Synd att jag inte hade bild på hur den ser ut. Han som gjorde öppningen i väggen var inte profitionetlt men jag tyckte ändå att den var praktiskt för vår del i alla fall . Då efter en dusch kunde man öppna båda skåp dörrar samt fönster i tvättstugan och få lite luft in i badrummet

Fanns ju indikationer på att de ångrat sig. Så nu försöker de få ett gratis nytt badrum så de kan sälja lägenheten med vinst.

• Gilla
M Larsson och 2 till
  • Laddar…
kindvall skrev:
Fanns ju indikationer på att de ångrat sig. Så nu försöker de få ett gratis nytt badrum så de kan sälja lägenheten med vinst.
Den dagen vi skev kontrakt ,var de inte alls glada det såg man på de . Jag och min man misstänkte att de fick böte från polis då vi såg polis kontroll på väg till mäklare kontoret . Verkligheten säger annat ,de vågade inte backa då de skulle förlora en del av deras handpenning så de tänkte hitta på nåt annat.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
harry73
Men man kan väl backa vid kontraktskrivning och det kostar inte handpenning (Det är ju då man avtalar om pris och handpenning)
Jag misstänker att ni kontraktet eller köpeavtalet innan och att det var då ni skrev över lagfarten? (eller vad man nu gör med lägenheter)

harry73 skrev:
Men man kan väl backa vid kontraktskrivning och det kostar inte handpenning (Det är ju då man avtalar om pris och handpenning)
Jag misstänker att ni kontraktet eller köpeavtalet innan och att det var då ni skrev över lagfarten? (eller vad man nu gör med lägenheter)

Jo precis vi hade redan skrivit på kontrakt och den dagen jag pratar om var att vi skulle bestämma tillträde dagen samt jo det fanns annat som vi skrev under men det som var försent att backa då sa mäklaren 🙈🙈 ja en minut innan man skriver på kontrakt kan man backa

nosar2017 skrev:
Jo precis vi hade redan skrivit på kontrakt och den dagen jag pratar om var att vi skulle bestämma tillträde dagen samt jo det fanns annat som vi skrev under men det som var försent att backa då sa mäklaren 🙈🙈 ja en minut innan man skriver på kontrakt kan man backa
Blandat ihop 😊

O
Det ända som jag spontant kan tänka mig att säljaren hade rätt i är att du är ansvarig för eventuella dolda fel. Inte förra säljaren. Men 1 rätt ger inte flera rätt.
Sitter skåpet i badrummet fast? Om man öppnar skåps dörren i badrummet, ser man in i skåpet i tvättstugan?
Hur tydligt är felet sett från badrummet?

Sen en rolig fundering... Vilken årsmodell är det på badrummet? Bara kul att veta när det gäller vad de skulle ha rätt till. De begär 200000:- Det är troligtvis långt ifrån det belopp de skulle få vid en rättegång.

Å andra sidan... Oroa dig inte... Den advokat du kontaktade hade rätt och verkar vara vettig. Behåll det telefonnumret
:) Har du bestridit kravet? Annars gör det direkt! Samtidigt trösta dig med att det brevet som advokaten säljarens advokat skrev, kostade några tusenlappar... Skulle de skicka sitt krav vidare till kronofogden behöver du ändå inte oroa dig. Det är bara att bestrida det kravet också. Du får ingen anmärkning bara för att du får ett brev därifrån! Sedan så blir det rätten de måste gå till om de vill få betalt.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
Jag har lite svårt att se den här luckan framför mig. Men som jag förstår det så är det en lucka med dörr i form av en garderob. Såvida den inte är direkt inne i duschen så kan jag inte se något problem med att ha en extra dörr till badrummet.

Jag håller med övriga i tråden om att köparen nog har väldigt dåliga möjligheter att vinna en tvist mot er i domstol, och att ni inte ska svara köparna något annat än att ni beklagar att de inte är nöjda med lägenheten men att ni bedömer att alla deras fodringar saknar grund.

Jag tycker dock att ni ska förbereda er på att köparna kan orsaka en massa besvär och även kostnader för er. Om de nu skulle lämna in en stämningsansökan så skulle jag tro att ni med stor säkerhet kommer att vinna men det finns ju alltid en osäkerhet i rättsprocesser, vilket gör att det kan kännas rimligt att göra en förlikning på mellan kanske 5000 och 50000kr. Så se till att ha dessa pengar om någon sådant blir nödvändigt. Se också till att kolla upp med försäkringsbolaget att ni har ett vettigt rättsskydd i er hemförsäkring. Ofta ligger det på 75000kr till 200000kr med en självrisk på 20%. Så om ni mot förmodan skulle förlora så se till att ha en bra plan för hur ni skulle hantera detta isåfall. Kolla också upp hur rättsskyddet hjälper er ifall det skulle bli en förlikning, och vad era kostnader landar på isåfall.

Var också beredda på att det kan bli stressigt och påfrestande.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
O
pelpet skrev:
Jag håller med övriga i tråden om att köparen nog har väldigt dåliga möjligheter att vinna en tvist mot er i domstol, och att ni inte ska svara köparna något annat än att ni beklagar att de inte är nöjda med lägenheten men att ni bedömer att alla deras fodringar saknar grund.

Jag tycker dock att ni ska förbereda er på att köparna kan orsaka en massa besvär och även kostnader för er. Om de nu skulle lämna in en stämningsansökan så skulle jag tro att ni med stor säkerhet kommer att vinna men det finns ju alltid en osäkerhet i rättsprocesser, vilket gör att det kan kännas rimligt att göra en förlikning på mellan kanske 5000 och 50000kr. Så se till att ha dessa pengar om någon sådant blir nödvändigt. Se också till att kolla upp med försäkringsbolaget att ni har ett vettigt rättsskydd i er hemförsäkring. Ofta ligger det på 75000kr till 200000kr med en självrisk på 20%. Så om ni mot förmodan skulle förlora så se till att ha en bra plan för hur ni skulle hantera detta isåfall. Kolla också upp hur rättsskyddet hjälper er ifall det skulle bli en förlikning, och vad era kostnader landar på isåfall.

Var också beredda på att det kan bli stressigt och påfrestande.
Klassiska tips från dig! :p
Alltid denna förlikning:p Själv är jag emot förlikningar... Men jag är även emot att driva processer om dolda fel också...
Tyvärr tror jag inte att rättsskyddet funkar vid förlikningar...

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Varför ska man förlikas och betala tiotusentals kronor till nån som har fel i grunden?

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
R
Jag förstår inte hur två obegåvade lyckas hitta en likaledes obegåvad jurist. Det här är ju helt och hållet grundlöst.

För det första, ett dolt fel skall inte kunna upptäckas vid en ordentlig besiktning. Ni har inte vidtagit några åtgärder för att dölja detta och det så kallade "felet" har kunnat inspekteras vid visning. Därmed är det inte fråga om dolt fel.

Sedan är detta inte ett fel, det är ju faktiskt konstruerat sådär. Det hela verkar ju lika helfnoskigt som att kräva prisavdrag för att kökets utformning inte faller en på läppen.

Det finns alltså inget dolt fel. Och det finns inte en chans i världen att någon med mer IQ än skostorlek skulle gå på deras linje.

Vidare undrar jag verkligen vad juristen håller på med. Att skicka ett betalningskrav till er och hota med ränta är inte ens i närheten av riktigt för hur man beter sig. Han skall börja med att försöka göra upp i godo med er, det innebär inte att skicka ett betalningskrav till er och säga att ränta börjar ticka om två veckor. Om ni inte kommer överens skall domstolen avgöra det. Innan ni eller domstolen har godkänt något betalningskrav från hans klient finns det inget att kräva in. Det är ett grundlöst krav som har skickats i spekulationssyfte, juristen och köparen hoppas att ni skall få panik och betala. Det är högst oetiskt och jag kan mycket väl tänka mig att advokatsamfundet skulle ha synpunkter på det agerandet.

I vilket fall som helst, bestrid. Köparna skall inte ha en krona av er, enligt min mening är deras krav fullständigt grundlöst.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Klassiska tips från dig! :p
Alltid denna förlikning:p Själv är jag emot förlikningar... Men jag är även emot att driva processer om dolda fel också...
Tyvärr tror jag inte att rättsskyddet funkar vid förlikningar...
useless skrev:
Varför ska man förlikas och betala tiotusentals kronor till nån som har fel i grunden?
Håller med er, ren galenskap att låta sig lockas in i en förlikning om caset har så goda prognoser. Inte helt omöjligt att det hela är planerat att just ramla ned i en förlikning.

Richard Andreasson skrev:
Jag förstår inte hur två obegåvade lyckas hitta en likaledes obegåvad jurist. Det här är ju helt och hållet grundlöst.

För det första, ett dolt fel skall inte kunna upptäckas vid en ordentlig besiktning. Ni har inte vidtagit några åtgärder för att dölja detta och det så kallade "felet" har kunnat inspekteras vid visning. Därmed är det inte fråga om dolt fel.

Sedan är detta inte ett fel, det är ju faktiskt konstruerat sådär. Det hela verkar ju lika helfnoskigt som att kräva prisavdrag för att kökets utformning inte faller en på läppen.

Det finns alltså inget dolt fel. Och det finns inte en chans i världen att någon med mer IQ än skostorlek skulle gå på deras linje.

Vidare undrar jag verkligen vad juristen håller på med. Att skicka ett betalningskrav till er och hota med ränta är inte ens i närheten av riktigt för hur man beter sig. Han skall börja med att försöka göra upp i godo med er, det innebär inte att skicka ett betalningskrav till er och säga att ränta börjar ticka om två veckor. Om ni inte kommer överens skall domstolen avgöra det. Innan ni eller domstolen har godkänt något betalningskrav från hans klient finns det inget att kräva in. Det är ett grundlöst krav som har skickats i spekulationssyfte, juristen och köparen hoppas att ni skall få panik och betala. Det är högst oetiskt och jag kan mycket väl tänka mig att advokatsamfundet skulle ha synpunkter på det agerandet.

I vilket fall som helst, bestrid. Köparna skall inte ha en krona av er, enligt min mening är deras krav fullständigt grundlöst.
Jurist är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig för det. Gissar att denna jurist är en bondfångare. TS, är det en välrenommerad byrå som sänt dig skrivelsen?

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Hemförsäkringens rättsskydd funkar vid förlikning. Hat själv fått advokathjälp när jag "stämde" rörläggningsfirman.
Det blir "alltid" ett försök till förlikning innan det går till rättegång.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
R
Robert63 skrev:
Jurist är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig för det. Gissar att denna jurist är en bondfångare. TS, är det en välrenommerad byrå som sänt dig skrivelsen?
Jo tack, det vet jag. Men skrev inte trådens skapare "advokat"? Jag har för mig det. Jag använde själv termen "jurist" i mitt svar då jag tvivlar starkt på att personen ifråga är advokat. Och därmed, om vederbörande hade varit med i samfundet, vilket jag betvivlar, är jag övertygad om att samfundet haft synpunkter på detta beteende. Men jag är enig med dig om att vederbörande sannolikt är en bondfångare, ja.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.