Hej

Håller på med köket i vårat hus, byggt 1949.

Där har jag två rördragningsproblem som jag hoppas att jag kan få lite tips om här.

Vi börjar med avloppet.
Avloppet är ett gjutjärnsrör, trolig innerdiameter på 70cm (har inte mätt än).
Det skulle jag vilja skarva på med två moderna rörvinklar i grå plast. Finns det insticksrör som passar gamla gjutjärnsrör? Det plus en skarvmuff i gummi med två slangklämmor borde göra susen. Eller finns det något annat sätt?

Och så vattnet:
Kallvaten kommer in via en 1" ledning och varmvatten via en 16mm kopparledning.
Hur skall jag bete mig för att få på två normala moderna ballofixer på dessa ledningar?

Kallvattenledningen är ju jättetjock och varje skarv tycks vara gängad och tätad med lin och klet.... skall man använda sig av dessa gängor på lämpligt ställe eller finns det klämkopplingar till så tjocka rör?

Varmvattenledningen är ju 16mm....och jag som köpte en ballofix med 15mm. Finns det för 16mm över huvud taget? Hjälp!

Tacksam för tips!

Henrik

Tack, det var verkligen hjälpsamt.

Jag tror att det sitter gängor på ett tämligen lämpligt ställe för mig att börja skarva ner mig på. Är det inte dyrt med ett gängsnitt för mig som skall göra detta en-två gånger? Svårt också att komma åt när rören ligger så nära väggen.

Faktiskt så satt en 16mm mutter på ett ställe vilken jag änvände för att kopplia ihop allt lite hjälpigt igår medans jag rev könsbänken. Så det enda jag saknar är en 16mm mässingskrage att trä på röret.

Orginalmuffen på gjutjärnsöreret sitter lite bökigt till, det skulle bli en bättre installation för mig om jag kunde skarva 20cm längre in på röret. Hur fungerar såna där skarvmuffar med slangklämmor. Lägger man rören kant i kant?

I källaren hade jag en rörmokare som skarvade på plaströr mot våra cementrör med en sådan - men då kunde han sticka in ett pvc-rör en bit in i cementröret så muffen bara tjänstgjorde som tätning. Det känns på något vis stabilare?

Så nu är det fixat!

Hittade en 16-15mm klämkoppling och en 3/8 (blev jag uppläxad om att det hette) till R15 gängad övergång hos en rörfirma. Sen köpte jag en gummiövergång med två slangklämmor från 50 till 85mm. Gick som en dans.

Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.