227 610 läst ·
439 svar
228k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Om hyresvärden har ett färdigt hyresavtal och säljaren inte dyker upp på tisdag så borde det räcka att hyresvärden håller hyresavtalet öppet till och med 1 april och sänder en "inbjudan" till kontraktskrivning den 1 april för hyresrätten XXX till säljaren och kopior till mäklaren och Er. Det bör lämpligtvis skickas med rekommenderat brev alternativt att mäklaren agerar "bud". Ni har gjort vad ni kan och om hyresvärden godtar säljaren som hyresgäst så är er del av klausulen i hamn.
Ok... så för att vara på den säkra sidan så är nog en underskrift av hyresvärden en viktig sak att ordna fram.
Att människor kan utsätta en får sådant här!!
Att människor kan utsätta en får sådant här!!
Tack för inlägget.Olsin skrev:Om hyresvärden har ett färdigt hyresavtal och säljaren inte dyker upp på tisdag så borde det räcka att hyresvärden håller hyresavtalet öppet till och med 1 april och sänder en "inbjudan" till kontraktskrivning den 1 april för hyresrätten XXX till säljaren och kopior till mäklaren och Er. Det bör lämpligtvis skickas med rekommenderat brev alternativt att mäklaren agerar "bud". Ni har gjort vad ni kan och om hyresvärden godtar säljaren som hyresgäst så är er del av klausulen i hamn.
Jag ska göra allt jag kan för att försöka få ordning på detta.
Frågan är ju om hyresvärden kommer börja att känna av den "dåliga stämningen" tillslut, jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig mot hyresvärden på Måndag när jag tänkt ringa?
Kan samtidigt berätta att hyresvärden är en bra hyresvärd.
Kan samtidigt berätta att hyresvärden är en bra hyresvärd.
Är det säljaren som, om denne vägrar, får dra hela detta till en rättegång?
Tänker på veckans avsnitt av Plus i SVT, där säljaren (visserligen av en bostadsrätt) två dagar före tillträdet meddelade att han inte tänkte flytta ut.
Där visade det sig dock att mäklaren inte heller var seriös utan undanhållit fakta om säljarens extremt dåliga finanser där bostadsrätten bl.a. var belånad långt över försäljningspriset.
Där visade det sig dock att mäklaren inte heller var seriös utan undanhållit fakta om säljarens extremt dåliga finanser där bostadsrätten bl.a. var belånad långt över försäljningspriset.
Om man läser http://lawline.se/answers/10897 så är det väldigt svårt för säljaren att häva köpet. Efter som ni och i förlängningen hyresvärden uppfyllt era krav och säljaren kan inte häva köpet beroende på att denne inte uppfyller sin del av avtalet. Det blir lite absurt om man som säljare skulle kunna säga "jag har begått avtalsbrott och därför upphävs avtalet".
Om ni är beredda att betala den extra kostnad som skulle uppstå för hyresvärden (en eller två månadshyror) om säljaren inte skriver på hyresavtalet, så tror jag att ni har hyresvärden med er.Gillestugan skrev:
Dock vill jag nog hävda att den uppkomna situationen är något som mäklaren måste få säljaren att förstå dess skyldigheter.
Tack för alla era inlägg, ni får mig att känna mig lite starkare i den jobbiga situationen =)
Jag hoppas jag kan ro i land detta dilemma och att säljaren kommer till insikt.
Jag hoppas jag kan ro i land detta dilemma och att säljaren kommer till insikt.
Ja så tänker jag oxå, väldigt konstigt om säljaren genom att bete sig illa/bryta mot saker i ett kontrakt och genom detta kunna avstå från att fullfölja affären...Olsin skrev:Om man läser [länk] så är det väldigt svårt för säljaren att häva köpet. Efter som ni och i förlängningen hyresvärden uppfyllt era krav och säljaren kan inte häva köpet beroende på att denne inte uppfyller sin del av avtalet. Det blir lite absurt om man som säljare skulle kunna säga "jag har begått avtalsbrott och därför upphävs avtalet".
Se till att ni uppfyller er del av kontraktet, då med ett hyresavtal till säljaren. Om inte säljaren vill skriva på detta så begär de kontraktsbrott och uppfyller inte då sin del av kontraktet. Kan inte se hur säljaren ska klara sig ur detta.
Och jag hoppas att mäklaren kommer att få säljaren att förstå hur fel denne agerar, och att det ej är ok.
Japp, det känns som det är det absolut viktigaste för oss nu, att ordna ett "avtal" med hyresvärden direkt nu på Måndag.peternicklas skrev:
Här står ju ingenting om att säljaren och hyresvärden MÅSTE teckna kontrakt, bara att hyresvärden skriftligen ska medge att säljaren får göra det. Får nu hyresvärden att skriva ett brev, med kopia till er och mäklaren, att han är villig att låta köparen teckna kontrakt, alternativt att han skriver ett kontrakt som han skriver på är ni ju klara.Gillestugan skrev:Här skriver jag EXAKT vad som står i vårat köpekontrakt:
"Säljaren skall på tillträdesdagen överta hyreskontraktet på köparens lägenhet"
"Köparen skall hos hyresvärden snarast hemställa om sådant övertagande" (Vilket jag ju gjort)
"Köpet ska återgå om hyresvärden inte senast den 1 april skriftligen medgivit att säljaren får överta hyreskontraktet på lägenheten" (Men detta har ju vi ordnat möte för med hyresvärden nu på Tisdag)
Men kan säljaren använda sig utav detta på något vis???
Då har ni uppfyllt villkoret i kontraktet.
Men som de andra säger är det väldigt, väldigt märkligt att ta in tredje person (hyresvärden) som villkor i ett kontrakt...
Hej! Men tolkar det som om att hyreslägenheten använts som något slags byte..ersättnings istället för kontanter ?
Som HV kan man faktiskt satoppa detta , det är ju en Hyreslägenhet, du äger ju inte denna endast besittningsrätt,
man kan byta o så men ,,, använda som en del i en affär ?
//Goerana
Som HV kan man faktiskt satoppa detta , det är ju en Hyreslägenhet, du äger ju inte denna endast besittningsrätt,
man kan byta o så men ,,, använda som en del i en affär ?
//Goerana