227 610 läst ·
439 svar
228k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Mm ok, men tror ni att säljaren skulle kunna hävda att hon kan bryta kontraktet för att hyresvärden inte godkänner henne som hyresgäst? (Om hon tex ger hyresvärden uppenbara problem iom att bli dennes hyresgäst)
Jag är alltså rädd för att hon kan utnyttja den klausulen i kontraktet till sin fördel nu när hon har ångrat sig?, klausulen skrevs enbart för hennes skull från början för att hon skulle få ta lägenheten (som hon då verkligen ville) när vi köpte huset.
Men hon kanske kan vända på det nu och säga att hon ju inte får skriftligt på att hon får hyra lägenheten?? Men vi har ju gjort allt vi kan för hennes skull, ringt hyresvärden och ordnat/möte så hon ska få ta över lägenheten och skriva kontrakt osv.
Vilken soppa, framkallar ångest hos både mig och min fru...
Jag är alltså rädd för att hon kan utnyttja den klausulen i kontraktet till sin fördel nu när hon har ångrat sig?, klausulen skrevs enbart för hennes skull från början för att hon skulle få ta lägenheten (som hon då verkligen ville) när vi köpte huset.
Men hon kanske kan vända på det nu och säga att hon ju inte får skriftligt på att hon får hyra lägenheten?? Men vi har ju gjort allt vi kan för hennes skull, ringt hyresvärden och ordnat/möte så hon ska få ta över lägenheten och skriva kontrakt osv.
Vilken soppa, framkallar ångest hos både mig och min fru...
Håller med och se till att visa att ni har tänkt genomföra affären oavsett vad de säger. Tänk på att ni med all säkerhet har mäklaren på er sida(om de nu inte har fått ett mkt högre bud och hans provision blir högre) för han förlorar ju sin provision om köpet inte går igenomEnk Projektet skrev:
Här skriver jag EXAKT vad som står i vårat köpekontrakt:
"Säljaren skall på tillträdesdagen överta hyreskontraktet på köparens lägenhet"
"Köparen skall hos hyresvärden snarast hemställa om sådant övertagande" (Vilket jag ju gjort)
"Köpet ska återgå om hyresvärden inte senast den 1 april skriftligen medgivit att säljaren får överta hyreskontraktet på lägenheten" (Men detta har ju vi ordnat möte för med hyresvärden nu på Tisdag)
Men kan säljaren använda sig utav detta på något vis???
"Köparen skall hos hyresvärden snarast hemställa om sådant övertagande" (Vilket jag ju gjort)
"Köpet ska återgå om hyresvärden inte senast den 1 april skriftligen medgivit att säljaren får överta hyreskontraktet på lägenheten" (Men detta har ju vi ordnat möte för med hyresvärden nu på Tisdag)
Prata med hyresvärden och se om han inte kan skriva ett hyreskontrakt med säljarens namn osv som han har skrivit under, så det enda som saknas är säljarens underskrift.
Enda hindret att säljaren inte får hyra måste ju vara om denne har stora skulder som gått till inkasso.
Har dom ångrat sig bara för att dom fått ett högre bud så får dom ju skylla sig själva när dom hade bråttom att skriva kontrakt med er....
Enda hindret att säljaren inte får hyra måste ju vara om denne har stora skulder som gått till inkasso.
Har dom ångrat sig bara för att dom fått ett högre bud så får dom ju skylla sig själva när dom hade bråttom att skriva kontrakt med er....
Hyresvärden har inte skrivit på något än? I teorin skulle ju säljarna bara kunna skita i att dyka upp på mötet. Då har de ju inte fått överta kontraktet.Gillestugan skrev:Här skriver jag EXAKT vad som står i vårat köpekontrakt:
De ni skulle kunna göra är att få värden att skriva ett intyg att de får överta kontraktet.
Hmmm, hur är det nu vid köp av fast egendom, är det tillåtet med sådana villkorsklausuler i kontraktet?Gillestugan skrev:Här skriver jag EXAKT vad som står i vårat köpekontrakt:
Dvs, att köpet plötsligt kan bli ogiltigt ...?
Ja det är ju detta jag är rädd för, att tex säljaren vägrar att komma på mötet med hyresvärden (risken är väl rätt stor nu)
Jag ska försöka få tag i hyresvärden nu direkt på Måndag och se om jag kan få ett påskrivet kontrakt skickat till mig där hyresvärden har skrivit under på att säljaren får överta våran lägenhet....
Och andra sidan så har ju jag och min fru gjort allt i våran makt, så tycker att det vi har gjort borde räcka? (Fått muntligt svar av hyresvärden och ordnat ett möte för kontraktskrivning nu på Tisdag) men så lätt kanske det inte är?
Jag ska försöka få tag i hyresvärden nu direkt på Måndag och se om jag kan få ett påskrivet kontrakt skickat till mig där hyresvärden har skrivit under på att säljaren får överta våran lägenhet....
Och andra sidan så har ju jag och min fru gjort allt i våran makt, så tycker att det vi har gjort borde räcka? (Fått muntligt svar av hyresvärden och ordnat ett möte för kontraktskrivning nu på Tisdag) men så lätt kanske det inte är?
Usch, jag lider med er...har färskt i minnet ångesten och osäkerheten när det gällde vårt hus (skrev på våren fick tillträde i början av augusti) och då fanns det inga sådana tydliga indikationer på att säljarna skulle ändra sig. Tvärt om hade de redan skaffat nya bostäder som skulle finansieras...men ändå fanns den där gnagande känslan.
Jag håller båda tummarna för att det ordnar sig för er och att säljarna mår riktigt dåligt nu så de kommer till sans!
Jag håller båda tummarna för att det ordnar sig för er och att säljarna mår riktigt dåligt nu så de kommer till sans!
Håller med Mikael_L om att det låter märkligt med en sådan klausul i ett köpekontrakt. Undrar om det skulle hålla vid närmare granskning, som nämndes ovan skulle säljaren helt slippa ur avtalet enbart för att de inte dyker upp på mötet eller gör sig omöjlig gentemot hyresvärden på annat sätt.
Paxman skrev:Usch, jag lider med er...har färskt i minnet ångesten och osäkerheten när det gällde vårt hus (skrev på våren fick tillträde i början av augusti) och då fanns det inga sådana tydliga indikationer på att säljarna skulle ändra sig. Tvärt om hade de redan skaffat nya bostäder som skulle finansieras...men ändå fanns den där gnagande känslan.
Tack för stödet.
Ja detta är verkligen en gnagande och jobbig situation, mer än vad jag hade kunnat tänka mig. Säljaren har varit snäll och trevlig hela tiden, för att sedan helt plötsligt bara totalvända... =(
Sturme skrev:
Ja om vi har tur så kanske denna klausul inte ens är en giltig sådan?
För mig låter också klausulen väl godtycklig. Slå en signal till någon jurist och förklara läget så får ni antingen lite trygghet eller så får ni veta att ni måste kämpa vidare med att bearbeta säljaren känslomässigt. För antingen har ni lagen på er sida och kan tvinga igenom affären eller så är ni i händerna på säljarens goda/onda vilja.
Ja jag får ringa dessa viktiga samtal så fort jag kan på Måndag morgon, detta är en stor och viktig affär för oss och även för våra barn, så inget vi bara kan släppa.
Fler tips och tankar i ärendet välkomnas mer än gärna här under helgen.
Tack till er samtliga så länge.
Fler tips och tankar i ärendet välkomnas mer än gärna här under helgen.
Tack till er samtliga så länge.
Det är nog så att alla ev avtalade villkor måste vara uppfyllda innan kontraktet (eg köpet) får giltighet.
http://www.internetjuridik.com/boende/fast-egendom/2580-kopeavtal.html
http://lawline.se/categories/87
http://www.internetjuridik.com/boende/fast-egendom/2580-kopeavtal.html
http://lawline.se/categories/87