31 369 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Hjälp, säljaren kan ej sitt uppvärmningssytem
Är det bara jag som drar mig för att kasta ut en eldbar värmekälla från mitt hus?
Den dagen de har stängt ner ännu mer kärnkraft, vinden blåser lite och det är mörkt och kallt så kanske den kan vara bra att ha.
Den dagen de har stängt ner ännu mer kärnkraft, vinden blåser lite och det är mörkt och kallt så kanske den kan vara bra att ha.
Jag flyttade till hus med l/v, nibe 6kw, denna snurrade i 4år sen gick kompressorn, nu 4 år senare har den lagt av igen, pumpen är underdimensionerad för ett hushåll med fler är en pensionär, vi har varit 4 personer i samma hushåll.
om med denna post vill jag uppmärksamma dej på att kolla pumpens effekt, är den dimensionerad att driva huset med värme och varmvatten på de sätt som du tänker? Om inte kommer den få jobba ihjäl sig med resultat på kort livslängd!
om med denna post vill jag uppmärksamma dej på att kolla pumpens effekt, är den dimensionerad att driva huset med värme och varmvatten på de sätt som du tänker? Om inte kommer den få jobba ihjäl sig med resultat på kort livslängd!
Du kommer att betala mindre /kWh när du flyttar till hus. Därför att din fasta kostnad slås ut över fler kwh. Räkna med 1,5 - 2 kr/ kWh (elpris, nätavgifter, fast avgift, skatter och moms) det är ju ungefär halva priset mot vad du betalar idag vilket jag får till ca 3,5 kr/kWh.T Timbuktu skrev:
Men bor du inte i 40talskåken?
När man bor i lgh betalar man väl inte för nätavgift och överföringsavgift? Nätägaren tar större delen av totala elkostnaden. Sen kanske du missat momsen. SCB har iaf räknat ut att den genomsnittlige villaägaren med 20000 kWh förbrukning under 2019 betalade 1,54 kr/kWh
https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/
https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/
T Timbuktu skrev:Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.
Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?
Har jag missat något här?
Kan man koppla en ny luft vatten på befintlig panna? Låter som budgetvariant.T Timbuktu skrev:Hejsan!
Kollade på ett hus idag, säljaren är dement och inga anhöriga som har info om säljarens hus alls.
Mäklaren vet inget direkt heller. Bilder längst ner.
Men vad jag vet är att det ät ett hus från 60 talet, original oljepanna. Tank och allt står kvar i källaren. OBS det eldas ej med olja idag.
Vattenburen värme i hela huset då givetvis.
Det jag kan se är själva pannan, det är en duplomat D180 tror jag det stod från 1967. Verkar vara en kombipanna.
Utanför huset står där en luft/vatten pump som är påkopplat in i pannan, ledningarna är varma så troligtvis kopplat till pannan.
Ser även ut att vara en så kallad kombipanna då där är ett inkast för ved och även ser ut som det varit eldat med det någon gång i tiden.
Mäklaren säger att uppvärmningen är på direktverkande el och det får jag inte ihop med luft/vatten pumpen som står på utsidan.
Någon som är kunnig på detta? Är det en bra panna? Kan jag gå över och börja elda med ved? Har jag redan den bästa kombinationen som det är idag?
Säljaren som bott där innan har 25 grader inne så nog funkar värmen haha.
Mäklaren vet nog om att värmesystemet kan behöva bytas. (men håller inne med den informationen)
Vad har den boende haft i förbrukning under året? (kWh)
Såg nyss energideklarationen... den stämmer inte. Be att få se de senaste elräkningarna och överföringen från nätägaren det senaste året. Om de kört på direktverkande el så kommer dessa vara högre.
2kr / kWh är nog sunt att räkna. då ingår skatter, nätavgift, säkring 20.
25grader låter mycket, har de skruvat upp inför visning?
Redigerat:
Att elda med ved i en gammal kombipannan utan ackumulatortank är ingen god idé. Skulle vara i extrem nödsituation i så fall. Kräver att du kollar till pannan ofta då du förmodligen manuellt behöver styra lufttillförseln.
Förr var detta vanligt och ofta pyr eldades pannan. Vad jag minns så hade en del pannor ett mekaniskt lod som reglerade lufttillförseln.
Men som sagt vad om du eldar med fullt öppet spjäll så åker värmen rakt ut genom skorstenen. Om du stryper för mycket (pyr eldar) så finns risk för att tjära bildas och risken för skorstensbrand ökar. Oavsett så kommer du bli föremål för grannarnas uppmärksamhet (negativt). Då du inte kommer att kunna elda i pannan på ett effektivt sätt. Du kommer att röka ut alla i området.
Sen tror jag inte att jag sett hur gammal luft/vatten pumpen är. Kolla upp livslängden på den.
Räkna med att lita på Luft/vatten pumpen alla dagar och när det är 10 minus så tillverkas värmen av elpatronen. Har du för klen elpatron så kommer det bli lite krispigt inomhus. men hög mysfaktor med tända ljus.
Har du inte ekonomi just nu för att byta ut kombipannan mot en renodlad modern vedpanna så hade jag kollat om du fortfarande kan köra oljepannan när det blir kallare än 10 minus. Du kan köpa diesel på macken och själv pumpa över till oljetanken så mycket du behöver för stunden. Är tanken utdömd får du vara kreativ
Förr var detta vanligt och ofta pyr eldades pannan. Vad jag minns så hade en del pannor ett mekaniskt lod som reglerade lufttillförseln.
Men som sagt vad om du eldar med fullt öppet spjäll så åker värmen rakt ut genom skorstenen. Om du stryper för mycket (pyr eldar) så finns risk för att tjära bildas och risken för skorstensbrand ökar. Oavsett så kommer du bli föremål för grannarnas uppmärksamhet (negativt). Då du inte kommer att kunna elda i pannan på ett effektivt sätt. Du kommer att röka ut alla i området.
Sen tror jag inte att jag sett hur gammal luft/vatten pumpen är. Kolla upp livslängden på den.
Räkna med att lita på Luft/vatten pumpen alla dagar och när det är 10 minus så tillverkas värmen av elpatronen. Har du för klen elpatron så kommer det bli lite krispigt inomhus. men hög mysfaktor med tända ljus.
Har du inte ekonomi just nu för att byta ut kombipannan mot en renodlad modern vedpanna så hade jag kollat om du fortfarande kan köra oljepannan när det blir kallare än 10 minus. Du kan köpa diesel på macken och själv pumpa över till oljetanken så mycket du behöver för stunden. Är tanken utdömd får du vara kreativ
Redigerat av moderator:
T Timbuktu skrev:Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.
Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?
Nu gissar jag hej vilt! 19 000 Kwh är nog mer eller mindre värme kostnad. Uppgiften säger gammal senil man och då får jag en känsla av att maten kommer i paket från kommunen och hygien och gammal man är ofta inte av den högre standarden. Men nu var jag elak och visar upp fördomar.
Men jag skulle nog lägga till 10 000 Kwh som hushållsel för att vara på den säkra sidan i din kalkyl. Priset för Kwh i din beräkning är för låg vilket redan har påpekats i tråden. Kolla upp aktuellt pris bättre.
Edit:
10 000 Kwh är högt räknat på hushållsel men det springer snabbt iväg om du kör diskmaskin och tvättmaskin för en familj. Lagar mat på spisen varje dag. Ska du börja leka med elverktyg och koppla in motorvärmare på vintern så hoppar det iväg. Kolla med arbetskamrater och vänner så får du mer information om hur verkligheten ser ut där du bor.
Men oj vad svårt det verkar vara att elda i en vedpanna utan acktank.1066Hastings skrev:Att elda med ved i en gammal kombipannan utan ackumulatortank är ingen god idé. Skulle vara i extrem nödsituation i så fall. Kräver att du kollar till pannan ofta då du förmodligen manuellt behöver styra lufttillförseln.
Har du inte ekonomi just nu för att byta ut kombipannan mot en renodlad modern vedpanna så hade jag kollat om du fortfarande kan köra oljepannan när det blir kallare än 10 minus. Du kan köpa diesel på macken och själv pumpa över till oljetanken så mycket du behöver för stunden. Är tanken utdömd får du vara kreativ![]()
Det är inte svårt alls, i med lagom mängd ved, tänd på och fyll på ny ved när det brunnit ned.
Det sitter en dragautomatik som styrs av panntemperaturen. En helt termisk/mekanisk lösning som fungerar även utan ström
Och om du bemödar dig kolla på bilderna som TS lagt upp så ser du en sådan attiralj som via en kedja reglerar dragluckan.
Inte svårt alls är mest imponerad att det 2020 finns folk som eldar med en gammal vedpannan. Min grannen som numera är död eldade på ditt vis. Inget jag uppskattade men du är självklart expert på denna typ av eldning. Personligen undrar jag varför man slutade med denna teknik. 0GoC skrev:
Men oj vad svårt det verkar vara att elda i en vedpanna utan acktank.
Det är inte svårt alls, i med lagom mängd ved, tänd på och fyll på ny ved när det brunnit ned.
Det sitter en dragautomatik som styrs av panntemperaturen. En helt termisk/mekanisk lösning som fungerar även utan ström
Och om du bemödar dig kolla på bilderna som TS lagt upp så ser du en sådan attiralj som via en kedja reglerar dragluckan.
Förövrigt tycker jag det är mycket märkligt att detta forum har förvandlats till ett forum där det är viktigt att alltid få rätt istället för att vara ett forum för tips och råd.
Fan, halva den kvinnliga befolkningen på landsbygden i Thailand måste ju vara dement, eftersom det eldas friskt varenda dag med öppen eld när man lagar mat.För att inte tala om alla eldar som görs upp på kvällen för att hålla myggorna borta.useless skrev:
Lägger vi sen till hur luften såg ut på 70 talet. Minns en resa i Rhurområdet tidigt 70-tal röken låg som en dimma. England med sin koleldning långt in på 80-talet.N Fakathong skrev:
Svart rök med olja svart som tjära som droppade från avgasröret på bilar. Upplevde inte att folk var mer glömska på den tiden.
Men visst ska vara ärlig med att vi har kommit lite längre idag med ren luft. Men att jaga vedeldare är inte rätt väg att gå. Förutsatt att pannan är miljögodkänd och inte en kombipannan med mekanisk luftreglering.
Redigerat av moderator:
Jag råkar ha en vedpanna i sommarstugan med denna teknik, därför så vet jag hur den funkar.1066Hastings skrev:Inte svårt alls är mest imponerad att det 2020 finns folk som eldar med en gammal vedpannan. Min grannen som numera är död eldade på ditt vis. Inget jag uppskattade men du är självklart expert på denna typ av eldning. Personligen undrar jag varför man slutade med denna teknik. 0
Förövrigt tycker jag det är mycket märkligt att detta forum har förvandlats till ett forum där det är viktigt att alltid få rätt istället för att vara ett forum för tips och råd.
Bara för att den är gammal så är det väl inget bevis på den inte til nöds fungerar.
och vem vet, kanske inte granne på flera km.
Men nog om detta, det är ovasett inte en modern panna för vedeldning.
Du är väldigt konfliktsökande!
Jag har inte påstått att det inte fungerar. Jag har inte påstått att det är svårt att tända pannan eller att elda i en dylik mackapär.
Bara att det tänds i tid och otid och ryker som fan alla tider på dygnet när det är kallt. Personligen skulle jag inte irritera grannar med detta!
Vips visade det sig att du använder dylik mackapär på landet med flera kilometer till närmaste granne. Du skulle försöka prova det i ett bostadsområde 2020.
Jag har inte påstått att det inte fungerar. Jag har inte påstått att det är svårt att tända pannan eller att elda i en dylik mackapär.
Bara att det tänds i tid och otid och ryker som fan alla tider på dygnet när det är kallt. Personligen skulle jag inte irritera grannar med detta!
Vips visade det sig att du använder dylik mackapär på landet med flera kilometer till närmaste granne. Du skulle försöka prova det i ett bostadsområde 2020.
bara energiskatten är ca 60 öre per kWh, o spotpriset på el ligger bra mycket högre vissa tidpunkter än 35 öre....Jag räknar ca 2 kr per kWh (spotpris, energiskatt, elöverföringsavgift, kostnad för säkringen mm). Vårt hus ca 9000 KWh per år i el o uppvärmning (150 + 150 kvm), o det betalar vi för i runda slängar ca 15000 kr. Så 6700 är väldigt mycket underkant med den förbrukningen.T Timbuktu skrev:Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.