31 369 läst ·
102 svar
31k läst
102 svar
Hjälp, säljaren kan ej sitt uppvärmningssytem
Hänger inte med. Hög temperatur på rökgaser är ur hälsosynpunkt bättre än låg temperatur (mer fullständig/stökiometrisk förbränning). Du kanske menar att det inte är hälsosamt för pannan?Fotografen skrev:
Jag rekommenderar inte att elda med ved i den där. Verkningsgraden blir dålig, veden "smälter" i pannan och rökgastempen blir på tok för hög för att det ska vara hälsosamt, samtidigt som det inte finns något som lagrar värmen. Samt då att en såpass gammal panna, även om det var bra virke i dem när de var nya, kan gå läck på ett par timmar av värmen från en vedbrasa på gammal pannplåt.
18 kwh är ju inte så dåligt. Frågan är i vilket skick skorstenen och pannan i sig är i.
Det är inget som jag skulle elda kontinuerligt i. Men köldknäppar skulle ju kunna vara en idé.
Däremot skulle jag sätta in en ackumulatortank istället för att den värmer via pannan. Då blir man av med avkylningseffekten från skorstensstocken. Sen kan man koppla pannan till ackumulatortank så tar man tillvara värmen bättre när du eldar.
Det är inget som jag skulle elda kontinuerligt i. Men köldknäppar skulle ju kunna vara en idé.
Däremot skulle jag sätta in en ackumulatortank istället för att den värmer via pannan. Då blir man av med avkylningseffekten från skorstensstocken. Sen kan man koppla pannan till ackumulatortank så tar man tillvara värmen bättre när du eldar.
G guggen skrev:
Utveckla gärna varför jag skulle betala högre kwh pris bara för jag bor i hus? Även min kompis i byn har samma elpris som mig. Är eon som är leverantör här och kommer fortsätta ha eon.
https://www.umu.se/nyheter/bilavgaser-och-vedeldning-okar-risk-att-bli-dement_5811139/Immobil skrev:
Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Enligt energideklarationen fungerar värmepumpen, och huset drog totalt (inklusive hushållsel) drygt 13,000 kWh per år. Den siffran som är drygt 18,300 är vad värmen skulle dra om det var direktel/elpatron istället för värmepumpen (en uppskattning som inte borde vara angiven så exakt).
Redigering: Den på pannan angivna effekten på 18,000 kcal/h blir omräknat (multiplicera med 1,16) en effekt på knappt 21 kW. Detta är alltså vad pannan är specificerad för som max vid eldning och inte vad huset drar som mest (om man inte ställer alla fönster på vid gavel vid 10 minus).
Redigering: Den på pannan angivna effekten på 18,000 kcal/h blir omräknat (multiplicera med 1,16) en effekt på knappt 21 kW. Detta är alltså vad pannan är specificerad för som max vid eldning och inte vad huset drar som mest (om man inte ställer alla fönster på vid gavel vid 10 minus).
Redigerat:
Är det varmt i huset så fungerar det ju uppenbarligen hyffsat bra.
Hade jag varit du så hade jag budgeterat för ett byte av värmesystemet snarast så du vet att det funkar i många år utan problem.
Hade jag varit du så hade jag budgeterat för ett byte av värmesystemet snarast så du vet att det funkar i många år utan problem.