17 588 läst ·
68 svar
18k läst
68 svar
Hjälp! Rör i rör läcker och går inte att dra ut.
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Läckan uppstod ca 5 cm före klippningen av röret.
Problemet är att det inte går att prata med honom. När man träffar honom ute på byn säger han att han ska komma, men han dyker aldrig upp. Han ljuger som en häst travar och vi har gett upp helt att ha något med honom att göra. Vi är glada att vi nu har hittat en bättre fungerande rörmokare.
Problemet är att det inte går att prata med honom. När man träffar honom ute på byn säger han att han ska komma, men han dyker aldrig upp. Han ljuger som en häst travar och vi har gett upp helt att ha något med honom att göra. Vi är glada att vi nu har hittat en bättre fungerande rörmokare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen har jag aldrig varit med om att man provtrycker denna typ av rördragningar förstås.
Det gör man med vattenburna värmeslingor och liknande, men denna typ av dragningar görs ju bara var de ska vara och inkoppling sker ju efter att allt är tätskiktat och kakelsatt m.m...
Hur ska man då kunna provtrycka det hela...
Dock slarvigt gjort då det känns som det skett i samband med att det kapats...
Det gör man med vattenburna värmeslingor och liknande, men denna typ av dragningar görs ju bara var de ska vara och inkoppling sker ju efter att allt är tätskiktat och kakelsatt m.m...
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Om skadan är helt tvärställd i förhållandet till röret, alltså antagligen gjord med en sax är rörisen extrermt klantig! Som hempularen skriver ska man applicera en hel del kraft för att komma igenom både genom skyddsrör och mediarör, det känner man!
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Det är ju inte lixom att det räcker med att slinta lite med kniven mot PEX-röret för att det ska gå hål genom. Du måste ta i mycket rejält.silverscreen skrev:
Jag har klippt alla rören med sekatör med utväxling, då kändes det inte alls jobbigt, men den sekatören skär även av en björkgren i 30mm diameter, tvärs av, med ungefär samma känsla som PEX-röret.
Min rent spontana gissning är att ladde skadat innerröret när han kapat ytterröret, medvetet eller omedvetet, i vilket fall gjorde han sig senare okontaktbar, det säger ju också en del. Sedan när man försökt dra ut röret, eller kanske vid ett tidigare tillfälle, har innerröret rubbats så att skadan dragits in en bit. Bra i alla fall att det ordnat sig.
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Rörmokaren gjorde hål i väggen.
Administrator
· Skåne
· 6 824 inlägg
Det ena trasiga röret är draget i en urspårning i väggen. Det andra trasiga röret är draget genom plattan mellan två vita plåtboxar.
Får jag föreslå en titt i branschreglerna, kap 4.1.1?Paul-Staffanstorp skrev:Personligen har jag aldrig varit med om att man provtrycker denna typ av rördragningar förstås.
Jag menar inte heller att det inte går att skära ett jack med kniv i slangen. Men däremot krävs det så pass mycket kraft att man borde vara medveten om att man kanske skadat något.silverscreen skrev:Ingen har skrivit något om att slinta med kniv. Nu visar det sig att det handlar om putsade lättbetongväggar och då är frågan vem som gjorde ursparningen för rören. Rörmokaren brukar sällan vilja göra det utan drar rören och sen får någon annan sköta ursparningen. En yxa som redskap i närheten av dessa rör som slinter däremot, behöver man inte ta i rejält med för att få detta jack. Med det verktyget hugger man lätt av av en björkgren modell 30 mm![]()
Och därmed borde man undersökt ev skada och rapporterat händelsen, ryggradslöst att inte säga till att man klantat sig, ifall det har hänt.
Däremot säkert svårt för t.ex. unga och nybörjare att berätta om vad dom råkat ställa till med. Javisst, nu började jag alltså tänka på mina egna första år i arbetslivet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
MathiasS skrev:
Får jag föreslå att du åker ut på studiebesök på något ställe då och tittar hur det fungerar i verkligheten...
Precis som silverscreen skriver så pluggar de ibland vid renoveringar men inte fan sitter de där i två timmar och provtrycker rören för det... :x
Ofta ansluts inte rören förrän allt är klart och det ska kopplas in heller och så verkar det vara i TS fall, och hur ska man då kunna provtrycka...
Tja, det kanske är dags att sluta göra "som man alltid gjort".
Det är inte svårt att förstå det praktiska problemet, men det betyder ju inte att det är rätt att låta bli. Och Säkervattens rekommendation om att tryckprova ändrar sig inte bara för att du rullar med ögonen i varje inlägg du gör.
Det är inte svårt att förstå det praktiska problemet, men det betyder ju inte att det är rätt att låta bli. Och Säkervattens rekommendation om att tryckprova ändrar sig inte bara för att du rullar med ögonen i varje inlägg du gör.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du skriver det själv...MathiasS skrev:
Sen måste man se hur det fungerar i verkligheten och det gör inte alltid de som sitter bakom skrivbordet och skriver en massa branschregler... :S
Administrator
· Skåne
· 6 824 inlägg
1) Vi vet inte om skadorna var identiska på rören och kommer förmodligen aldrig få reda på det heller. Det ena röret var så stort (25 mm) att vi kunde "laga" det genom att dra ett mindre rör (20 mm) inuti.silverscreen skrev:
2) Vet ej om urspårningen var helt färdig vid montering av rör i väggen, men jag tror det.