8 857 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
[Hjälp] Renoverat - 11. Nedslag på husbesiktning pga rörgenomföring golv?
Vattnet rinner väl bara på kaklet och tätskiktet i duschen och inte borta vid elementet?
Man kan ju inte bila upp hela fastigheten för att ta bort ett par rör som aldrig kommer i kontakt med vatten, helt orimligt.......
Man kan ju inte bila upp hela fastigheten för att ta bort ett par rör som aldrig kommer i kontakt med vatten, helt orimligt.......
Vet inte riktigt vad du syftar på, så jag svarar på det jag tror du menar.SBH skrev:
Det gör stor skillnad.
I våtzon 1 sprutas vatten på väggar och golv, vatten rinner ner i brunnen och om man inte skvätter vatten i hela badrummet bör det inte vara vatten på väggen i våtzon 2, förutom kanske kondens efter långa varma duschar. Om det är rätt fall i rummet ligger inget vatten kvar på golvet runt området vid rörgenomföringen utan rinner därifrån. Med lite extra silikon förhindrar man eventuellt vatten att tränga ner precis i anslutning till rören
börjar vatten spruta så blir det ju mera vatten i rummettank77 skrev:
annars vore badrumströskel onödigt
http://www.mindorr.se/trosklar/ventilerad-vatrumstroskel
för att vatten rinner inte bara på kaklet.Vanbeasten skrev:Vet inte riktigt vad du syftar på, så jag svarar på det jag tror du menar.
Det gör stor skillnad.
I våtzon 1 sprutas vatten på väggar och golv, vatten rinner ner i brunnen och om man inte skvätter vatten i hela badrummet bör det inte vara vatten på väggen i våtzon 2, förutom kanske kondens efter långa varma duschar. Om det är rätt fall i rummet ligger inget vatten kvar på golvet runt området vid rörgenomföringen utan rinner därifrån. Med lite extra silikon förhindrar man eventuellt vatten att tränga ner precis i anslutning till rören
Nej, vi vet och dessutom brukar man antingen ha duschdörrar eller draperi som håller inne vattnet. Inte fan står man som en dåre och sprutar ner hela badrummet med vatten:wow: Och om dina eventuella ungar gör det så får man väl säga till dom.SBH skrev:
Nej, väldigt osannolikt att något vatten skulle nå bort till elementrören och OM det nu skulle göra det någon enstaka gång så är det ju ingen fara eftersom det är betongbjälklag.
löjligt å förklara mer. hade ni varit med om mera som kan hända i badrum så hade ni förståtttank77 skrev:Nej, vi vet och dessutom brukar man antingen ha duschdörrar eller draperi som håller inne vattnet. Inte fan står man som en dåre och sprutar ner hela badrummet med vatten:wow: Och om dina eventuella ungar gör det så får man väl säga till dom.
Nej, väldigt osannolikt att något vatten skulle nå bort till elementrören och OM det nu skulle göra det någon enstaka gång så är det ju ingen fara eftersom det är betongbjälklag.
Jag jobbar med försäkringar sedan 15 år och har sett det mesta som kan ske i skadeväg i våtrum.SBH skrev:
Visst kan det finnas fukt under kakel och klinkerplattorna och sugas upp genom fogarna, men i våtzon 2 är risken liten, särskilt om fallet är korrekt. Vatten rinner inte uppåt.
jo. men hur ofta har du varit på plats?Vanbeasten skrev:
sen alla grejer hamnar inte på försäkringskontoret
Exakt den höga tröskeln är till för att hindra vattnet från att sprida sig vidare till andra rum t.ex vid läcka eller stopp i avlopp.SBH skrev:
Normalt så är det endast de utsatta våtzonerna som ska utsättas för vatten men att det står vatten på hela golvet i ett våtrum kan hända.
Att golvet vid ett fel kan täckas med vatten borde vara isolerade tillfällen och inte långvariga återkommande.
Jag har fortfarande inte sett svar på frågan om det är en lägenhet (bostadsrätt) eller ett hus.
I en lägenhet kan det vara så att det inte är tillåtet att flytta eller ta bort dessa rör.
Då det gamla elementet och nu mer handdukstorken inte lär stå i duschen utan i annan våtzon och om det är bra fall på golvet så borde det inte ha någon större praktisk betydelse, jag hade sett anmärkningen som bra att veta och inte som ett akut fel.