7 362 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Hjälp otjänligt vatten i brunn.
Undra då varför närmare 200 meter hål, det måste provpumpas ordentligt, inget blaha med 20 meter, om jag fattar det rätt så hörs inget skvalp på tillrinningen i hålet, så måste sprickor vara längre ner och där finns trycket som ska fylla hålet. Ju längre ned på nivån i hålet desto mer tryck in i det,annars fylls det bara till den nivå som du ser, det gäller att få tag på vatten så långt ner som möjligt. En sak till är det rent berg som hålet är i , ganska massivt då, det går att trycka hålet, då spräck berget. Sen det med borrningen, är de s.k avantiborrning, då pressar dom häftigt och på det djupet så blir det ett mottryck som kan kaxa igen upp 75 % av sprickorna ( blir lika hårt som cement ) .. Jag hade lika men spolade och sög ur till nästan botten, då rensas mycket av sprickorna , då kom vattnet. Så på dom igen med riktig provpumpning och många meter slang och kraftig pump som orkar lyfta. Med det stora djupet blir det besvärligt att få upp vatten med en dränkbar, dom enda pumpar som kan ta djupare än 80 meter med kraft är ejektorpumpar, dom fungerar ner till närmare 175 meter bra ( beroende vad man sätter för storlek ) Det kan bli en med 10-12 ringar som det kallas, ca 1 ring per 1 meter som tumregel. Samt att du behöver inte lyfta 100 meter slang /pump när det pajar.A andreas12 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
130 meter klarat min pump utan problem finns säkert kraftigare
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det är klart den går dra upp men det är lite projekt det är ju ingen idé att borra 200+ om inte pumpen ska ner så långt
Har fattat det som att det är skiffer .
Han ville se vad vi fick ut efter 24 tim.
Det blev 44 lit.
Man fylla hålet med vatten första gången för o lösa upp smuts i sprickorna.
Dom påstår att det absolut inte fanns vatten innan dom 190 meterna så därav djupet.
Ska prata med honom igen så får det bli en pump längre ner o se vad som händer.
Vill gärna få rätt på det innan det blir kallt.
Är lite problematiskt att göra av med allt vatten om det blir minusgrader..
Han ville se vad vi fick ut efter 24 tim.
Det blev 44 lit.
Man fylla hålet med vatten första gången för o lösa upp smuts i sprickorna.
Dom påstår att det absolut inte fanns vatten innan dom 190 meterna så därav djupet.
Ska prata med honom igen så får det bli en pump längre ner o se vad som händer.
Vill gärna få rätt på det innan det blir kallt.
Är lite problematiskt att göra av med allt vatten om det blir minusgrader..
Nu kan jag i och för sig ingenting om just hur det fungerar med en borrad brunn men då jag själv håller på och projekterar lite för ett litet vattenkraftverk så är ju för mig 170m vattenpelare ett tryck på över 16bar. Dvs om den enda tillrinningen är vid just botten på 190m så krävs det ju ett tryck där på 16 bar för att trycka upp vattnet 170m till din pump?
Är det skiffer så trycks det ut kax i sprickorna under borrningen. Det kommer så småningom att tränga ut ut sprickorna och dels följa med upp och dels sjunka ner till botten. När man har skiffer är det mycket vanligt att vattenflödet i början är lågt men med tiden ökar det. Med skiffer blir inte borrhål torra pga alla sprickor som finns i skiffer och dom bär alla vatten, torra hål kräver helt sprickfritt berg.
Dess djupare pumpen sitter dess större tillrinning får man och ett djup på 70-80 meter är normalt inga problem speciellt som grundvattennivån är så hög att man tidigare kunnat använda en grävd brunn.
Jag har själv en brunn i skiffer där vattnet tag slut så fort jag började pumpa men efter ca en veckas upprepade "tömningar" hade flödet blivit så högt att jag pumpade en vecka dygnet runt utan att hålet blev torrt. Mitt hål är ca 80 meter och pumpen hänger på ca 60.
Exakt samma beteende var det i ett annat hus som jag ägde på ett helt annat ställe, även det med skiffer i marken.
Dess djupare pumpen sitter dess större tillrinning får man och ett djup på 70-80 meter är normalt inga problem speciellt som grundvattennivån är så hög att man tidigare kunnat använda en grävd brunn.
Jag har själv en brunn i skiffer där vattnet tag slut så fort jag började pumpa men efter ca en veckas upprepade "tömningar" hade flödet blivit så högt att jag pumpade en vecka dygnet runt utan att hålet blev torrt. Mitt hål är ca 80 meter och pumpen hänger på ca 60.
Exakt samma beteende var det i ett annat hus som jag ägde på ett helt annat ställe, även det med skiffer i marken.
Var ett tag sen jag uppdaterade här.
Borgaren har fyllt igen hålet till 105 meter .
Pumpen hänger nu på 50 meter..
Vattnet är salt fortfarande och efter att ha tömt brunnen 3 ggr per dag i över en vecka och får ca 180 lit per dag.
Inte jättekanon och allt vi gör kostar en slant.
Pratar med andra borrare som gjort hål i närheten o redan på 60 meter fått salt.
Borrare vill borra ett nytt hål, anser det är meningslöst när det kommer bli salt ändå .
Har nu börjat snegla på att lägga in cenentringar i den grävda Brunnen o glömma borrhålet.
Då borde förhoppningsvis iallafall bakterierna vara borta.
Att vattnet tar slut på sommaren lär vi nog få leva med..
Känns verkligen som man jobbar i motvind just nu.
Borgaren har fyllt igen hålet till 105 meter .
Pumpen hänger nu på 50 meter..
Vattnet är salt fortfarande och efter att ha tömt brunnen 3 ggr per dag i över en vecka och får ca 180 lit per dag.
Inte jättekanon och allt vi gör kostar en slant.
Pratar med andra borrare som gjort hål i närheten o redan på 60 meter fått salt.
Borrare vill borra ett nytt hål, anser det är meningslöst när det kommer bli salt ändå .
Har nu börjat snegla på att lägga in cenentringar i den grävda Brunnen o glömma borrhålet.
Då borde förhoppningsvis iallafall bakterierna vara borta.
Att vattnet tar slut på sommaren lär vi nog få leva med..
Känns verkligen som man jobbar i motvind just nu.
Nja vi har väl iallafall 2 mil minst till hav.
Vet inte riktigt var vattnet står, gissningsvis runt 30 meter .
Enl borrare ska det stå 18 meter ner men mätte ner till 25 meter o då fanns inget.
När dom sänkte ner pumpen påstår dom att det lät runt 25 meter ..
170 lit och 5,5 tums rör borde bli 17 meter så borde bli på 33 meter
Vet inte riktigt var vattnet står, gissningsvis runt 30 meter .
Enl borrare ska det stå 18 meter ner men mätte ner till 25 meter o då fanns inget.
När dom sänkte ner pumpen påstår dom att det lät runt 25 meter ..
170 lit och 5,5 tums rör borde bli 17 meter så borde bli på 33 meter
Då sitter du inte på Alnarpströmmen en färskvattenåder av gigantiskt mått, som går från H-borg till T-borg, i en sväng inåt landet och däremellan och havet så finns gott om saltvatten när man kommer mer en bit., Hur djupt är grundvattnet hos dig, du säger lägga in ringar, är den så vid och ger bra med vatten så kan det gå, vad har du runt om dig, åkermark som gödslas ?
Nä verkar inte som alnarpsströmmen går här.
Ett av problemen är just att tomten är liten, så finns inte jättemånga ställe att välja på när man ska borra.
Ja man är omgiven av åkermark här, och just det trodde jag var källan till bakterierna..
Men sen dess har det visat sig att det nog är så att filterbrunnen till avloppet är mättad, o har nog varit det några år.
Det kan absolut vara boven här oxå.
Den grävda Brunnen ger ok vatten förutom mitt i sommaren.
Är ca 130 cm i diameter så plats för rör finns djupet är 4 meter.
Går kanske att gräva ur lite mer o få vatten längre.
Alla här har grävda brunnar o på ca samma djup så alla blir utan på delar av sommaren.
Som det står nu är ju alt borrad salt brunn med dålig tillrinning eller grävd bakteriebrunn .
Är inte så att jag har många fler val om jag inte vill slänga 100,000 till i ett nytt borrhål som troligen oxå blir salt.
Ett av problemen är just att tomten är liten, så finns inte jättemånga ställe att välja på när man ska borra.
Ja man är omgiven av åkermark här, och just det trodde jag var källan till bakterierna..
Men sen dess har det visat sig att det nog är så att filterbrunnen till avloppet är mättad, o har nog varit det några år.
Det kan absolut vara boven här oxå.
Den grävda Brunnen ger ok vatten förutom mitt i sommaren.
Är ca 130 cm i diameter så plats för rör finns djupet är 4 meter.
Går kanske att gräva ur lite mer o få vatten längre.
Alla här har grävda brunnar o på ca samma djup så alla blir utan på delar av sommaren.
Som det står nu är ju alt borrad salt brunn med dålig tillrinning eller grävd bakteriebrunn .
Är inte så att jag har många fler val om jag inte vill slänga 100,000 till i ett nytt borrhål som troligen oxå blir salt.
En fråga bara, är hålet kvar och hur djup är det ? En tanke slår mid när du säger att brunnarna sinar runtomkring och du säger gräva djupare, kanske det skulle gå att slå ner en rörspets några meter, beror helt på vad du har för jordmån
Antar du menar den grävda Brunnen?
Ja den är kvar , det är den vi använder just nu till allt utom att dricka ifrån.
Har oxå funderat på borrspets men om jag fattat det rätt måste man koppla tex pump på röret?
Bara slå ner röret ökar inte vattnet i brunnen isåfall men har kanske fattat fel?
Annars hade det absolut varit ett alternativ.
Har lera 30 meter innan berget börjar.
Ja den är kvar , det är den vi använder just nu till allt utom att dricka ifrån.
Har oxå funderat på borrspets men om jag fattat det rätt måste man koppla tex pump på röret?
Bara slå ner röret ökar inte vattnet i brunnen isåfall men har kanske fattat fel?
Annars hade det absolut varit ett alternativ.
Har lera 30 meter innan berget börjar.