1 378 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hjälp oss med våning 2
Vi har ett hus som är enplans.
Vi har tankar om att bygga en till plan dock.
MEn vi får inte till någon planlösning på plan 2.
Plan 1, har vi ändrat lite från hur det ser ut nu.
På plan 2 önskar vi iaf minst 3 sovrum, ett allrum där man kan ha hemmabio+ hörnsoffa, ett stort badum (ca 12 kvm) och en klädkammare. Ytan på andra våningen kommer att bli 96 kvm.
http://s141.photobucket.com/albums/r78/Jozzan/?action=view¤t=enplantill.jpg
Där är länken till planlösningen

Vi har tankar om att bygga en till plan dock.
MEn vi får inte till någon planlösning på plan 2.
Plan 1, har vi ändrat lite från hur det ser ut nu.
På plan 2 önskar vi iaf minst 3 sovrum, ett allrum där man kan ha hemmabio+ hörnsoffa, ett stort badum (ca 12 kvm) och en klädkammare. Ytan på andra våningen kommer att bli 96 kvm.
http://s141.photobucket.com/albums/r78/Jozzan/?action=view¤t=enplantill.jpg
Där är länken till planlösningen

Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Den nedre bilden fungerar inte.
Är den inritade fyrkanten där trappan ska gå? Tror att man ska ha badrummen ovanpå varandra för rördragningarna i alla fall. Men då får ni svårt att få till ett så stort badrum. Ni kanske ska göra badrummet på nedervåningen större istället genom att bygga ut badrummet till att omfatta tvättstugan också. Sen kan ni ha en tvättpelare i det stora nya badrummet istället. Med så stor entre som det verkar vara (antar att det är den som är i nedre vänstra hörnet) så har man ju inget direkt behov av en grovingång. Har för mig att du skrivit i en annan tråd att det är källare så det behövs ju inget grovutrymme för värmepump då heller utan den kan ju stå där.
Jag vill alltid göra allt enkelt så min lösning är väl mer enkel än spektakulär. Gör sovrummen ungefär lika som det är på nedervåningen. D.v.s. ett sovrum ovanför det befintliga och dela in ytan ovanför vardagsrummet i ytterligare två sovrum. Då blir det ett duschrum ovanför badrum/tvättstuga på lagom avstånd från trappan och allrum där det på nedervåningen är kök/hall. Klädkammare kan ni ha antingen bredvid trappan eller i anslutning till sovrummet i nedre högra hörnet.
Jag vill alltid göra allt enkelt så min lösning är väl mer enkel än spektakulär. Gör sovrummen ungefär lika som det är på nedervåningen. D.v.s. ett sovrum ovanför det befintliga och dela in ytan ovanför vardagsrummet i ytterligare två sovrum. Då blir det ett duschrum ovanför badrum/tvättstuga på lagom avstånd från trappan och allrum där det på nedervåningen är kök/hall. Klädkammare kan ni ha antingen bredvid trappan eller i anslutning till sovrummet i nedre högra hörnet.
Tack för svar!byggankan skrev:Är den inritade fyrkanten där trappan ska gå? Tror att man ska ha badrummen ovanpå varandra för rördragningarna i alla fall. Men då får ni svårt att få till ett så stort badrum. Ni kanske ska göra badrummet på nedervåningen större istället genom att bygga ut badrummet till att omfatta tvättstugan också. Sen kan ni ha en tvättpelare i det stora nya badrummet istället. Med så stor entre som det verkar vara (antar att det är den som är i nedre vänstra hörnet) så har man ju inget direkt behov av en grovingång. Har för mig att du skrivit i en annan tråd att det är källare så det behövs ju inget grovutrymme för värmepump då heller utan den kan ju stå där.
Verkar vettigt!
Ska försöka rita upp det och se om jag kan få till det bra hihi har ju bara Paint så blir ju inte sådär jätteambisöst
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Jucismacker, har inte kunnat se era planlösningar, men ...
Är det så vettigt att ha bion alldeles utanför alla sovrummen på övervåningen? Vem kan sova när det är action på gång på andra sidan väggen? Barnen kommer att vara vakna dygnet runt!
Ni kanske skulle ha bion på bottenvåningen, och ha lite lugnare på övervåningen.
//KoW
Är det så vettigt att ha bion alldeles utanför alla sovrummen på övervåningen? Vem kan sova när det är action på gång på andra sidan väggen? Barnen kommer att vara vakna dygnet runt!
Ni kanske skulle ha bion på bottenvåningen, och ha lite lugnare på övervåningen.
//KoW
Ha, att jag har inte har tänkt på det? Där har du faktiskt en poäng, som jag inte alls har tänkt på. Det kanske är lite dumt. Just nu har vi ju inga barn men i framtiden är ju planen att vi ska införskaffaKnockOnWood skrev:Hej Jucismacker, har inte kunnat se era planlösningar, men ...
//KoW
Klicka här för att svara