Hej!
Jag skulle bli oerhört tacksam om någon av er som har erfarenhet av detta kunde hjälpa mig!

Jag har behov av en luftavfuktare till en ouppvärmd källare där det även finns en tvättstuga.
Har försökt söka på nätet men det verkar vara en riktig djungel så därför frågar jag er.

Är intresserad av att hålla nere driftskostnaderna och tycker att det vore smidigt om man slapp springa och tömma aggregatet stup i ett.... :D

En bonus är ju förstås om den hjälper till att värma utrymmet lite.

Tacksam för alla svar!
Lena

Köp ett känt märke även om det kostar lite mer. Kolla hur stor källare du har och kapaciteten på avfuktaren

Jo jag hade tänkt mig nåt känt märke....
Har en långsmal källare med tvättstugan i bortre delen, (med en dörr emellan.)
Vill ju även avfukta tvättstugan så frågan är ju om man kanske ska ha dörren öppen då avfuktaren är igång?
Den ska väl vara igång dygnet runt antar jag.
Frågor om tilluftsventiler etc tillkommer ju också, dvs ska dom vara öppna eller stängda?
Frisk luft vill man ju självklart ha.....
Källaren är i soutteräng och delen som ska avfuktas är helt oisolerad.
Vet att man ska dränera och isolera utifrån men ekonomin tillåter inte detta just nu så därför tänkte vi börja med en avfuktare.
Huset är byggt i blåbetong, någon som vet huruvida radonhalten ökar om man kör med avfuktare?

Har du kall o fuktig källare borde du fundera på att gräva och grundisolera!! Dyrt men se det som investering då värdet höjs väsentligt. Banken lånar ut till värdehöjande åtgärder!! Enklast och billigast är en avfuktare som du kopplar dränvattenet till golvbrunnen,, avfuktaren ska ha slang utöver behållaren,,,alternativt så sätter du en fuktstyrd paxfläkt som ventilerar ut fukten,, blir ej varmare men känns varmare då den råa fuktkänslan försvinner... Kostnad 1-2000 beroende på installationen

Är tyvärr fullbelånad på huset för tillfället, därav billigare åtgärd.

Jag hade köpt en billig avfuktare med hyfsad kapacitet och dräneringsslang. Vill du hålla nere kostnaden så köp en på blocket. Luftavfuktare har lång livslängd. Mina föräldrars luftavfuktare pensionerade sig själv nyss efter 25 år.

Luftavfuktare ger mer lite värme än de förbrukar el, så du kan betraka en 300W avfuktare som en drygt 300W fläktkonvektor.

Jag hade köpt billig nålfiltsmatta och lagt på källargolvet om man vill använda rummen till något slags tv-rum/gästrum/etc.

Dränering höjer nästan inte värdet på huset någonting tyvärr.

D09
Jag har en wood, funkar fint :)

Kolla lite i den här tråden. Där har bl.a. jag skrivit (lite) om min avfuktare :)

Ventilation ska vara stängda annars försöker maskinen avfukta hela kvarteret =)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det där är en fin modell. Kommer säkert att fungera bra (bara innetempen håller sig på +5 grader eller högre). Framförallt sommar och höst med hög absolut fukthalt i uteluften som kyls av i källaren gör den stor nytta.

Eftersom det är en tvättstuga med vattenrör borde det också finnas en frostskyddsvakt eller elradiator som kopplas in om temperaturen i utrymmet blir 4 grader eller lägre. Klarar sig förmodligen oftast över 4 grader i dessa trakter eftersom marken under huset är lite varm även på vintern men det är bra att inte chansa på att det alltid är frostfritt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.