För några år sedan monterade vi ur vår oljetank.
Kvar blev oljebrännare med två rörstumpar.
Idag började det plötsligt ryka i pannrummet och brännaren stod och hostade.
Jag stängde av strömmen till den och en annan manick med en ratt på och upptäckte att även varmvattnet försvann. Jag tog av kåpan från brännaren, drog bort elkontakten och satt på strömmen igen.

Kan man ha den urkopplad så? Är det farligt?
Är det något annat jag kan göra?
Bergvärme installeras om någon månad.

Pannan är en Parca och brännaren en Beo 10V.

Tacksam för tips!

Inga problem att koppla bort, se bara till att sladden inte är ström på.

Varmvattnet funkar fortfarande inte?
Måste oljebrännaren vara inkopplad för att det skall funka?

Vilken modell på panna har du? Kan du lägga upp en bild? Det verkar som att någon aktiverat oljedrift av misstag så att oljebrännaren försökt starta. Vad är den andra manicken du stängt av?

Vet du vad som är orsak och verkan? Kan det vara så att brännaren har stått på med nerskruvad termostat ända sedan tanken försvann och startade nu därför att varmvattnet av en helt annan anledning inte var varmt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är allt påslaget. Enda skillnaden från förr är att sladden in i oljebrännaren är ur.
Jag funderar på om elpatronen kan ha gått sönder och det var därför oljebrännaren hoppade igång?
Hur kollar man det?

Tack för hjälpen!!

Ja kanske var det så att elpatronen är paj?
Om det var termostaten borde den väl inte försöka på oljan istället utan nöja sig och tro att det är bra?

Jag menar att om termostaten till oljebrännaren stod på en mycket lägre temperatur än termostaten till elpatronen så kan brännaren ha varit påslagen ända sedan tanken försvann. Varför den startade nu kan mycket väl vara att elpatronen gått sönder. Det kan även vara någon säkring som gått eller termostaten till elpatronen som gått sönder.

Kan ha varit så att elpatronen har lagt av och termostaten för oljedrift tog över när temperaturen sjönk. Kolla så att alla tre säkringar till elpatronen är hela. Det sitter en knapp på ovansidan av den blå boxen ovanför oljebrännaren. Det kan vara en maxtermostat. Prova och se om den går att trycka in. Det kan ju iofs vara en hållare för en finsäkring, lite svårt att se på bilden.

Vart hittar jag dom tre säkringarna? Proppskåpet eller på pannan?
Den lilla svarta är en liten säkring som är hel.

De tre säkringarna har du i elcentralen. Du kan ju också ta bort locket på den vita säkerhetsbrytaren och mäta så du har spänning på alla faser. Men bara om du vet vad du gör! Jag vill inte läsa om någon elolycka imorgon...
Det ska även finnas en maxtermostat, som ett överhettningskydd någonstans. Titta på sidan vid termostatvreden. Den kan ju också sitta så att man måste lossa locket för att komma åt.

Tack för hjälpen!!
Jag lossade kåpan på den blå lådan och tryckte in en röd knapp därunder, det knäppte till och imorse kunde vi duscha varmt.
Hoppas den håller ett tag till nu.

Bra att det löste sig. Det kan vara driftstermostaten till elpatronen som hängt sig. Då blir det för varmt och maxtermostaren löser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.