För några år sedan monterade vi ur vår oljetank.
Kvar blev oljebrännare med två rörstumpar.
Idag började det plötsligt ryka i pannrummet och brännaren stod och hostade.
Jag stängde av strömmen till den och en annan manick med en ratt på och upptäckte att även varmvattnet försvann. Jag tog av kåpan från brännaren, drog bort elkontakten och satt på strömmen igen.
Kan man ha den urkopplad så? Är det farligt?
Är det något annat jag kan göra?
Bergvärme installeras om någon månad.
Pannan är en Parca och brännaren en Beo 10V.
Tacksam för tips!
Kvar blev oljebrännare med två rörstumpar.
Idag började det plötsligt ryka i pannrummet och brännaren stod och hostade.
Jag stängde av strömmen till den och en annan manick med en ratt på och upptäckte att även varmvattnet försvann. Jag tog av kåpan från brännaren, drog bort elkontakten och satt på strömmen igen.
Kan man ha den urkopplad så? Är det farligt?
Är det något annat jag kan göra?
Bergvärme installeras om någon månad.
Pannan är en Parca och brännaren en Beo 10V.
Tacksam för tips!
Vet du vad som är orsak och verkan? Kan det vara så att brännaren har stått på med nerskruvad termostat ända sedan tanken försvann och startade nu därför att varmvattnet av en helt annan anledning inte var varmt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är allt påslaget. Enda skillnaden från förr är att sladden in i oljebrännaren är ur.
Jag funderar på om elpatronen kan ha gått sönder och det var därför oljebrännaren hoppade igång?
Hur kollar man det?
Tack för hjälpen!!
Jag menar att om termostaten till oljebrännaren stod på en mycket lägre temperatur än termostaten till elpatronen så kan brännaren ha varit påslagen ända sedan tanken försvann. Varför den startade nu kan mycket väl vara att elpatronen gått sönder. Det kan även vara någon säkring som gått eller termostaten till elpatronen som gått sönder.
Kan ha varit så att elpatronen har lagt av och termostaten för oljedrift tog över när temperaturen sjönk. Kolla så att alla tre säkringar till elpatronen är hela. Det sitter en knapp på ovansidan av den blå boxen ovanför oljebrännaren. Det kan vara en maxtermostat. Prova och se om den går att trycka in. Det kan ju iofs vara en hållare för en finsäkring, lite svårt att se på bilden.
De tre säkringarna har du i elcentralen. Du kan ju också ta bort locket på den vita säkerhetsbrytaren och mäta så du har spänning på alla faser. Men bara om du vet vad du gör! Jag vill inte läsa om någon elolycka imorgon...
Det ska även finnas en maxtermostat, som ett överhettningskydd någonstans. Titta på sidan vid termostatvreden. Den kan ju också sitta så att man måste lossa locket för att komma åt.
Det ska även finnas en maxtermostat, som ett överhettningskydd någonstans. Titta på sidan vid termostatvreden. Den kan ju också sitta så att man måste lossa locket för att komma åt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att bedöma åtgärder/kostnad
Köpa & Sälja hus -
Efter 4 dagar så är spackel fortfarande lite mjukt. Hjälp!
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp med trasigt lås till ”sopkärlsdörr” i garage
Fönster & Dörrar -
Hjälp mig välja färg på garageport och fönster
Färg, Måla & Tapetsera -
GARDENA Sileno LIFE LONA 700 2022(hjälp sökes)
Robotgräsklippare