H
Går det att som Matss säger sätta dit en lucka på den högra sidan med hål för brännaren så blir det ett ordentligt askutrymme. Uttaget för oljebrännaren fungerar säkert men sitter lågt så askan får tömmas ofta. Det ska vara åtminstone 40 cm från monteringsplåten för brännaren till bakväggen för att lågan inte ska slå i pannväggen.
Börjar du blanda in installatörer och plåtisar så rasar tusenlapparna iväg snabbt men kan du göra det själv blir det billigt.
Begagnade brännare brukar inte bli så billigt och bra som det först verkar. Behöver man köpa nya brännarrör och roster så rasar också tusenlapparna iväg. En del brännartilverkare har hutlösa priser på reservdelarna. En ny ger full garanti och support och går också att använda om du skaffar en ny panna.

Redigerat:
holmertz: Pannan är riktigt grund så jag tror att det enda sättet att få dit en brännare är vid den gamla brännaren. Som du ser på bilden är oljebrännaren nästan lika bred som pannan är djup. Jag får aska ur ofta då.... :)

Men är det bara det så får det nog bli så! Tacksam för alla svar!

Pannans förbränningsrum är ungefär lika brett som det är djupt så det är ingen större förbättring att sätta den i oljehålet. Brukar man inte bygga på låten så att brännaren kommer ut en bit? Djupet i eldstaden från luckans insida kan inte vara mer än några cm från 40?

Bredden på pannan är 41-42cm enl stocken. Är det olika förbränningsrum för ved och oljan?

H
Bra verkningsgrad är det i Eryl pannorna pga. den långa rökgasvägen. Vore ju super om det gick att få till ett bra askutryme också. Om en framåtbrinnande brännare med tryckluftsuraskning kunde placeras i det övre hålet som finns en plåt över på den högra sidan skulle ju pannan bli i stort sett lika praktisk som en ny panna! Det går ju att bygga ut brännaren en 10-15 cm också och det finns en del brännare som brinner snett uppåt så lågan inte blir så lång. Mycket beror på hur måtten ser ut, in till bakväggen och upp till taket från hålets centrum.

tar reda på det i morgon så får ni, pellets-gudar, svara då :)

det verkar lösa sig... Ska köpa en brännare som har suttit på en ERYL och han har panna och hela rasket kvar. Jag får ta det jag behöver så kastar han resten..... Tummen upp för sådana fynd heheh

Vad bör/måste jag kolla upp innan jag konverterar från olja till pellets?!?! Vill ju inte lägga ner allt för mycket enegri och sedan brinner kåken ner.....

H
Läs på om brännaren, hur man ställer in den och olika egenheter som finns. Se till att det finns skydd som stänger av brännaren om pannan blir för varm. Använd draglucka. Låt sotaren besikta skorstenen om det finns anledning att misstänka att den är dålig.

Draglucka? Om du kollar på bild 1 så ser man rökgasvent med en spak på. Är det draglucka?
Stänga av brännaren sköter väl en vanlig termostat, eller?
Fick lapp om sotning i fredags så jag slår nog en pling till honom i morgon + att skorstenen är besiktigad runt -04 tror jag det var,

H
Nej spakar o sånt hör till vedeldning. Alla luckor ska vara stängda och tätade vid pelletseldning. På bild 1 syns till vänster rökröret och i det sitter en lucka fast med vingmuttrar. För att pelletseldning ska fungera bra ska där sitta en motdragslucka av typ som finns här: http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Följer det inte med någon med brännaren?

Termostat blir mer invecklat än med oljebrännare. Hur invecklat beror på vilken brännare det är.
Brännarens matning måste komma från pannans övertemperaturskydd. Slår det ifrån stängs hela brännaren av.
Termostat kan användas pannans termostat eller bättre om brännaren har en egen.
Kolla att allt är ordnat på det här området hos den som har brännaren nu annars kanske det blir en massa extrajobb och påkostningar.

Vet inte hur det är med försäkringsbolag. Måste man inte anmäla till sotare om man byter bränsleslag för att försäkring ska gälla?

Jag ringde sotaren och vi kom överens om att dom inte skall sota före bytet utan kommer och gör det i efterhand och samtidigt besiktigar installationen.
Har alla pannor övertemperaturskydd?

Det skulle tydligen följa med draglucka till brännaren. Eftersom killen jag köper brännaren av har en liknande panna kan det ju inte vara några problem tycker jag.... Vi får väl se när montering börjar :)

Är det olika brännare för olika bränslen? Jag förstår skillnaden på olja och pellets men jag tänkte om man vill börja elda med flis eller säd t.ex.?

H
Att förre ägaren av brännaren hade liknande panna innebär inte att han kopplat det hela på rätt sätt. Att koppla in pelletsbrännare är inte lika enkelt som att koppla in en oljebrännare. Du måste ju in och ändra på kopplingarna i din panna det finns inget färdigdraget. Har du lokaliserat pannans övertemperaturskydd och pannans termostat?
Brännaren MÅSTE vara kopplad till pannans övertemperaturskydd. Om huset brinner får du inte ett öre av försäkringsbolaget så länge allting inte är rätt kopplat. Finns inget utrymme för fusk.
Vad är det för sorts brännare? Om det är en äldre typ som kopplas till pannans termostat så måste du in och hämta brännarens strömmatning från ledningen mellan övertemperaturskyddet och termostaten. Brännarens termostatingång kopplas så att den matas från panntermostatens utgång.
En elektriker kan hjälpa till att få det hela rätt kopplat.

För att elda flis och havre behöver du speciell panna och brännare. Inget för villaägaren. Fliseldning är nog minst lika jobbigt som vedeldning och havre är för dyrt idag.

holmertz skrev:
För att elda flis och havre behöver du speciell panna och brännare. Inget för villaägaren. Fliseldning är nog minst lika jobbigt som vedeldning och havre är för dyrt idag.
Bara en nyfiken fråga, har det varit prishöjningar på havre? Har för mig att för något/några år sedan var det lönsamt att elda med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.