4 520 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Hjälp, nybyggda stommen lutar!
Stommen till tillbyggnaden kom upp i slutet av förra året och har övervintrat under ett temporärt lätt sluttande tak bestående av tvärgående raka bjälkar med plywood på, tätat med byggplats.
Nu när jag skulle till och börja sätta upp asfan och kontrollmäter så kan jag konstatera att stommen skjuvat sig lite och lutar utåt. Storleksmässigt så att om man ställer ett vägghögt vattenpass lodrätt så att det ligger an mot långsideväggen nere vid golvet så skiljer det ca 1,5-2 cm mellan vattenpass och vägg uppe vid hammarbandet.
Uppenbarligen har de diagonala träreglar jag satt upp inte räckt till och jag förbannar min dumhet att jag inte satte upp spikbanden redan i vintras!
Hur sjutton fixar jag detta
? Spika en vertikal regel längs långsidan, hyra in en grävmaskin och trycka tillbaka den? Det finns inget naturligt mothåll åt det hållet tyvärr.
Antar att det är en god idé att ta bort temporärtaket först i alla fall...
Nu när jag skulle till och börja sätta upp asfan och kontrollmäter så kan jag konstatera att stommen skjuvat sig lite och lutar utåt. Storleksmässigt så att om man ställer ett vägghögt vattenpass lodrätt så att det ligger an mot långsideväggen nere vid golvet så skiljer det ca 1,5-2 cm mellan vattenpass och vägg uppe vid hammarbandet.
Uppenbarligen har de diagonala träreglar jag satt upp inte räckt till och jag förbannar min dumhet att jag inte satte upp spikbanden redan i vintras!
Hur sjutton fixar jag detta
Antar att det är en god idé att ta bort temporärtaket först i alla fall...
Spännband diagonalt till motstående vägg och spänn tills det är rakt, sedan ett antal ställbara stämp skruvade i plattan och hammarband så du kan finjustera och fixera under byggtiden. fixar du på en dag 
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Ah, det skulle ju kunna funka, om man skaffar tillräckligt långa spännband!
Går ju tom att testa med taket på, funkar det så funkar det annars så får man ta ned det.
Vet inte vad ställbara stämp är, dock! Och har krypgrund, inte platta. Kan du förklara mer i detalj hur du menar?
Tack, tack, tack i alla fall!
Går ju tom att testa med taket på, funkar det så funkar det annars så får man ta ned det.
Vet inte vad ställbara stämp är, dock! Och har krypgrund, inte platta. Kan du förklara mer i detalj hur du menar?
Tack, tack, tack i alla fall!
Det funkar med all säkerhet, så gör vi på alla monteringar för att justera lutning och kryssmått.
Stämp är ungefär som en ca 3m lång vantskruv kan man säga. du skruvar fast ändarna i platten (golvet i ditt fall) tänk bara på ev golvvärme
Sedan kan du skruva på stämpet medans du håller ett långpass mot väggen och kan justera in med mm nogrannhet.
Du behöver ett stämp per 2m vägg ca och du kan hyra dessa för nga tior om dagen på tex cramo
Stämp är ungefär som en ca 3m lång vantskruv kan man säga. du skruvar fast ändarna i platten (golvet i ditt fall) tänk bara på ev golvvärme
Sedan kan du skruva på stämpet medans du håller ett långpass mot väggen och kan justera in med mm nogrannhet.
Du behöver ett stämp per 2m vägg ca och du kan hyra dessa för nga tior om dagen på tex cramo
Du behöver inte ha långa spännband heller utan du kan lika gärna ha ett rep och kort spännband, är det bara ett par cm kke du inte ens behöver spänna utan kan justera med stämpen direkt.
Jag kan bara återigen säga "tack, tack tack"!!!
Det gick så fint så med spännband, så (stämpar på en söndag fick jag inte tag på). Vågade inte lita på att jag skulle hitta rep som höll så det blev seriekopplade spännband i alla fall och det behövdes nästan ingenting innan väggarna rätades upp.
Jag TROR jag förstår hur du menar med stämparna, men inte säkert (kan ju vara bra att veta till en annan gång).
Är det så att om man ökar avståndet mellan golv och tak (som i mitt fall bara är temporärt) (A i min bifogade bild) mha stämpen så rätas den rombformade väggen upp till en rektangel? Vet inte om jag beskriver det begripligt, men bilden kanske hjälper...
Det gick så fint så med spännband, så (stämpar på en söndag fick jag inte tag på). Vågade inte lita på att jag skulle hitta rep som höll så det blev seriekopplade spännband i alla fall och det behövdes nästan ingenting innan väggarna rätades upp.
Jag TROR jag förstår hur du menar med stämparna, men inte säkert (kan ju vara bra att veta till en annan gång).
Är det så att om man ökar avståndet mellan golv och tak (som i mitt fall bara är temporärt) (A i min bifogade bild) mha stämpen så rätas den rombformade väggen upp till en rektangel? Vet inte om jag beskriver det begripligt, men bilden kanske hjälper...
Skönt att det funkade så bra för dig 
Njae stämpen skall inte vara golv-tak utan golv-vägg, dvs du "lutar" dom emot väggen i tex 30graders vinkel och sedan skruvar du fast dom i båda ändar och kan "skruva" väggen in eller ut i överkant medans botten av väggen är fixerad i golvet.
Dessa stämp kan med fördel stå kvar under hela stomresningen så att inte ngt rör sig under arbetets gång och allting kommer att gå mycket smidigare och snabbare när du slipper kontrollera hela tiden
Njae stämpen skall inte vara golv-tak utan golv-vägg, dvs du "lutar" dom emot väggen i tex 30graders vinkel och sedan skruvar du fast dom i båda ändar och kan "skruva" väggen in eller ut i överkant medans botten av väggen är fixerad i golvet.
Dessa stämp kan med fördel stå kvar under hela stomresningen så att inte ngt rör sig under arbetets gång och allting kommer att gå mycket smidigare och snabbare när du slipper kontrollera hela tiden
Crebel skrev:Jag kan bara återigen säga "tack, tack tack"!!!
Åhå, det låter ju bra! Eftersom jag bygger själv och långsamt så ska jag nog köpa på mig en bunt sådana begagnade i stället för att hyra.
Finns det en typ med vinkelbara huvuden för det här syftet, de jag hittar bild på verkar vara till för rak infästining mellan golv och tak?
Annars kanske man kan skruva fast en regelstump i golv resp vägg som stämpen kan ta spärn mot?
Finns det en typ med vinkelbara huvuden för det här syftet, de jag hittar bild på verkar vara till för rak infästining mellan golv och tak?
Annars kanske man kan skruva fast en regelstump i golv resp vägg som stämpen kan ta spärn mot?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
i norrland brukar vi knyta fast en kätting baki volvon o dra till e rakt!
Dom jag har är ledbara i båda ändar, kikar du runt lite på blocket så hittar du säkert ngt eller om du är händig med svetsen och rondellen så tillverkar du egna genom att kapa en M12 vantskruv på mitten och svetsa på i ändarna på ett 3m långt 30x30mm fyrkantsrör.
Kostar dig typ 100kr/st i material och tar kke 5timmar att tillverka om du har tillgång till en svets.
Kostar dig typ 100kr/st i material och tar kke 5timmar att tillverka om du har tillgång till en svets.
Jag funderade faktiskt på volvon innan Tossegubbe kom med ett bättre förslag
. Men det hade varit svårt pga placering av tillbyggnaden mm.
Nu har jag köpt 10 stämp, inte ledbara, men får hitt på nåt med kloss eller liknande.
Kan tyvärr inte svetsa även om det finns på önskelistan att lära mig...
Nu går jag ut och sätter upp stämp!
Nu har jag köpt 10 stämp, inte ledbara, men får hitt på nåt med kloss eller liknande.
Kan tyvärr inte svetsa även om det finns på önskelistan att lära mig...
Nu går jag ut och sätter upp stämp!
Lycka till! 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden