Hej,
Igår installerade vi en Nibe S735-4 i ett 1 1/2 planshus på 142m2, vattenburet radiatorer. Installatören sa att trycket i värmesystemet ska vara 2 bar !?! Är inte det för mycket? Jag frågade installatören två gånger och han svarade 2 bar. Nibe-manualen säger att det normala intervallet ligger mellan 0,5 och 1,5 bar och varierar med temperaturförändringar. Ett genomsnittligt normalt läge skulle ligga runt 1 bar, vilket var det normala trycket i vår gamla Nibe F310 Fighter värmepump.

Sänk till 1bar.

• Gilla
Vojdan
  • Laddar…
Man kan göra ett snabbt överslag att det behöver vara 0,3 bar per våning plus 0,2 bar.

Med 1½ plans så räcker det med 0,8 bar.

Men när man fyller systemet så kan man lägga sig 0-0,5 bar under säkerhetsventilens öppningstryck, detta eftersom man behöver avlufta systemet en del i början när fria luften samlas i högpunkterna.
Om man börjar värma direkt så bör man vara minst 0,5 bar under öppningstrycket, detta eftersom kallt vatten expanderar när det blir varmt.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Jag ställde in trycket på 1 bar, men två gånger den första dagen när trycket var 2 bar, och idag när trycket är 1 bar visar det mig ett fellarm GP1 313, det vill säga att cirkulationspumpen har stoppats eftersom det inte finns något vatten i värmesystemet. Jag kontrollerade elementen och det fanns ingen luft i något av dem. Har någon en aning om vad problemet är eller borde jag ringa en tekniker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.