2 002 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hjälp´! motivaionen sinnar :(
jaha...
inte första gången de händer men fan...
o fixa till inne är man van vid men ute :/ får inget grep alls om hur de ska gå....
så snälla snälla snälla. gör vad ni kan för o få igång min motivation igen...
bilder på din trädgård och gärna bilder på under byggets gång..
just nu är allt bara jord o bråte. inge kul alls....
så kommigen gör vad du tror kan hjälpa mig
inte första gången de händer men fan...
o fixa till inne är man van vid men ute :/ får inget grep alls om hur de ska gå....
så snälla snälla snälla. gör vad ni kan för o få igång min motivation igen...
bilder på din trädgård och gärna bilder på under byggets gång..
just nu är allt bara jord o bråte. inge kul alls....
så kommigen gör vad du tror kan hjälpa mig
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Ja, jag vet inte hur man lägger in bilder så, men tänk i stora drag. Plantera häckar och träd bums omedelbart! Häckar längst tomtgränserna, fruktträd och prydnadsträd för att få rumskänsla, och planera gångar och uteplatser. Och framförallt, plottra inte, tänk i stora drag! Häckar, buskar, träd och gräsmatta är en bra början, sedan är det bara att gräva bort gräsmattan eftersom inspirationen och önskan om nya rabatter/uteplatser/gångar kommar. Tänk som med inredning, tak, väggar, golv.
Jag skulle satsa på att få till en mysig liten hörna i trädgården som ni kan börja använda redan nu. Rama in den med lite snabbväxande buskar och lägg 10-15m2 färdigt gräs och köp in ett litet möblemang dit. Så har ni något som är användbart och där ni kan sitta och njuta av morgonkaffet och kvällssolen. Då kan man samla lite kraft där för att ta itu med resten sen. Denna plats kan antingen vara temporär eller bli utbyggd i ett senare skede. Huvudsaken är att man har något litet ställe som man känna är någorlunda färdigt och där man kan slappna av och njuta av sommaren.
/Kalle
/Kalle
jo saken är den att vi har massor med gräs.
kolla på www.linuse.se men är en trädgårdsanalfabet så
ser de inte framför mig hur de blir när de e klart....
de sllutar . har planat ut de hela men få inte till de alls.
har en bild i huvet hur jag vill de ska se ut. men hur i herans namn ska
jag komma dit. bygga kan jag villket ni kan se på sidan men utomhus.
jösses så lost ja e
bar o inse. mycke an man men där är mer man inte kan 
så snälla du som har bilder på sllutande tomter som ni fått till.
gärna bilder på hur ni nåde de me. altaner. trädäck mm
ge mig ge mig
snälle :/
kolla på www.linuse.se men är en trädgårdsanalfabet så
ser de inte framför mig hur de blir när de e klart....
de sllutar . har planat ut de hela men få inte till de alls.
har en bild i huvet hur jag vill de ska se ut. men hur i herans namn ska
jag komma dit. bygga kan jag villket ni kan se på sidan men utomhus.
jösses så lost ja e
så snälla du som har bilder på sllutande tomter som ni fått till.
gärna bilder på hur ni nåde de me. altaner. trädäck mm
ge mig ge mig
Håller med melkerberg. Plantera häck omedelbart
De tar ett par år på sig att komma igång och det är dumt att vänta. Kolla runt bland de närmaste grannarna, vilka häckar de valt och sök tips där. Verkar växten trivas hos grannen kommer den säkert att trivas hos dig också.
Sen så rekommenderar jag ett besök på närmaste bibliotek. Det finns massor av bra litteratur som handlar om trädgårdar, design, växtval, altanbyggen osv osv.
Låna hem ett gäng och börja sök inspiration där. Vill du kosta på dig en inledande slant, för att spara in den i slutet, kan jag också rekommendera en konsultation hos nån trädgårdshandlare/trädgårdsdesigner. I vissa fall tar plantskolorna inte ens betalt för växtförslag, de räknar väl med att du kommer att köpa växterna där sen. Min mamma har gjort så, tog med en måttsatt skiss på sin trädgård, och tog till en plantskola i Umeå med lyckat resultat. Fast, det är nog bra att ha en egen inledande idé åt vilket håll man vill med trädgården inna man går till nån sån. Ska det finnas plats för nytto-odlingar eller bara prydnad? Vilken stil kan passa till huset? Romantisk med syrener och rosor och massa gammaldags perenner? Stram med formklippta häckar och barrväxter?
Med en inledande plan, innan du sätter spaden i backen, minskar risken för att det blir plottrigt och rörigt.
Sen så rekommenderar jag ett besök på närmaste bibliotek. Det finns massor av bra litteratur som handlar om trädgårdar, design, växtval, altanbyggen osv osv.
Låna hem ett gäng och börja sök inspiration där. Vill du kosta på dig en inledande slant, för att spara in den i slutet, kan jag också rekommendera en konsultation hos nån trädgårdshandlare/trädgårdsdesigner. I vissa fall tar plantskolorna inte ens betalt för växtförslag, de räknar väl med att du kommer att köpa växterna där sen. Min mamma har gjort så, tog med en måttsatt skiss på sin trädgård, och tog till en plantskola i Umeå med lyckat resultat. Fast, det är nog bra att ha en egen inledande idé åt vilket håll man vill med trädgården inna man går till nån sån. Ska det finnas plats för nytto-odlingar eller bara prydnad? Vilken stil kan passa till huset? Romantisk med syrener och rosor och massa gammaldags perenner? Stram med formklippta häckar och barrväxter?
Med en inledande plan, innan du sätter spaden i backen, minskar risken för att det blir plottrigt och rörigt.
om du tex ska plantera en häck så sätt ut några öl med ett lagom avstånd så ska du se att det går fort blir lite roligare med och behöver du hjälp så säg till några polare med... de brukar inte vara sena när det serveras gratis öl.... funkar i alla väder mvh Tobbe
Klicka här för att svara