A
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, i det här fallet hade inte ordet trärent hjälpt, den färg som är kvar är ju i spikhål och springor, och för det står det ju tydligt i avtalet "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande".

Dvs TS kan få hjälp med resten också, men det debiteras löpande.
Glasklart avtal.
Nja, ordet trärent används i dessa sammanhang och det innebär att man kan förvänta sig att ingen färg finns kvar….

M Mortsken skrev:
Tycker inte heller det är något konstigt att man skulle tolka det så.
Finslipning där vanliga stora planslipningen inte kommer åt. Typ i springorna.
Nej, finslipning är det som gör det riktigt slätt. Planslipningen tar bort färgen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, finslipning är det som gör det riktigt slätt. Planslipningen tar bort färgen.
Planslipning innebär att man slipar golvet plant .. oftast är gamla golv kupade då träet har torkat och vridit sig…finslipning betyder att det blir en finare yta än planslipning…
Ordet planslipning behöver inte ha med färgborttagning att göra, utan det bör man redogöra på annat sätt tex. Så i hus-ama så nämns det med rengörninhsgrader…

Redigerat av moderator:
A
Anna_H Anna_H skrev:
Det framgår ju tydligt i avtalet att det ksotar extra att få det fixat:
"Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande"
Kan inte du vara snäll och visa mig avtalet.. jag måste ha missat det helt?

Rejäl skrev:
Nja, ordet trärent används i dessa sammanhang och det innebär att man kan förvänta sig att ingen färg finns kvar….
Det skulle jag INTE förvänta mig på ett sånt här golv där man målat i springorna och dessutom har spikhål. Men hur som helst finns inte ordet med i avtalet, så det kvittar hur det tolkas. Avtalet är i mina ögon glasklart, att fixa springorna och spikhålen debiteras per timme.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Kan inte du vara snäll och visa mig avtalet.. jag måste ha missat det helt?
Citerar från startinlägget, som jag förutsätter att du läst:
I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling."

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Det skulle jag INTE förvänta mig på ett sånt här golv där man målat i springorna och dessutom har spikhål. Men hur som helst finns inte ordet med i avtalet, så det kvittar hur det tolkas. Avtalet är i mina ögon glasklart, att fixa springorna och spikhålen debiteras per timme.
TRÄRENT var det jag som skrev då det är det man behöver avtala om man ska få ett golv utan färg…
Har fortfarande inte sett ett avtal som du hela tiden tycker är så klart… kan du visa det?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Citerar från startinlägget, som jag förutsätter att du läst:
Men det är inget avtal det är ett litet utdrag citat ur avtalet för tex. tillkommande arbeten…

Rejäl skrev:
TRÄRENT var det jag som skrev då det är det man behöver avtala om man ska få ett golv utan färg…
Har fortfarande inte sett ett avtal som du hela tiden tycker är så klart… kan du visa det?
"I vårt avtal stod det såhär "Tillkommande arbeten såsom lagning, spackling etc debiteras löpande. Det som ingår är planslipning, finslipning och behandling.""

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men det är inget avtal det är ett litet utdrag citat ur avtalet för tex. tillkommande arbeten…
Det är den viktiga delen av avtalet.

A
Anna_H Anna_H skrev:
Det är den viktiga delen av avtalet.
Hur vet du det? Vi har inte sett avtalet att då säga att det är det viktigaste nja.. det håller inte.

Rejäl skrev:
Hur vet du det? Vi har inte sett avtalet att då säga att det är det viktigaste nja.. det håller inte.
Det är ju den sektionen som talar om vad som ingår i det fasta priset och vad som kostar extra. Sådant står ju inte utspritt på flera ställen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej!

Vi överväger att slipa vårt vitmålade plankgolv i vår sekelskifteslägenhet och är nyfiken på om ni kommit på en lösning för att få bort den vita färgen i springorna? Vi har inte bestämt om vi ska ta in hjälp för att slipa eller göra det själva. Så var nyttigt att läsa den här tråden om vi nu tar in hjälp.

Tacksam för svar.

Allt gott.

R Rubbertooth skrev:
Hej!

Vi överväger att slipa vårt vitmålade plankgolv i vår sekelskifteslägenhet och är nyfiken på om ni kommit på en lösning för att få bort den vita färgen i springorna? Vi har inte bestämt om vi ska ta in hjälp för att slipa eller göra det själva. Så var nyttigt att läsa den här tråden om vi nu tar in hjälp.

Tacksam för svar.

Allt gott.
Hej! Tillslut hjälpte firman oss och "slipade" emellan golven. Det hette dock inte just "slipa", det hette något annat.

Den vita färgen är nästan helt borta, men fortfarande kvar på några platser där den sitter djupt. De sa att det inte går att få perfekt, men jag har inget emot det - det ser mycket bättre ut än innan de tog bort färgen mellan plankorna.

Sliparna sa att de tyckte vårt golv var väldigt fint och fräscht under färgen, och påpekade att det var tur, eftersom man aldrig vet hur golvet kan tänkas se ut i så gamla lägenheter (värt att tänka på, att det är en chansning).

Överlag nöjd med golvet nu! Väldigt vackert (mycket vackrare än med vit färg i min mening). Dock är golvet ganska skört, det "lossnar" liksom trä/gammalt material från mellan plankorna te.x. när man skurar och dammsuger, men det kan bero på (hoppas jag) att vi valde att inte behandla golvet med lack/olja utan har valt att skurbehandla det, så det tar ett tag tills golvet blir starkt.

Vill man ha helt perfekta golv så ska man byta till nya. Men vi gillar den äldre charmen.

Hoppas det hjälper!

L Lomin skrev:
Hej! Tillslut hjälpte firman oss och "slipade" emellan golven. Det hette dock inte just "slipa", det hette något annat.

Den vita färgen är nästan helt borta, men fortfarande kvar på några platser där den sitter djupt. De sa att det inte går att få perfekt, men jag har inget emot det - det ser mycket bättre ut än innan de tog bort färgen mellan plankorna.

Sliparna sa att de tyckte vårt golv var väldigt fint och fräscht under färgen, och påpekade att det var tur, eftersom man aldrig vet hur golvet kan tänkas se ut i så gamla lägenheter (värt att tänka på, att det är en chansning).

Överlag nöjd med golvet nu! Väldigt vackert (mycket vackrare än med vit färg i min mening). Dock är golvet ganska skört, det "lossnar" liksom trä/gammalt material från mellan plankorna te.x. när man skurar och dammsuger, men det kan bero på (hoppas jag) att vi valde att inte behandla golvet med lack/olja utan har valt att skurbehandla det, så det tar ett tag tills golvet blir starkt.

Vill man ha helt perfekta golv så ska man byta till nya. Men vi gillar den äldre charmen.

Hoppas det hjälper!
Tack för svar! Bra att det löste sig och att ni blev nöjda. Får man fråga hur mycket ni betalade firman för jobbet i sin helhet? Kanske vad priset var per m2 eller dylikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.