18 607 läst ·
50 svar
19k läst
50 svar
Hjälp mig välja larm-tråden
GSM ÄR 2G, GSM/2G kommer att stängas ned senast utgången av 2025 (så som alla operatörers planer ser ut).ppoonnttuuss skrev:
3G har redan sedan något år redan börjat fasas ut.
Eventuellt har även vissa 2G/GSM-siter också fasats ut.
Så nej, ditt larm kommer inte att kunna kommunicera med omvärlden efter 2025 om du inte byter larmsändare till 4G/5G eller eventuellt ethernet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Visst är det bättre med trådat. Men trådlöst blir bättre. Frågan är hur vanligt det är med störsändare. Och hur bra de fungerar i praktiken. Har du en hoppande frekvens så krävs det ännu mer av störsändaren. Den måste själv hitta rätt frekvens.Demmpa skrev:
En störsändare behöver inte bara störa på en enda frekvens utan över ett frekvensområde, så att om larmet kan hoppa mellan olika frekvenser i ett frekvensområde så kvittar det om störsändaren stör samma frekvensområde.
För att "störa" ett trådbundet larm så måste man:
- dels fysiskt komma åt de aktuella trådarna,
- dels veta om det är enkel- eller dubbelballanserat å vilket/vilka motstånd,
- dels klippa & bygla rätt trådar å rätt motstånd på microsekund eller ens det för att det inte ska bli (fel)larm.
Jag hittade nån artikel på nätet som ansåg att det vanligaste var att man störde ut uppkopplingen till larmcentralen. Då det är lättare att veta vilken frekvens den sänder på..
Där ligger både trådat och trådlöst illa till.
Det låter rimligt, att försöka störa ut uppkopplingen.
Magnetkontakterna ska tydligen gå att lura. Då spelar det ingen roll vad man valt för larm.
Jag kommer fortsätta med trådlöst larm. Men det viktigaste är att se över skalskyddet. Så att det blir svårare för dem att ta sig in.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som jag skrev tidigare, telia har redan börjat stänga ner sitt 2/3G nät i Stockholm. Så det är redan på gång. Och jag är väldigt nyfiken på att veta när de kommer till min del av Stockholm.Demmpa skrev:
GSM ÄR 2G, GSM/2G kommer att stängas ned senast utgången av 2025 (så som alla operatörers planer ser ut).
3G har redan sedan något år redan börjat fasas ut.
Eventuellt har även vissa 2G/GSM-siter också fasats ut.
Så nej, ditt larm kommer inte att kunna kommunicera med omvärlden efter 2025 om du inte byter larmsändare till 4G/5G eller eventuellt ethernet.
För jag är inte förberedd.
En vettig magnetkontakt larmar både när magneten kommer "för långt ifrån" men också när magneten kommer "för nära", detta för att man tex inte ska kunna föra in en magnet mellan dörrbladet och dörrkarmen, eller tejpa fast en magnet på magnetkontakten.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Själv gillar jag att äga larmet. Sen gillar jag att inte betala massa för fria utryckningar. Men det är upp till var och en.U ullak40 skrev:Har Verisure och är då nöjd. Alla bolag som har kamera installerat i ditt hem kan ju spionera på dig, så där spelar det nog ingen roll vilket bolag du väljer. Tror inte medarbetarna går ut med uppgifter om att de spionerar på nakna tjejer när kameran går igång. Sector alarm är nog ganska jämställt med Verisure och samma premie, meen gm hård förhandling kan du få ner premien. Verisure har då stöd för Yale doorman, vet ej Sector …
Det sägs att Verisure har större larmcentral än SOS alarm personalmässigt, men om det stämmer vet jag ej.
Sen beror ju premien på antal komponenter du installerar i ert hem.
Gå in på resp.bolags hemsida och räkna.
Storleken bemanningen säger ingenting egentligen. Den styrs direkt av hur många kunder man har. Sen kan jag tänka mig att Verisure inte har en egen larmcentral.
Nu låter Sos alarm ganska ballt. Men tänk på att det är inte samma människor som tar emot sos samtal. Som har hand om ens larm från larmcentralen. Men jag vet att dessa tidigare har svarat på joursamtal till fastighetsskötare. De gör nog ganska mycket.
Själv har jag Tempest. Dessa är nog bra mycket större en verisure. Å andra sidan har dessa väldigt många kunder dessutom har de egna väktare. Vilket har egentligen väldigt marginell betydelse.
Det är bra att du är nöjd med ditt larm.
Själv som skrev tidigare jag tycker det är bättre och billigare att äga själv.
Skulle säga att nästan alla magnetkontakter som sitter uppe idag inte är förspända i villor, skolor, kontor. Det är först vid högsäkerhetsanläggningar som man kör med sådana, alltså sånna som larmar när dom också är för nära (förspända) . Vet ingen som sätter sådana vid "normala" anläggningar. Visst är det fin funktion, men inget som direlt behövs.Demmpa skrev:
Skulle säga att det är inte så ofta som tjuven manipulerar larmet för att sen ta sig in (utom just högsäkerhetsanläggningar och skolor).
Skulle dock rekommendera starkt att köra med magnetkontakter som också har chockdetekor i sig, då kommer larmet troligw att aktiveras innan tjuven brutit upp dörren vilket då kan ge effekten att den drar (då i kombination med utomhussiren).
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja jag tyckte det lät lite väl krångligt.Demmpa skrev:
Men ett exempel på att båda systemen har många gånger liknande problem. För hur bra en magnetkontakt är inte beroende på sladden utan plånboken.
Jag har sett trådade magnetkontakter som inte har någon teknik alls. Bara en enkel 2 ledare. Det trådlösa? Det ser väldigt avancerat ut. Man kan tro att det är superavancerat. Men säkerligen så är det mesta bara för att det är trådlöst.
Ja, nästan i alla fall av magnetkontakter (dom trådade) så är det bara en metall som reagerar på magneten (böjer sig) och då skapas en slutem krets. Skulle du tex sätta en väääldigt stark magnet utanför dörren finns "chansen" att den påverkar givaren så att den förblir "stängd" och då inte genererar ett larm när du öppnar den.Bananskalare skrev:
Tja jag tyckte det lät lite väl krångligt.
Men ett exempel på att båda systemen har många gånger liknande problem. För hur bra en magnetkontakt är inte beroende på sladden utan plånboken.
Jag har sett trådade magnetkontakter som inte har någon teknik alls. Bara en enkel 2 ledare. Det trådlösa? Det ser väldigt avancerat ut. Man kan tro att det är superavancerat. Men säkerligen så är det mesta bara för att det är trådlöst.
Vad gäller tårdlösa larm och trådade så skulle jag säga att kör du med moderna seriösa system som är trådlösa så kommer dom hantera sabotage nära lika bra som ett trådat, mem med nackdelen att du inte behöver komma in i huset för att störa ett trådlöst. För är ett trådlöst larm tillkopplat och någon använder en störsändare så genereras ett larm (vilket också genereras när det är fånkopplat dock utan möjlighet till att sirenen eventuellt skulle kunna starta), dock finns risk att sirenen inte då aktiveras men larmcentral/telefon aktiveras.
Precis samma sak händer med ett trådat om du försöker manipulera kabeln. Risken där är dock om man lyckas skala upp kabeln (förutsätter att den ligger förlagd utanför larmat område vilket inte hör till vanligheten...) så kan man tex kopplar in 230V direkt på kabeln så är risken hög att även centralen pajar och kan inte skicka vidare larm.
Sen att man kan störa ut mobilnätet är ju också en faktor, men moderna larm idag kan oftast (och är oftast i min mening) uppkopplade över internet och sannolikheten att någon stör ut båda exakt samtidigt skulle jag säga är en liten risk och då kommer den som blir utslagen sist att förhoppningsvis hinna skicka iväg ett larm.
Sen har vi fördelen med trådlösa moderna larm nästan alltid idag har någon form av molntjänst och den genererar då ett larm ifall den tappar kontakten (som skulle ske i fallet ovan).
Sen finns det övervakade larmöverföringar, men dom brukar som bäst till en privatkund ligga på 25 timmars pollning (kan absolut vara tätare). Men oftast är den inte övervakad. Här ska dock sägas att jag inte vet hur Verisure eller Sector Alarm gör med sina larm och vilken pollning dom har, men tror inte dom är bättre (rätta mig om jag har fel).
Ska säga att jag är en stark förespråkare för trådade larm.
Att "äga" sitt larm sparar man absolut pengar på. Du får också en helt annan möjlighet att välja larmcentral och väktare vilket är viktigt för att kunna få ut så mycket av det som möjligt. Vilken larmcentral och framförallt vilket vaktbolag man har är så troligt stor skillnad på beroende på vart i landet man bor om man vill få snabb utryckning. Det finns larmcentraler idag som knappt borde få kalla sig larmcentral då dom är så otroligt undermåliga, tyvärr även några av dom stora som har lite samma problem. Ska man välja larmcentral själv är tipset att gå in på https://www.sbsc.se/hitta-certifikat/#/foretag/kategori/larmcentraler/1/ och där leta upp godkända larmcentraler. Samma sak gäller vaktbolag men du kommer där inte få veta om dom lokalt är bra. Ett tips vaktbolag är istället att kolla upp vilket vaktbolag som har vunnit kommunens eller regionens upphandlingar och då använda dom. För dom har ofta en bättre beläggning hos dig lokalt och kommer därför rycka ut snabbare. Dock brukar dom som vinner sådana upphandlingar inte alltid vara så billiga mot privatpersoner (dock slår dom ju månadskostnaden från tex Verisure...). Smart är då också att välja samma larmcentral som det vaktbolaget önskar att du använder (kan ibland vara krav). Alternativet är om det finns ett lokalt vaktbolag på din ort, dom brukar näatan alltid ha en mindre organisation och därför vara mindre fyrkantiga och därför kunna prioritera lättare en larm från privatperson.Bananskalare skrev:
Själv gillar jag att äga larmet. Sen gillar jag att inte betala massa för fria utryckningar. Men det är upp till var och en.
Storleken bemanningen säger ingenting egentligen. Den styrs direkt av hur många kunder man har. Sen kan jag tänka mig att Verisure inte har en egen larmcentral.
Nu låter Sos alarm ganska ballt. Men tänk på att det är inte samma människor som tar emot sos samtal. Som har hand om ens larm från larmcentralen. Men jag vet att dessa tidigare har svarat på joursamtal till fastighetsskötare. De gör nog ganska mycket.
Själv har jag Tempest. Dessa är nog bra mycket större en verisure. Å andra sidan har dessa väldigt många kunder dessutom har de egna väktare. Vilket har egentligen väldigt marginell betydelse.
Det är bra att du är nöjd med ditt larm.
Själv som skrev tidigare jag tycker det är bättre och billigare att äga själv.
Bor man i en ännu mindre håla där det tex bara finns ett enda stort bolag etablerat och ingen direkt kommunal verksamhet/ en mindre kommun, så är det bättre att kolla vilket vaktbolag dom har och köra med samma, har man tur så kan det finnas en stationerad väktare där som kan rycka ut..
Sen finns det dom som kopplar upp sig mot SOS och inte har vaktbolag men där åtgärden är att dom ringer polisen. Har man tur då så kommer dom ut (utan att det kostar som ett vaktbolag skulle göra). Dock är risken hög att dom inte alls kommer prioritera det och då dyker ingen upp...
Skulle dock säga att du ska ha tur om du har larm att väktare hinner komma i tid, tjuvarna som gör inbrott i en villa med larm är ofta väldigt medvetna om det och gör en "smash and grabb" när sirenerna startar och hinner då sticka innan väktare kommer (dom vet att det tar tid innan dom kommer fram). Däremot om du har kameror som du kan verifiera att någon är där så kan du ringa polisen och då möjligen att det kan gå snabbare.
Föedelen med ett inbrottslarm är nog dock mest att man vet att nu har någon varit inme hos mig och man kan göra sig mentalt förberedd på det när man kommer hem. Många gånger är det inte sakerna som stulit som är det största problemet utan oron efteråt och att ta hand om den röra som inbrottstjuvarna ställt till med. Även att ha vetskapen om att man kan sova gott på natten utan att någon kommer in obemärkt är något som ger lite bättre sömn..
2G-nätet har inte släckts ner alls i samma utsträckning som 3G-nätet. Det av den anledningen att det finns så många som nyttjar det fortfarande. Däremot 2025 så är det game over. Så kolla efter en lämplig kandidat att byta mot. Minns jag rätt så kör JCIs Qolsys med samma protokoll (PowerG) på deckarna som Visonics larm gör och då slipper du byta alla dom.ppoonnttuuss skrev:
Visonic är väl en av de större tillverkarna om du vill köpa ditt larm och undvika månadskostnaden. Kör själv ett gammalt Powermax Pro som jag köpte för under 10' kr 2012 nångång. Tuffar på hur fint som helst, gammalt hederligt GSM som fortsätter funka när 3G släcks ner om jag fattat rätt. Har sensorer till förbannelse så de kostar kanske en tusing var tredje år för batteribyte, utöver kontantkortet som ska laddas. Skulle jag bytt idag hade jag nog kollat vilken central som som uppfyller mina önskemål och köpt samma märke igen. Hemautomation görs nog bäst i annat system, de räcker ju att du kan polla status och ev. larma av/på. Kameror kör jag separat.
Sen när du har satt ihop ett fint paket till dig själv så säljer du in samma konfig till lämplig granne och låter larmet ringa dig, din sambo, grannen och slutligen grannens sambo, då har du nog 99,99% snabbare respons är via larmcentral. Grannen får så klart göra samma mot dig.
Jo, visonic är ju en gammal räv som finns hos en hel del privatpersoner tyvärr, väldigt lätta att manipulera (menar inte att Afonbladet är någon bra faktakälla men det visas ganska tydligt hur dåligt det är):
https://tv.aftonbladet.se/video/339930/saa-stor-tjuven-ut-larmen
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag är själv en förespråkare för larm 😀T TechChad skrev:Ja, nästan i alla fall av magnetkontakter (dom trådade) så är det bara en metall som reagerar på magneten (böjer sig) och då skapas en slutem krets. Skulle du tex sätta en väääldigt stark magnet utanför dörren finns "chansen" att den påverkar givaren så att den förblir "stängd" och då inte genererar ett larm när du öppnar den.
Vad gäller tårdlösa larm och trådade så skulle jag säga att kör du med moderna seriösa system som är trådlösa så kommer dom hantera sabotage nära lika bra som ett trådat, mem med nackdelen att du inte behöver komma in i huset för att störa ett trådlöst. För är ett trådlöst larm tillkopplat och någon använder en störsändare så genereras ett larm (vilket också genereras när det är fånkopplat dock utan möjlighet till att sirenen eventuellt skulle kunna starta), dock finns risk att sirenen inte då aktiveras men larmcentral/telefon aktiveras.
Precis samma sak händer med ett trådat om du försöker manipulera kabeln. Risken där är dock om man lyckas skala upp kabeln (förutsätter att den ligger förlagd utanför larmat område vilket inte hör till vanligheten...) så kan man tex kopplar in 230V direkt på kabeln så är risken hög att även centralen pajar och kan inte skicka vidare larm.
Sen att man kan störa ut mobilnätet är ju också en faktor, men moderna larm idag kan oftast (och är oftast i min mening) uppkopplade över internet och sannolikheten att någon stör ut båda exakt samtidigt skulle jag säga är en liten risk och då kommer den som blir utslagen sist att förhoppningsvis hinna skicka iväg ett larm.
Sen har vi fördelen med trådlösa moderna larm nästan alltid idag har någon form av molntjänst och den genererar då ett larm ifall den tappar kontakten (som skulle ske i fallet ovan).
Sen finns det övervakade larmöverföringar, men dom brukar som bäst till en privatkund ligga på 25 timmars pollning (kan absolut vara tätare). Men oftast är den inte övervakad. Här ska dock sägas att jag inte vet hur Verisure eller Sector Alarm gör med sina larm och vilken pollning dom har, men tror inte dom är bättre (rätta mig om jag har fel).
Ska säga att jag är en stark förespråkare för trådade larm.
Själv gillar jag trådlöst för enkelhetens skull. Själv är jag (utan något som helst källa) utav den villfarelsen att skillnaden mellan trådad eller trådlös är ganska hårfin
Jag har ett par kameror från Ring och funderar på att installera deras larm. Detta efter att kamerorna filmat obehörig på tomten som drog i bildörrarna för att se om de var olåsta.
Någon som har erfarenhet av Rings larm?
Ska man ha vettig funktion kostar det dock ca 100kr i månaden med Ring samt tror jag inte att de har någon funktion för larmcentral i Sverige.
Någon som har erfarenhet av Rings larm?
Ska man ha vettig funktion kostar det dock ca 100kr i månaden med Ring samt tror jag inte att de har någon funktion för larmcentral i Sverige.
Ja i en normal villa så kommer inte inbrotstjuven ha tillgång till någon finare utrustning för att kunna manipulera ditt larm som det ser ut idag. Har dom så fin/dyr utrustning är det ändå inte dina relativt billiga grejer dom vill sno, utan mer värdefulla saker.Bananskalare skrev:
Har du däremot tre Porschar och 10st Picassos är det en annan stöldbegärlighet...
Jag valde också Ring, och är faktiskt väldigt nöjd.
Det kör z-wave, så det är på 868 Mhz i Europa.
Räkna med 3000:- - 5000:- för ett komplett kit, lite beroende på hur många sensorer du vill ha. Om du är OK med att ha endast en siren som tjuter (både inne och ute), plus att din egen telefon larmas så är det helt gratis och inget abonnemang behövs.
Ring har en relativt OK mängd integrationer med andra tillverkare (https://support.ring.com/hc/en-us/articles/360026250452-Works-With-Ring-Compatible-Devices), så du ska kunna få ett brandlarm inkopplat i samma system om du vill ha det. Det kommer ju inte vara kopplat direkt till 112, men du kommer själv få notiser om det skulle trigga.
Ring är absolut inget perfekt system, men jag är ändå väldigt nöjd om man tänker lite på "risk / reward". Inget larmsystem kommer att göra ditt hem säkert mot inbrott, så för mig handlar det mer om att ha något som fungerar tillräckligt bra som avskräckning. Om det värsta nu ändå skulle hända så får det bli ett försäkringsärende (se till att ha en bra hemförsäkring).
Det kör z-wave, så det är på 868 Mhz i Europa.
Räkna med 3000:- - 5000:- för ett komplett kit, lite beroende på hur många sensorer du vill ha. Om du är OK med att ha endast en siren som tjuter (både inne och ute), plus att din egen telefon larmas så är det helt gratis och inget abonnemang behövs.
Ring har en relativt OK mängd integrationer med andra tillverkare (https://support.ring.com/hc/en-us/articles/360026250452-Works-With-Ring-Compatible-Devices), så du ska kunna få ett brandlarm inkopplat i samma system om du vill ha det. Det kommer ju inte vara kopplat direkt till 112, men du kommer själv få notiser om det skulle trigga.
Ring är absolut inget perfekt system, men jag är ändå väldigt nöjd om man tänker lite på "risk / reward". Inget larmsystem kommer att göra ditt hem säkert mot inbrott, så för mig handlar det mer om att ha något som fungerar tillräckligt bra som avskräckning. Om det värsta nu ändå skulle hända så får det bli ett försäkringsärende (se till att ha en bra hemförsäkring).