18 608 läst ·
50 svar
19k läst
50 svar
Hjälp mig välja larm-tråden
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det lär inte vara gratis....Demmpa skrev:
Nix, SOS/räddningstjänsten godtar inte egetinstallerat brandlarm med automatlarm till SOS/räddningstjänsten.
För att få ha ett automatlarm så måste brandlarmet vara; SBCS-godkänd, installerad av SBCS-certifierad anläggningsfirma, anläggningen behöver genomgå årlig besiktning av SBCS-certifierat besiktningsföretag mm.
Mitt larm är kopplat till larmcentral så de ringer. Jag kan fundera på om jag ska ringa eller inte om jag blir uppringd
Ja det ska man anta med allt kopplat till nätet. Jag tror inte eufy är sämre än något annat avseende integritet. Offline för integritetskänsliga. Det existerar inte någon integritet online.F Fideliox skrev:
Med eget larm kanske man kan strömma videon direkt till sin onlyfans-sida? 😉F Fideliox skrev:
Skämt åsido, vi sa upp vårt Sector Alarm i vintras och de kontrade med rabatter i flera steg, tror sista budet va typ 40% billigare än listpriset. Så det går att pruta.
Hade bestämt mig för Ajax, men fick behålla alla delar i gamla larmet så tänkte försöka knåpa ihop något eget med det...
Har också för mig att man kan koppla sitt eget larm till larmcentral? För typ 100-150:-/månad.
Absolut sen finns det ju mer eller mindre seriösa aktörer.Farstatjej90 skrev:
Sökte lite på eufy nu. Tydligen fanns det video feeds som var helt okrypterade, data laddades upp även i offline läge med mera.
https://9to5mac.com/2022/12/21/eufy-camera-security-breach/
Så just eufy skulle jag inte ta i med tång.
W
Walle_skåne
Verktygstokig
· Österlen
· 52 inlägg
Walle_skåne
Verktygstokig
- Österlen
- 52 inlägg
Kan tipsa dig om en perfekt larmfirma, kan skicka länk till dig med hans firma om du är intresserad.MarcusRask skrev:
Hej!
Jag och käringen ska skaffa larm. Vi har snart nött ut skärmarna på de här stackars telefonerna av allt googlande utan att faktiskt komma fram till något riktigt vettigt.
Alla tester jag läser känns det som att Sector Alarm och Verisure mer eller mindre har köpt.
För övrigt är dem ju svindyra och verisure spionerar på dig i dina egna kameror.
Så nu till värt behov.
Vi vill ha ett hemlarm. Det behöver dock inte vara kopplat till en larmcentral då det inte gör någon större skillnad i min mening.
Däremot vill vi ha brandvarnare som är kopplade till larmcentral/sos alarm. För man vet fan aldrig om man däckat eller lagt ifrån sig telefonen eller vad fan det nu må vara just när olyckan är framme.
Sen behöver larmet vara modernt och ligga på 868MHz då 433 kan störas ut.
Larmet ska ha stöd för Yale doorman och smarta grejer.
Bomba mig gärna med era tips och råd![]()
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Skippa Verisure och Sector så är chansen större att bli nöjd. 4-500:- imånaden? Visst Du får fria utryckningar. Efter 8år har jag inte haft något behov av utryckning. En utryckning kostar väl runt 1500:-.
Det är mycket bättre att äga sitt larm.
För att kunna styra låset behöver du inte verisure.
Det är mycket bättre att äga sitt larm.
För att kunna styra låset behöver du inte verisure.
Kan vara värt att läsa om man är på väg att välja larm:
https://telgenytt.se/2023/08/05/larmbolag-brister-kanner-mig-inte-alls-trygg-langre/
https://telgenytt.se/2023/08/05/larmbolag-brister-kanner-mig-inte-alls-trygg-langre/
Har ksenia, mycket kompetent och hög grad av integrationsmöjlighet till 3e part. Lätt att programmera via webbinterface. Hög klassning, larmklass 3.
Tror dock integration mot yale är svårt. Yale har väl i princip bara direktintegtering med verisure och sektor, genom deras egna gateway. Sen är ju egentligen en direktintegrering en säkerhetsrisk. Har någon kommit över tag/kod, så har de samtidigt forcerat larmskyddet. Är därför nöjd med att dessa är separerade.
Tror dock integration mot yale är svårt. Yale har väl i princip bara direktintegtering med verisure och sektor, genom deras egna gateway. Sen är ju egentligen en direktintegrering en säkerhetsrisk. Har någon kommit över tag/kod, så har de samtidigt forcerat larmskyddet. Är därför nöjd med att dessa är separerade.
Alla trådlösa larm, oavsett om de går på 800 MHz eller någon annan frekvens kan störas ut.
Som andra har sagt, du lär inte få ihop ett larm som är direktkopplat till SOS/Brandkår, det krävs helt andra prylar (och pris) för dessa larm. Det är vårdinrättningar, industrier och kommunala fastigheter som har denna typ av brandlarm.
För längst livslängd på ett larmsystem så är ett trådade detektorer kopplat till något välkänt fabrik av larmpanel att föredra. Då har du grejor som kan funka i 20 år eller mer, med enbart byte av backup-batteri som underhåll.
Se till att uppringning sker via grejor som har stöd för 4G, då 2G/3G snart går i graven (inom ca 1,5 år).
Som andra har sagt, du lär inte få ihop ett larm som är direktkopplat till SOS/Brandkår, det krävs helt andra prylar (och pris) för dessa larm. Det är vårdinrättningar, industrier och kommunala fastigheter som har denna typ av brandlarm.
För längst livslängd på ett larmsystem så är ett trådade detektorer kopplat till något välkänt fabrik av larmpanel att föredra. Då har du grejor som kan funka i 20 år eller mer, med enbart byte av backup-batteri som underhåll.
Se till att uppringning sker via grejor som har stöd för 4G, då 2G/3G snart går i graven (inom ca 1,5 år).
Jag ser det mer som att det talar för att använda dem nu när de är granskade. Det finns massor av liknande brister som uppdagats av flera stora märken, t.ex. Ring som är ett av de största i USA.F Fideliox skrev:
Om man är uppkopplad är man inte skyddad. Sen utöver det använder jag det som har bäst funktionalitet. Jag hade aldrig valt uppkopplad övervakning med integritet som en faktor.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man har tydligen börjat stänga ner 2G/3G i Stockholm. Med tanke på att ändå varit känt ett tag nedstängningen, så skulle jag tycka det vore en oseriös leverantör om de bara skulle ha 4/5G. Men vettigt att nämna. Jag själv står där och måste uppdatera mitt larm. Det var företaget som sålde larmet till mig för fem år sedan. Service,E etompau skrev:Alla trådlösa larm, oavsett om de går på 800 MHz eller någon annan frekvens kan störas ut.
Frekvensen i sig borde inte stoppa störandet. De larmet jag har står det att de har hoppande frekvenser. Det låter bra...
Idag är det väldigt vanligt med trådlösa larm. Så de borde vara ganska rumsrena. Jag vet inte om trådade har så mycket bättre kvalitet.
Jag är skeptisk. Det är viktigast att välja en känd tillverkare....
Redigerat:
En störsändare behöver inte bara störa på en enda frekvens utan över ett frekvensområde, så att om larmet kan hoppa mellan olika frekvenser i ett frekvensområde så kvittar det om störsändaren stör samma frekvensområde.
För att "störa" ett trådbundet larm så måste man:
- dels fysiskt komma åt de aktuella trådarna,
- dels veta om det är enkel- eller dubbelballanserat å vilket/vilka motstånd,
- dels klippa & bygla rätt trådar å rätt motstånd på microsekund eller ens det för att det inte ska bli (fel)larm.
För att "störa" ett trådbundet larm så måste man:
- dels fysiskt komma åt de aktuella trådarna,
- dels veta om det är enkel- eller dubbelballanserat å vilket/vilka motstånd,
- dels klippa & bygla rätt trådar å rätt motstånd på microsekund eller ens det för att det inte ska bli (fel)larm.
F Fideliox skrev:Var det inte eufy som sparade massa på en helt öppen server? 🤔.
Kör ett hemmabygge själv. Billigast i längden och man slipper oroa sig över att personalen tittar på ens snabelTveksa
Tveksam till att det går att zooma in så mycket…..F Fideliox skrev:
Har Verisure och är då nöjd. Alla bolag som har kamera installerat i ditt hem kan ju spionera på dig, så där spelar det nog ingen roll vilket bolag du väljer. Tror inte medarbetarna går ut med uppgifter om att de spionerar på nakna tjejer när kameran går igång. Sector alarm är nog ganska jämställt med Verisure och samma premie, meen gm hård förhandling kan du få ner premien. Verisure har då stöd för Yale doorman, vet ej Sector …MarcusRask skrev:
Hej!
Jag och käringen ska skaffa larm. Vi har snart nött ut skärmarna på de här stackars telefonerna av allt googlande utan att faktiskt komma fram till något riktigt vettigt.
Alla tester jag läser känns det som att Sector Alarm och Verisure mer eller mindre har köpt.
För övrigt är dem ju svindyra och verisure spionerar på dig i dina egna kameror.
Så nu till värt behov.
Vi vill ha ett hemlarm. Det behöver dock inte vara kopplat till en larmcentral då det inte gör någon större skillnad i min mening.
Däremot vill vi ha brandvarnare som är kopplade till larmcentral/sos alarm. För man vet fan aldrig om man däckat eller lagt ifrån sig telefonen eller vad fan det nu må vara just när olyckan är framme.
Sen behöver larmet vara modernt och ligga på 868MHz då 433 kan störas ut.
Larmet ska ha stöd för Yale doorman och smarta grejer.
Bomba mig gärna med era tips och råd![]()
Det sägs att Verisure har större larmcentral än SOS alarm personalmässigt, men om det stämmer vet jag ej.
Sen beror ju premien på antal komponenter du installerar i ert hem.
Gå in på resp.bolags hemsida och räkna.
Visonic är väl en av de större tillverkarna om du vill köpa ditt larm och undvika månadskostnaden. Kör själv ett gammalt Powermax Pro som jag köpte för under 10' kr 2012 nångång. Tuffar på hur fint som helst, gammalt hederligt GSM som fortsätter funka när 3G släcks ner om jag fattat rätt. Har sensorer till förbannelse så de kostar kanske en tusing var tredje år för batteribyte, utöver kontantkortet som ska laddas. Skulle jag bytt idag hade jag nog kollat vilken central som som uppfyller mina önskemål och köpt samma märke igen. Hemautomation görs nog bäst i annat system, de räcker ju att du kan polla status och ev. larma av/på. Kameror kör jag separat.
Sen när du har satt ihop ett fint paket till dig själv så säljer du in samma konfig till lämplig granne och låter larmet ringa dig, din sambo, grannen och slutligen grannens sambo, då har du nog 99,99% snabbare respons är via larmcentral. Grannen får så klart göra samma mot dig.
Sen när du har satt ihop ett fint paket till dig själv så säljer du in samma konfig till lämplig granne och låter larmet ringa dig, din sambo, grannen och slutligen grannens sambo, då har du nog 99,99% snabbare respons är via larmcentral. Grannen får så klart göra samma mot dig.