561 läst ·
2 svar
561 läst
2 svar
Hjälp mig stilla oro
Kort beskrivning:
Jag drog ur strömsladden och plockade bort eluttag som satt kopplade med den. När jag höll på kände jag att det stack till lite i ena armen. Det var inte starkt och kan mycket väl ha varit bara att jag stod böjd på ett konstigt sätt. Men så läste jag att man kan få problem senare om man får ström i sig. Men visst skulle det kännas rejält att få den typen av ström i sig? Detta var mildare än när man får stöt av statisk elektricitet och inte lika plötsligt heller. Gjorde egentligen inte ont, mest att det gör mig orolig nu.
Lång beskrivning:
Personen som bodde här innan oss har dragit mycket av elen själv och vi har ändrat i källaren, vilket gjorde att en sladd med stickkontakt inte längre kan sitta i. Den gick till ännu ett eluttag på väggen, som i sin tur gick till en på/av-vridspak, som i sin tur gick till ett annat eluttag, som i sin tur gick till en liten lampa precis ovanför som visade om det var igång och till en liten fläkt i väggen. Det enda uttaget som går in i väggen var det första där sladden kom ifrån. Sladden var i vägen, och eftersom det var den enda källan (tänkte jag) till ström så tog jag bort den (efter att ha testat uttaget med en multimeter), men det var någon sladd som hela tiden ledde vidare till nästa del av serien. Så jag plockade bort allting till slut förutom det sista uttaget och fläkten. Men testade inte det sista eluttaget som gick till fläkten. När jag pillade med det kände jag en svag stickning i armen, men det var väldigt svagt och inte så plötsligt som jag upplevt att ström brukar kännas. Kan det ändå ha varit en elstöt som behöver kollas upp? Eller skulle jag känt det?
Jag drog ur strömsladden och plockade bort eluttag som satt kopplade med den. När jag höll på kände jag att det stack till lite i ena armen. Det var inte starkt och kan mycket väl ha varit bara att jag stod böjd på ett konstigt sätt. Men så läste jag att man kan få problem senare om man får ström i sig. Men visst skulle det kännas rejält att få den typen av ström i sig? Detta var mildare än när man får stöt av statisk elektricitet och inte lika plötsligt heller. Gjorde egentligen inte ont, mest att det gör mig orolig nu.
Lång beskrivning:
Personen som bodde här innan oss har dragit mycket av elen själv och vi har ändrat i källaren, vilket gjorde att en sladd med stickkontakt inte längre kan sitta i. Den gick till ännu ett eluttag på väggen, som i sin tur gick till en på/av-vridspak, som i sin tur gick till ett annat eluttag, som i sin tur gick till en liten lampa precis ovanför som visade om det var igång och till en liten fläkt i väggen. Det enda uttaget som går in i väggen var det första där sladden kom ifrån. Sladden var i vägen, och eftersom det var den enda källan (tänkte jag) till ström så tog jag bort den (efter att ha testat uttaget med en multimeter), men det var någon sladd som hela tiden ledde vidare till nästa del av serien. Så jag plockade bort allting till slut förutom det sista uttaget och fläkten. Men testade inte det sista eluttaget som gick till fläkten. När jag pillade med det kände jag en svag stickning i armen, men det var väldigt svagt och inte så plötsligt som jag upplevt att ström brukar kännas. Kan det ändå ha varit en elstöt som behöver kollas upp? Eller skulle jag känt det?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tror inte det är ngn fara, fick ström i mig från ett elsäkrat staket till en hästhage en gång. Det kändes rejält och var lite skakig efter, men inte kännt något annat efter det. Om du är orolig kolla 1177 https://www.1177.se/Skane/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/elolyckor/
Klicka här för att svara