R
Hej!

Håller på att bygga en bastu, och funderar huruvida jag behöver isolering eller inte. Jag räknar utifrån att jag bygger väggarna i 20x95 råspont gran. Har aldrig gjort beräkningar som dessa förut så ni får gärna kolla om jag har gjort rätt...

lambda-värde för trä är 0,14W/m c
För att få u-värde dividerar jag lambda med tjockleken i meter, så 0,14/0,02=7watt/m²/celcius värmeläckage.

Jag har 10m² väggar. Det betyder 70watt "läcker ut" per grads skillnad för väggarna.
Taket kommer jag isolera med mineralull 10cm. Det get ett lambda på 0,04 och ett u-värde på 0,04/0,1=0,4.
Takarean är 4,5m² = 4,5*0,4=1,8watt/celcius för taket.

Totalt förenklat för stugan läcker det därmed ut ca 72watt per grad.

Lek att utetemperaturen är 0 grader och jag vill basta i 70 grader, så måste jag ha 70celcius*72watt= 5000watt för att bibehålla temperaturen.

Om temperaturen ute är -25 så hamnar summan på ca 6500 watt. Bara för att bibehålla temperaturen.

Hur räknar jag ut vad det kräver i energiväg för att värma upp bastun på säg 45 minuter? Volymen är ca 6,7m³

Ett Harvia M3 vedeldat aggegrat är 16,5kw. Det betyder att jag har ca 10kw effektiv tillförsel av energi om jag värmer stugan i -25 till 70 grader vartefter jag behöver 6,5kw för att hålla igång temperaturen. Spontant känns det helt okej. Men det hänger på hur mycket energi som går åt att värma upp bastun.

Hur räknar jag ut vad det kräver i energiväg för att värma upp bastun på säg 45 minuter? Volymen är ca 6,7m³
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.