12 715 läst ·
56 svar
13k läst
56 svar
Hjälp mig motivera köpet av Festool Cleantex CTL 26 E
Jeg også lurte veldig på hvorfor CTL26 var så dyr.Men det var før jeg fikk prøvd den. Den har jo selvsagt høy kvalitet. Lidnivået er lavt. Den har en en ekstremt god sugestyrke. Men det viktigste av alt, luften blir meget ren i denne maskinen. Bare jobben med å fjerne alt dam etterpå er verdt maskinen. En annen damsugare kan fungere, men når det kommer til filtrering og din egen helse tror jeg denne er av det beste.
Så slipejobber før og etter CTL26 kan ikke sammenlignes. Selv ikke sliping med en annen damsugere heller.
Så slipejobber før og etter CTL26 kan ikke sammenlignes. Selv ikke sliping med en annen damsugere heller.
Har man en spånsug så tycker jag en Midi är bra komplement. Midin är lagom att släpa runt i olika delar av hemmet. Den suger fast ro125 mot underlaget. För grövre städning vill jag inte slösa på de dyra påsarna så de får harald nyborg junkmaskinen stå för.
Har du stålarna öronmärkta så slå till.
Har du stålarna öronmärkta så slå till.
Redigerat:
Tycker att det käns som om du redan har bestämt dig för en 26a. Och att det bara är ekonomin som styr inte att den är sjukt dyr. Om det är så är det bara att slå till för du kommer inte att bli utan tak över huvudet
för vi har en ganska bra social trygghet i sverige säger dom lärda.
Mvh Pär H
för vi har en ganska bra social trygghet i sverige säger dom lärda.
Mvh Pär H
Jo det var väl iof det som var lite meningen med tråden också, jag hade ju redan bestämt mig för en 26a men sviktade i min beslutsamhet när fru Clain började föreslå alternativa verktyg och svärfar undrade om inte spånsugen jag ärvde efter honom dög...pär h skrev:
Motivering TILL köpet var ju oxå meningen...
Och nu känns det som att jag ska köra på dammsugaren den här gången så jag inte ångrar mig senare, får bli en ny kap/ger om ett par månader och ev en sänksåg i framtiden när behovet av en sån uppstår..
Blir ju verkligen så att ekonomin styr mycket när jag köper verktyget som privatperson och inte riktigt kan räkna hem det på att utföra div jobb.
Och du har ju även rätt i att jag ändå inte kommer att sitta på pottan bara för att jag lägger några slantar mer på en dammsugare än vad som egentligen är klokt...
Är nu äntligen lycklig ägare till en CTL 26 E SD, den med extra konstant-ström-uttag.
Så nu lär det ju sättas fart och arbetas, tur att man har lite slipning och fräsning framför sig under hösten...
Vet inte hur det kommer sig, men jag fick för mig att det följde med 5st selfclean filtersäckar med dammsugarn och inte bara en som jag fick med, men såg nu på hemsidan att det faktiskt inte stod något alls om antal.
Måste tittat på antalet när man köper dem separat..
Så nu lär det ju sättas fart och arbetas, tur att man har lite slipning och fräsning framför sig under hösten...
Vet inte hur det kommer sig, men jag fick för mig att det följde med 5st selfclean filtersäckar med dammsugarn och inte bara en som jag fick med, men såg nu på hemsidan att det faktiskt inte stod något alls om antal.
Måste tittat på antalet när man köper dem separat..
Tänkte bara göra er uppmärksamma på att det finns en CTL 26 till salu på Tradera nu och med ca 16 auktionstimmar kvar är den uppe i 2650kr.Nimajneb skrev:Jag har själv förhandlat med mig själv om att köpa en 26:a men det slutade med att om jag kan köpa den för 4k så är det ok.
Problemet med en sådan maskin jämfört tex med min Alto 25-21 jag har idag är att Feston är 20% bättre på i princip alla punkter men Alton kostar 85% mindre. Den ekvationen funkar bara inte.
Medföljer gör även 10 påsar.
Hade jag inte precis köpt en helt ny så hade jag nog nappat på den där omgående..
Redigerat:
Inte vet jag, har inte känt behovet men det kanske är mer aktuellt om man slippar mycket gips och motsvarande.Nimajneb skrev:
Här är en länk till festool tysklands presentation:
http://www.festool.de/Produkte/Tour/autoclean/Seiten/CleantexAutoclean.aspx