12 799 läst ·
56 svar
13k läst
56 svar
Hjälp mig motivera köpet av Festool Cleantex CTL 26 E
Det skiljer ju inte mycket pengar mellanclain skrev:Det är väl det du säger rakt ut oxå fth, som jag funderat över.
Men både jag och frugan är ju i övrigt Makita frälsta och för övrigt byter vi ut billighetsverktygen allt eftersom dom ger upp..
Men när jag nu satt och försökte komma på vad jag "behövde" i övrigt så var det antingen en TS 55 EBQ-Plus-FS eller en Kap- och Geringssåg, då drar det ju dessutom iväg GANSKA rejält om jag skall köpa mig en Kapex..
Så där lutar det nog åt en Makita LS1016L och dessa säljer tyvärr inte den här ÅF.
Riktigt tråkigt när sakerna blir stulna, förstår inte att det skall vara så svårt att hålla fingrarna i styr.
Var det 27mm på det standardrengöringssetet då, så att det passar på medföljande slang till dammsugarn?
TS55+Kap/Ger (Bosch/Makita) + Alto grovis
och
Festo 26E med div tillbehör.....
Så kul är det kanske inte o sitta o klappa en dammsugare tills dess man fått råd o köpa verktyg till den. Jag trodde i min enfald tidigare att du redan hade verktygen som du skulle ha dammsugaren till.
Men ge dig inte på en TS55a eller en kap/ger utan att ha en grovis åxå
En TS55 med skena kostar väl rätt lika som en CTL26 med nåt tillbehör ev?
Så inte får man väl en TS55 + kar/ger + grovis för samma peng!?
(Makitan clain kollade på kostade 7999:- i Sve)
Så inte får man väl en TS55 + kar/ger + grovis för samma peng!?
(Makitan clain kollade på kostade 7999:- i Sve)
Gjorde bara en "grovis uträkning"FredrikR skrev:
TS55 o 1 skena brukar kampanjas för 5k
En Kap/ger 8" bosch 800 3k
Alto 1,5k
sUMMA 9,5K
vs
26E 6,5k
slang antstat 1,5
städset 1k
9K
Tillbehören är en djungel och likaså är användningsområdet A och O. Handlar det i princip uteslutande om att koppla dammsugaren till handöverfräs och suga upp det damm som hamnar på golvet så fungerar det ju faktiskt rätt bra med den sugslang som medföljer dammsugaren och "Standardrengöringsset D 27 / D 36 S-RS". Jag personligen är nöjd med den sugslang som medföljer då det gäller dammupptagningen vid maskinkörning. Men det beror på maskin. På de maskiner jag kör mest brukar jag även få sänka suget något. Men som Daniel_N skriver så är det med vissa maskiner att rekommendera 36:ans slang. Trädamm är inte nyttigt.clain skrev:Visste inte att det fanns olika faktiskt, trodde det enbart var längderna och diametrarna som skiljde, men såg nu på tillbehörssidorna att det fanns vanlig sugslang också, 780kr + moms för en med 36mm, men det krävs väl nästan en festool slang till dammsugarn om man ska bli nöjd.
Sen kanske jag kan göra som Daniel_N och plocka tillbehören från annat håll tills jag kan byta upp mig.. Är ju trots allt till handöverfräsen den kommer användas mest till en början, men är ju helt klart en fördel om det går att suga upp lite från golvet med den också om den kostar över 6000kr.
"Standardrengöringsset D 27 / D 36 S-RS" är ingenting man ens bör överväga då, 360kr +moms är ju mer överkomligt tills dess man kan motivera ett köp av bättre set.
Fick som sagt "så det räcker till maskinen", men att börja förklara för frun att jag dessutom lär belasta budgeten med tillbehör för några tusen är ingenting jag ser fram emot direkt.
Det är svårt att uttala sig kategoriskt om vilka tillbehör man bör välja. Det är nog så att man omedvetet utgår från sina egna preferenser även om man ska tipsa någon som kanske inte ska använda dammsugaren som man själv gör. Det är också alltid lätt att motivera och föreslå tillbehör och i de bästa av verktygsvärldar kostar tillbehören mer än själva dammsugaren.
http://www.brommajarn.se/category/6/1864/1954 5744:- där, + att kanske 'kan få' bättre pris på ev. tillbehör? 
(eller gud förbjude, bättre pris på dammsugaren som trogen kund)
Men visst, beroende vad man verkligen får betala och vad man väljer för kap och gersåg så blir ju skillnaden astronomisk.
(eller gud förbjude, bättre pris på dammsugaren som trogen kund)
Men visst, beroende vad man verkligen får betala och vad man väljer för kap och gersåg så blir ju skillnaden astronomisk.
Den på Bromma järn saknar x:a verktygsuttag, detta kostar typ 5-600 extra vilket jag räknade på i min kalkylFredrikR skrev:
Visst har jag redan merparten av verktygen som jag avser att i framtiden koppla till dammsugaren, kap & ger inkluderad (men mest kommer den gå ihop med bordsmonterad fräs, handöverfräs och div slipmaskiner).Nimajneb skrev:Det skiljer ju inte mycket pengar mellan
TS55+Kap/Ger (Bosch/Makita) + Alto grovis
och
Festo 26E med div tillbehör.....
Så kul är det kanske inte o sitta o klappa en dammsugare tills dess man fått råd o köpa verktyg till den. Jag trodde i min enfald tidigare att du redan hade verktygen som du skulle ha dammsugaren till.
Men ge dig inte på en TS55a eller en kap/ger utan att ha en grovis åxå
Det jag menade var att när jag funderade över min fru's och fth's förslag, så kunde jag inte komma på något mer än en sänksåg eller en ny kap/ger.
Men eftersom jag i så fall byter upp mig på kap/geringssågs fronten så vill jag ju inte snika till det och gå på t.ex en bosch (även om de säkert är bra de med)
Speciellt inte som frun är lättare att få med på noterna då hon är överförtjust i de makita vi redan har och allt hon testat..
Och en Kapex är ju inte att drömma om ens, som ett realistiskt alternativ = obefintligt.
Som FredrikR nämner så är det ju ingen direkt skillnad på TS55 och CTL 26 E i standardutförande, trodde faktiskt inte en TS55 kostade så mycket, och behovet av den har jag iof inte sett ännu heller.
Fast iof kanske det skulle ändras om jag väl ägde en..
Redigerat:
Helt oavsett vad du har köpt den till så är det stor skillnad i sugkraft och kapacitet mellan mini/midi och 26:an.hokanp skrev:
Jag har iofs inte heller köpt grovdammsugare för att dammsuga golv, men det blir trots allt en del damm och spån på golvet, de har jag inte lust att sopa upp när jag faktiskt har en dammsugare. Mellan mini/midi och 26:an är det ett stort steg, mellan 27 och 36mm slang är det ytterliggare ett litet steg.
Redigerat:
Dessutom är det inte SÅ stor prisskillnad på just Midi & 26 E, och känns ju lite tråkigt att köpa en annan "halvbra" nu, vare sig den kostar 2500kr ell 4500kr och ångra sig sen..hokanp skrev:
Lite enligt "ikeahantverkarens" motto alltså..
TS 55 EBQ-Plus-FS = 6000kr
CTL Midi = 4300kr
Totalt = 10300.
VS
Cleantex CTL 26 E = 6450kr
Standardrengöringsset D27 / D36 S-RS = 450kr
Totalt = 6900kr
För att jämföra lite grovt som tidigare.
Men det är ju helt super att jag fått sån respons på tråden, det har ju verkligen fått mig att tänka till om jag verkligen behöver den och till vad.
Nästa stora projekt som skall göras (troligtvis i vinter) är ju att börja med "biblioteket" på övervåningen, dom skall få platsbyggd bokhylla och egentillverkad spegelpanel på väggarna, hade tänkt stå i rummet på övervåningen och fräsa och tillverka och göra allt detta.
Det var väl inför detta som planerna på en dammsugare tog form igen...
Men, det är inte avgjort ännu fast om det är någonting annat jag behöver mer eller vill ha mer, just när det kommer till alternativa köp, så måste dessa hamna inom Festool segmentet då jag som sagt har fått presentkort hos en ÅF som bara säljer dessa.
Den skillnaden är stor i praktiken. Jag har 22:an och har haft minin (med samma sug som midin), så jag har haft goda möjligheter att jämföra dem sida vid sida. Jag sålde minin för att den sög för svagt. Volymen på påsen var däremot sällan ett problem, den packar påsarna extremt hårt, och man får verkligen plats med mycket. Och så är den såklart smidigare att ta med sig än 22:an.hokanp skrev:
Vid slipning så behövs inte kraftigare än mini/midi - även de måste vrida ner suget. Vid sänksågning märks viss, inte avgörande, skillnad. Detsamma gäller med of1010 när man har alla dammskydden på. Vid sticksågning, fräsning med of2000, fräsning med of1010 utan att man kan använda dammskydden, dammsugning, bordssåg, kap/gersåg etc så märks det klar skillnad till 22:ans favör.
Har väl inte tänkt så mycket på storleken, dvs att 26:an är större och tyngre än midin..
Jag kommer ju inte kånka runt på den speciellt, det blir ju mer att flytta den mellan de platser jag kommer arbeta på (utöver snickarboden).
Oftast innebär det långa perioder på samma plats,,,, dessutom tyckte jag faktiskt inte den var speciellt otymplig när jag lånade hem den för golvjobbet, lätt att dra runt efter behov.
För oss kommer nog sugstyrkan ha stor betydelse, när den verkar vara av stor vikt för att kunna dammsuga upp från t.ex golvet med den också, annars ska man alltså ha ytterligare en dammsugare för det. . q(;^
p
Jag kommer ju inte kånka runt på den speciellt, det blir ju mer att flytta den mellan de platser jag kommer arbeta på (utöver snickarboden).
Oftast innebär det långa perioder på samma plats,,,, dessutom tyckte jag faktiskt inte den var speciellt otymplig när jag lånade hem den för golvjobbet, lätt att dra runt efter behov.
För oss kommer nog sugstyrkan ha stor betydelse, när den verkar vara av stor vikt för att kunna dammsuga upp från t.ex golvet med den också, annars ska man alltså ha ytterligare en dammsugare för det. . q(;^