Behöver lite positiv motivation, har planerat ett köp under hela sommaren och efter 30 års festen nu i helgen fick jag presentkort nog för att köpa själva maskinen.

Tankarna på en egen fick jag redan förra året då jag lånade hem en CTL 22 + Rotex från färghandlarn när jag slipade golvet, var ju helt underbart !!

Men nu när jag så väl har fått ihop slantarna, så börja självklart svärfar igår undra varför inte spånsugen jag har i verkstan duger....

Och frun tyckte jag borde fundera över om jag inte behöver något annat verktyg mer än just dammsugaren.

Blev så klart helt totaldeppig och modstulen, så nu behöver jag er hjälp....
:(

Dessutom är såklart användbara tips välkomna, vilka tillbehör i form av slangar & munstycken LÄR jag t.ex räkna med att köpa till för att kunna använda sugaren ordentligt?

För att det är så sjukt tillfredställande att slippa damm och elände överallt. Dock behöver du en 36mm slang oxo för att kunna städa me den...

För handverktyg kan en spånsug absolut inte ersätta en dammsugare, olika typer av maskiner helt enkelt.

En 26:a är en utmärkt. Den bästa dammsugare jag har testat (även om den är rätt lik 22:an - utan att ha testat 26:an så mycket så har den bättre påsar, dubbla uttag och möjligtvis lite bättre sug). Att få bort dammet gör arbetet renare, roligare och ger ibland bättre resultat. Dessutom är det en hälsoaspekt. Trädamm är inte nyttigt. Speciellt inte från MDF och ek samt de flesta tropiska träslag.

Precis som PH skriver så bör du också köpa 36mm slangen.

Redigerat:
Gissar att den ni syftar på är "Sugslang D36 antistatiskt D 36x3,5m-AS" á 1260kr +moms ..

Utöver detta behöver jag förmodligen t.ex "Kompakt-rengöringsset D 27/D 36 K-RS-Plus" á 650kr +moms.

Och även om man vänder på inköpsordningen (för ekonominsk skull), så gissar jag på att kompakt-setet från ovan då inte fungerar ihop med 27mm slangen som medföljer ctl 26'an...

Så det drar ju ändå iväg en del..

Redigerat:
Kompaktrengöringssetet är bra, eftersom det får plats i en systainer. I övrigt är det vare sig bättre eller sämre än ett vanligt rejält stålrör med munstycken (vilket jag själv använder). Sådana brukar man kunna plocka från gamla dammsugare. Se till att få ett rejält rör, med så stor innerdiameter som möjligt.

Dock vet jag att man kan beställa ett set med 36mm slang+städset för relativt små pengar från tyskland, PH kan säkert utveckla.

Om jag inte minns fel så lönar det sig att köpa ett rengörningskit med 36mm AS slang och munstycke med mera. I motsats då till att köpa dem var för sig. Det finns också i systainer men då får man en större storlek på systainer vilket kanske gör det mindre smidigt, dessutom är det tydligen inte det lättaste att få ner slangen i systainern igen. AS slangarna är något bångstyriga.

I övrigt gällande CLT26 så är det en mycket bra damsugare som jag tror du kommer ha mycket glädje av. Går inte att jämföra med billigare grovdammsugare.

EDIT: Glömde nämna att Festools munstycken inte lämnar svarta sträck efter sig vilket kan vara problem med vissa andra munstycken.

Redigerat:
Jag har själv förhandlat med mig själv om att köpa en 26:a men det slutade med att om jag kan köpa den för 4k så är det ok.

Problemet med en sådan maskin jämfört tex med min Alto 25-21 jag har idag är att Feston är 20% bättre på i princip alla punkter men Alton kostar 85% mindre. Den ekvationen funkar bara inte.

Jag tror bästa motivet till att köpa 26:an är just att det är en present, hade du fått den i paket skulle du aldrig drömt om att lämna tillbaka den.... mao spring o köp en hur orationellt o ologiskt det än må vara!

Klart du ska köpa dammsugaren. Finns det några argument mot? ;)

Angående slangar och munstycken till din blivande dammsugare
Jag kan rekommendera universalrengöringsset D 36 UNI-RS-Plus. (http://www.festool.se/mediandoweb/i...augen/jpg_zoom/zoom__s_unirs_454769_z_01a.jpg)

Hantverkarrengöringsset D 36 HW-RS-Plus är jag inte alls förtjust i. Köpte det för att det verkade mer gediget än universalrengöringssetet och det är det iofs, men det är klumpigare och inte alls värt pengarna enligt min mening. Nackdelen med universalrengöringssetet är dock att det är något sladdrigt och att det efter mycket användning blir ytterligare något sladdrigt. Men detta påverkar knappast "jobbet" och vikten är låg och både slang och munstycken har du i en systainer (iofs inget unikt) vilket är smidigt.

Vad ska du förresten med en 36-antistatisk slang till? De "vanliga" verktygen kopplar man ju sällan på 36 och enligt min mening är det overkill att ha antistatisk till dammsugning. Den "grå" 36-slangen har aldrig gjort mig elektrisk vid dammsugning och den är dessutom mindre känslig än den "gröne". Den "gröna" 36:an har en förmåga att få veck om man pressar ner den i systainer eller i övrigt inte beter sig som man bör ;) Dock är den gröna skön att ha då man kopplar in planexen, den grå brukar stickas.

Man skall aldrig lyssna på sin fru när det gäller sånt här.
Dom fattar ingenting.Och det gör ingen annan heller för den delen när man förklarar vad den kostar.
Lyssna enbart på dig själv och dina forumvänner.
Är du inte värd det bästa?
"spend more money on your tools than you want and you will only get unhappy once"
Detta citat har motiverat mig dom gånger det kännts tufft att öppna plånboken.

OHE skrev:
Vad ska du förresten med en 36-antistatisk slang till? De "vanliga" verktygen kopplar man ju sällan på 36 och enligt min mening är det overkill att ha antistatisk till dammsugning. Den "grå" 36-slangen har aldrig gjort mig elektrisk vid dammsugning och den är dessutom mindre känslig än den "gröne". Den "gröna" 36:an har en förmåga att få veck om man pressar ner den i systainer eller i övrigt inte beter sig som man bör ;) Dock är den gröna skön att ha då man kopplar in planexen, den grå brukar stickas.
Visste inte att det fanns olika faktiskt, trodde det enbart var längderna och diametrarna som skiljde, men såg nu på tillbehörssidorna att det fanns vanlig sugslang också, 780kr + moms för en med 36mm, men det krävs väl nästan en festool slang till dammsugarn om man ska bli nöjd.

Sen kanske jag kan göra som Daniel_N och plocka tillbehören från annat håll tills jag kan byta upp mig.. Är ju trots allt till handöverfräsen den kommer användas mest till en början, men är ju helt klart en fördel om det går att suga upp lite från golvet med den också om den kostar över 6000kr.

"Standardrengöringsset D 27 / D 36 S-RS" är ingenting man ens bör överväga då, 360kr +moms är ju mer överkomligt tills dess man kan motivera ett köp av bättre set.

Fick som sagt "så det räcker till maskinen", men att börja förklara för frun att jag dessutom lär belasta budgeten med tillbehör för några tusen är ingenting jag ser fram emot direkt.

OHE skrev:
Håller delvis med dig. Den gråa slangen är faktiskt riktigt bra, har inte heller fått någon stöt eller särskilt mycket damm som samlas på den. Dock använder jag gärna 36mm där det går, tex sänksåg.

Jag brukar vanligen hålla med att det är värt pengarna att satsa på bättre kvalitet, men i det här fallet så håller jag lite med din fru. Om valet står mellan Festool-dammsugare + ingenting och Alto-dammsugare + något annat roligt verktyg, så skulle jag nog luta åt det senare. Jag har både en Alto 21-25 och en Festool Mini, och skillnaden mellan dom är i alla fall inte så rysligt stor.

Som Nimajneb skriver så är Festool i det här fallet lite bättre men mycket dyrare, och ärligt, hur stor roll spelar egentligen dammsugaren?

Vad gäller tillbehören så är som tidigare sagt 36mm-slangen oumbärlig, men till städkit funkar ett gammalt dammsugarrör+munstycke lika bra (eller bättre, jag har Festools rostfria rör och munstycke, det väger nog mer än hela dammsugaren så det står bara och samlar damm i stället för att suga det :-)

/fth

P.S. Det är just D 36 HW-RS-Plus som jag har, och som OHE skriver så är det väldigt tungt och klumpigt. Dock får du 36mm AS-slangen och en SYS4 "på köpet", så prismässigt är det väl ganska bra om du ändå behöver slangen och systainer.

Standardrengöringssetet funkar dock alldeles utmärkt, jag hade det tidigare innan det blev stulet och jag köpte "upp" mig till stål-varianten...

Ett tips är att köpa tillbehören från england, jag brukar handla på "Miles Tools And Machinery Centre" http://www.mtmc.co.uk/ och dom brukar ligga väsenligt lägre än svenska återförsäljare.

/fth

Det är väl det du säger rakt ut oxå fth, som jag funderat över.

Men både jag och frugan är ju i övrigt Makita frälsta och för övrigt byter vi ut billighetsverktygen allt eftersom dom ger upp..

Men när jag nu satt och försökte komma på vad jag "behövde" i övrigt så var det antingen en TS 55 EBQ-Plus-FS eller en Kap- och Geringssåg, då drar det ju dessutom iväg GANSKA rejält om jag skall köpa mig en Kapex..
;)
Så där lutar det nog åt en Makita LS1016L och dessa säljer tyvärr inte den här ÅF.

Riktigt tråkigt när sakerna blir stulna, förstår inte att det skall vara så svårt att hålla fingrarna i styr.
Var det 27mm på det standardrengöringssetet då, så att det passar på medföljande slang till dammsugarn?

Rengöringsseten funkar både med 27 och 36mm-slangarna (och 50 antar jag), iaf dom som jag har testat.

Inbrott och stöld är inte kul, mitt försäkringsbolag (If) har iofs varit mycket bra, jag har väl nästan gått plus ekonomiskt på det hela, men det tar ju tid och kraft, något som det oftast är mer brist på än pengar...

/fth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.