5 111 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hjälp mig med valet av köksfläkt!
Behöver råd och tips kring val av köksfläkt.
Förutsättningar: Spisen står mot en vägg, vi har öppen planlösning, till- och frånluftsventilation och kanalen upp genom taket blir ca 4meter lång.
Räcker en fläkt med effekten 540m3/h?
Vi hade först tänkt att ha en fläkt på taket, extern motor, för att slippa ljudet och för bättre effekt, men utbudet blir så litet då. Men utseendemässigt vill ha en inbyggd fläkt (á la de som monteras i skåp) fast klä den med skivmaterial.
Har hittat en inbyggnadsfläkt, med inbyggd motor, från Bosch/Siemens med kapacitet på 540m3/h, räcker det för vårt hus? Stor risk för matoslukt? Den har en ljudnivå på 62dB, är det för mycket? Verkar vara svårt att hitta under det?
Franke har en med kapacitet på 652m3/h, men den är inte lika snygg underifrån...
Det finns de som ser ut som rostfria lådor också...helt rektangulära. De har en effekt på runt 800m3/h. Men utseendemässigt var det inte exakt vad vi tänkt.
En motor på taket verkar ha kapacitet på ca 800-1000m3/h.
En takmotor + kåpa (om det nu finns inbyggnadskåpor utan motor) kostar nog runt 10 000:-. Jämfört med "vanliga" inbyggnadsfläktar med inbyggd motor är det 7000:- i skillnad...är det vär det? Någon som hittat någon bra och prisvärd takfläktsmotor?
Någon som kan ge några goda råd?
Sedan undrar jag hur man rent praktisk gör takgenomföringen? Om man tar ett 150mm hål i plåttaket, hur får man det tätt när vatten rinner utefter taket? Någon som kan förklara lite enkelt hur det går till? Finns det någon illustration hos någon återförsäljare av takstos?
Förutsättningar: Spisen står mot en vägg, vi har öppen planlösning, till- och frånluftsventilation och kanalen upp genom taket blir ca 4meter lång.
Räcker en fläkt med effekten 540m3/h?
Vi hade först tänkt att ha en fläkt på taket, extern motor, för att slippa ljudet och för bättre effekt, men utbudet blir så litet då. Men utseendemässigt vill ha en inbyggd fläkt (á la de som monteras i skåp) fast klä den med skivmaterial.
Har hittat en inbyggnadsfläkt, med inbyggd motor, från Bosch/Siemens med kapacitet på 540m3/h, räcker det för vårt hus? Stor risk för matoslukt? Den har en ljudnivå på 62dB, är det för mycket? Verkar vara svårt att hitta under det?
Franke har en med kapacitet på 652m3/h, men den är inte lika snygg underifrån...
Det finns de som ser ut som rostfria lådor också...helt rektangulära. De har en effekt på runt 800m3/h. Men utseendemässigt var det inte exakt vad vi tänkt.
En motor på taket verkar ha kapacitet på ca 800-1000m3/h.
En takmotor + kåpa (om det nu finns inbyggnadskåpor utan motor) kostar nog runt 10 000:-. Jämfört med "vanliga" inbyggnadsfläktar med inbyggd motor är det 7000:- i skillnad...är det vär det? Någon som hittat någon bra och prisvärd takfläktsmotor?
Någon som kan ge några goda råd?
Sedan undrar jag hur man rent praktisk gör takgenomföringen? Om man tar ett 150mm hål i plåttaket, hur får man det tätt när vatten rinner utefter taket? Någon som kan förklara lite enkelt hur det går till? Finns det någon illustration hos någon återförsäljare av takstos?
Vi har en utdragbar fläkt från Bosch inbyggd i överskåpet. Underkanten livar med underkanten på de övriga överskåpen, dvs. fläkten hänger inte under skåpen. På fläkten sitter en snickerlist, dvs. en list i samma material och färg som skåpluckorna. Vår modell heter DHI 655FSD, antar att den du tittat på heter DHI 645FSD. Skillnaden är att vår modell har ett maximalt utsug vid intensivläge på 720m3 per timme. Det är mycket och det är inte så ofta det behövs, men om man råkar bränna något är det skönt att kunna dra på några minuter för att få bort lukten.
Vi har också en öppen planlösninng, kök o vardagsrum i ett 60kvm men även öppet åt andra delen av huset. För det mesta använder jag läge 1 eller 2 vid matlagning. Ljudet besvärar mig inte, vid läge 1 o 2 hörs det mycket lite. Ljudet vid intensivläge är ju kortvarigt eftersom man har den bara på några minuter. (Däremot har vi den tystaste diskmaskinen vi kunde hitta, eftersom ett diskprogram tar över 2 timmar.)
Vi har också en öppen planlösninng, kök o vardagsrum i ett 60kvm men även öppet åt andra delen av huset. För det mesta använder jag läge 1 eller 2 vid matlagning. Ljudet besvärar mig inte, vid läge 1 o 2 hörs det mycket lite. Ljudet vid intensivläge är ju kortvarigt eftersom man har den bara på några minuter. (Däremot har vi den tystaste diskmaskinen vi kunde hitta, eftersom ett diskprogram tar över 2 timmar.)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tycker det saknas en sak i din beskrivning av förutsättningar och som är nödvändigt att veta ang. val av fläkt:
Steker ni maten eller kokar ni den? Det är ju stor skillnad på en familj som ångkokar sin mat vs en som wokar eller lagar indisk mat varje dag.
Steker ni maten eller kokar ni den? Det är ju stor skillnad på en familj som ångkokar sin mat vs en som wokar eller lagar indisk mat varje dag.
Ja, det är väl rätt ofta man steker...
Kom att tänka på en sak, det osar ju lite ur en ugn också när man använder den...och har man en vanlig spis så tar ju fläkten upp det också. Men har man en inbyggnadsspis på annat ställe, så sitter ju ingen fläkt ovanför. Det händer ju att man ugnssteker kyklingfiléer eller gör någon stek... Ur matossynpunkt är väl inte detta det ultimata? För jag abtar att det osar lite ur en inbyggnadsugn också...
Kom att tänka på en sak, det osar ju lite ur en ugn också när man använder den...och har man en vanlig spis så tar ju fläkten upp det också. Men har man en inbyggnadsspis på annat ställe, så sitter ju ingen fläkt ovanför. Det händer ju att man ugnssteker kyklingfiléer eller gör någon stek... Ur matossynpunkt är väl inte detta det ultimata? För jag abtar att det osar lite ur en inbyggnadsugn också...
Vi har en Cylinda Sunda, 647 m^3/h i intensivläge. Har öppen planlösning mot vardagsrum och hall. Den har 3 vanliga lägen + ventilationsläge och intensivläge. Vid normal matlagning (kokning, lätt stekning) kör vi läge 1. Då är ljudnivån låg, man tänker inte nämnvärt på den. Vid hårdare stekning läge 2, och om vi bränner något läge 3/intensivläget kortare stunder. Vi har inte upplevt några problem med matos trots öppen planlösning. Vi brukar alltid lämna fläkten i ventilationsläge efter matlagning för att dra ut efteroset och då är den i praktiken helt tyst.
Vidare är den snygg underifrån med halogenspottar som belysning. Sammantaget kan jag rekommendera den om man vill ha en inbyggd fläkt.
Vidare är den snygg underifrån med halogenspottar som belysning. Sammantaget kan jag rekommendera den om man vill ha en inbyggd fläkt.
f91lsw: Tack för det konkreta tipset. Kikade lite på cylindas hemsida. Den ni har är med en synlig kant och knapparna framtill, vi är mera ute efter en med knappar under, mer som Spisfläkt FIF 400 från Cylinda. Men då gillar jag inte den utseendemässigt...
Alla: Tack för era synpunkter kring effekt och hur mycket matos ni upplever. Bra att veta och jämföra mot!
Fortsätt gärna komma med inlägg kring vad ni har för maxeffekt på fläkten, vilket läge/effekt ni oftast använder och om ni upplever att den klarar av att suga ut matos. Ange gärna också om ni har öppen planlösning osv...
Alla: Tack för era synpunkter kring effekt och hur mycket matos ni upplever. Bra att veta och jämföra mot!
Fortsätt gärna komma med inlägg kring vad ni har för maxeffekt på fläkten, vilket läge/effekt ni oftast använder och om ni upplever att den klarar av att suga ut matos. Ange gärna också om ni har öppen planlösning osv...
1000m3/h suger ut ca 17m3 i minuten. Det innebär att på två minuter byter man all luft i ett kök på 15m2. All denna luft måste ersättas och det gör oftast via ventiler till uteluft, vilket bidrar till att värmekostnaderna rusar i höjden. Detta betyder kanske inte något för en lägenhetsinnehavare, men en villaägare kan bry sig.
Det är friflödet som anges, det faktiska flödet genom ventilationskanalen är mindre. Man kör ytterst sällan fläkten i maxläget. Däremot är det bra att ha möjligheten att dra ut stora mängder luft på kort tid när det verkligen behövs.
Ja det är en intressant aspekt också. Men det är ju som sagt sällan man kör på maxhastighet, men nån gång kan det vara bra, men det är inte särskilt ofta. Så man kanske klarar sig med runt 500m3/h i timmen. Om man har en rätt öppen planlösning på ca 70m2 skulle det betyda att man på 20 minuter har bytt ut luften...Men på den tiden har osen hunnit sprida sig till alla rum och man måste suga i x minuter för att byta all luft i hela huset. Om man lyckas snabbt suga bort den, är ju samtidigt mindre risk att det luktar matos i hela huset. Hmm, så då kanske man ska börja räkna på hur snabbt matos förflyttar sig ;-).nimhed skrev:1000m3/h suger ut ca 17m3 i minuten. Det innebär att på två minuter byter man all luft i ett kök på 15m2. All denna luft måste ersättas och det gör oftast via ventiler till uteluft, vilket bidrar till att värmekostnaderna rusar i höjden. Detta betyder kanske inte något för en lägenhetsinnehavare, men en villaägare kan bry sig.
Men om man har från- och tilluftsventilation byts ju luften i ett hus x antal gånger under en dag också. Då borde det inte vara samma behov av en värstingfläkt som suger 1000m3/h? Eller?
Vi har en Fjäråskupan som vi är väldigt näjda med, den finns med takmonterad motor.
Jag kan bara säga positivt om den, mycket bra sug och nästan helt tyst med motorn+ljuddämpare
monterat på taket.
Exvis på halvfart suger den fast en grytlapp utan problem
Vår är 90cm bred förresten och monterad under överskåpen.
http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=4733&sCurrentProductList=%2FProductSearchList%2Easp%3FShowCategory%3Daccent
Hoppas länken funkar, där finns info om vad det skulle kunna kosta.
Fjäråskupan har flera att välja på, kolla deras hemsida för mer info.
Jag kan bara säga positivt om den, mycket bra sug och nästan helt tyst med motorn+ljuddämpare
monterat på taket.
Exvis på halvfart suger den fast en grytlapp utan problem
Vår är 90cm bred förresten och monterad under överskåpen.
http://www.vitvarumaklarna.se/prodview.asp?pid=4733&sCurrentProductList=%2FProductSearchList%2Easp%3FShowCategory%3Daccent
Hoppas länken funkar, där finns info om vad det skulle kunna kosta.
Fjäråskupan har flera att välja på, kolla deras hemsida för mer info.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden