Hej,
Funderar på att renovera badrummet den är ganska smal samt avlång men är verkligen sugen på en tvättpelare samt ett högskåp för förvaring.
Fönstret strular till det lite med duschen samt toalettstolen står precis när man kommer in har inga planer på att flytta den bor på 8:våningen. Undrar om någon har några tips badrummet är ca 1,3meter bred samt 3 meter lång.
Bifogar lite plan skiss som jag har pusslat ihop men är inte riktigt nöjd :/
( strunta i nyansen på kaklet det var bara för att få lite struktur)
Tack på förhand.
Funderar på att renovera badrummet den är ganska smal samt avlång men är verkligen sugen på en tvättpelare samt ett högskåp för förvaring.
Fönstret strular till det lite med duschen samt toalettstolen står precis när man kommer in har inga planer på att flytta den bor på 8:våningen. Undrar om någon har några tips badrummet är ca 1,3meter bred samt 3 meter lång.
Bifogar lite plan skiss som jag har pusslat ihop men är inte riktigt nöjd :/
( strunta i nyansen på kaklet det var bara för att få lite struktur)
Tack på förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Har du kollat hur det blir om du har duschen i fönsterhörnet?
Du har ju i alla fall tänkt dig en U-dusch och då kommer inte fönstret att vara blockerat av något skåp. Ställ sen tvättpelaren (med luckorna mot dörren) där du har ritat in duschen, och sen kommoden bredvid toaletten.
Detta för att med din ritning så kommer det att bli trångt kring toaletten, både att städa och känslan när man sitter där, och tvättpelaren kommer att upplevas som väldigt stor när den inte står i ett hörn.
Det går att ha ett förvaringsskåp ovanför toaletten också.
Har du kollat hur det blir om du har duschen i fönsterhörnet?
Du har ju i alla fall tänkt dig en U-dusch och då kommer inte fönstret att vara blockerat av något skåp. Ställ sen tvättpelaren (med luckorna mot dörren) där du har ritat in duschen, och sen kommoden bredvid toaletten.
Detta för att med din ritning så kommer det att bli trångt kring toaletten, både att städa och känslan när man sitter där, och tvättpelaren kommer att upplevas som väldigt stor när den inte står i ett hörn.
Det går att ha ett förvaringsskåp ovanför toaletten också.
I dagens läge har jag faktiskt så att det är en toalettstol, enkeltvättmaskin, vask sen dusch.
Ang städning är det inga problem brukar spola av hela toaletten med vatten samt dammsuga varje dag. Men kan tänkte mig att de kommer stänga in en lite om man sitter på toaletten.
Ang städning är det inga problem brukar spola av hela toaletten med vatten samt dammsuga varje dag. Men kan tänkte mig att de kommer stänga in en lite om man sitter på toaletten.
Du ser.
Strunta i högskåpet men bara tvättmaskiner där.
Strunta i högskåpet men bara tvättmaskiner där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Gör det något?Dominika skrev:
Hur lång är kortsidan av rummet?
Det blir definitivt bättre om du byter plats på toaletten och tvättpelaren för inne i hörnet kommer inte tvättpelaren att upplevas som en stor koloss. Det går förstås utmärkt att flytta toaletten oavsett vilken våning man bor på.
Den är ca 1,3 meter.
Har också funderat på detta men har läst att de stort ingrep eftersom toaletten står i golvet.
Många har förlorat sina bostädsrätter pga av såna jobb. Förhoppningsvis hittar jag någon duktig firma i Malmö området.
Ska hämta in 3/4 firmor låta de rita upp en skiss kanske de har några förslag om vad som hade varit smidigast.
Har också funderat på detta men har läst att de stort ingrep eftersom toaletten står i golvet.
Många har förlorat sina bostädsrätter pga av såna jobb. Förhoppningsvis hittar jag någon duktig firma i Malmö området.
Ska hämta in 3/4 firmor låta de rita upp en skiss kanske de har några förslag om vad som hade varit smidigast.
Jo jag vet hade fönstret varit lite mindre dock den är stor och onödig därav mina bekymmer hade hellre velat ha högskåpet där fönstret öppnas utåt och den kommer till knänivån man vill jo inte riktigt ett barn ska råka öppna den eller liknande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Okej, så lite som 1,3 m. Jag gissade att det var anpassat för att ett badkar skulle få plats där, alltså minst 1,6 m.
Det finns mängder med bostadsrätter där golvstående toaletter har flyttats utan några tråkiga efterverkningar. Det är väl oftare problem med att byta golvbrunnen i duschen för då kommer man ofta nära undersidan av bjälklagret.
Det finns mängder med bostadsrätter där golvstående toaletter har flyttats utan några tråkiga efterverkningar. Det är väl oftare problem med att byta golvbrunnen i duschen för då kommer man ofta nära undersidan av bjälklagret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det där ser ju ut som originalutseendet (så när som på att en tvättpelare tillkommit). Det är ju alltid lättare med duschdraperier än dörrar när det är trångt.
Vad är djupet på en U-dusch, dvs. avståndet från väggen till där dörrarna möts?
Kan du tänka dig att ha tvättpelaren framför fönstret?
I så fall kan det gå att ha en långsmal dusch 70 x 100 bredvid den.
Tycker du ska fråga styrelsen/förvaltaren om de verkligen har något krav på att toaletten inte får flyttas för det låter väldigt underligt.
Vad är djupet på en U-dusch, dvs. avståndet från väggen till där dörrarna möts?
Kan du tänka dig att ha tvättpelaren framför fönstret?
I så fall kan det gå att ha en långsmal dusch 70 x 100 bredvid den.
Tycker du ska fråga styrelsen/förvaltaren om de verkligen har något krav på att toaletten inte får flyttas för det låter väldigt underligt.
Djupet på en u dusch så man ändå ska kunna röra sig lite i den är ca 780mm från sidan till handtagen.
Ska försöka ringa föreningen det har varit lite jobbig nu och ta kontakt med de pga av rådande pandemin.
Vet att vissa grannar har satt i en vägghängd toalettstol kanske de hade också varit ett alternativ för mig.
Ska försöka ringa föreningen det har varit lite jobbig nu och ta kontakt med de pga av rådande pandemin.
Vet att vissa grannar har satt i en vägghängd toalettstol kanske de hade också varit ett alternativ för mig.






