5 404 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
Hjälp mig med köksdesign
Det är samma, ett städskåp längst in mot väggen som kanske syns dåligt på ena bilden.D Dublin skrev:
Men intressant tanke om ytan där emellan ho och häll. Ny version kommer!
Det jag tänker är att man (eller vi i alla fall 🙂 ) brukar handdiska lite större saker som då står på tork intill diskhon. Jag kan tänka mig en sån yta till höger om diskhon och ha ytan mellan ho och spis "fredad" från saker som står framme - den ytan är då alltid tillgänglig för matlagning eller bakning.e_kjellgren skrev:
Vi har smutsig disk på ena sidan diskhon och ren disk på tork på andra sidan. Det behövs speciellt när jag står och lagar mat, för då ställer jag använda bunkar och skärbrädor på den ”smutsiga” sidan. Ofta står maken och diskar dem samtidigt som jag härjar vid spisen, så både ”ren” och ”smutsig” sida behövs samtidigt som matlagning pågår.
Vi har spis och matlagningsyta samt en liten diskho på ena sidan och stora diskhon för disk samt diskmaskinen på andra sidan. Det är helt perfekt för oss, men det är ju inte alltid möjligt att genomföra om man tex inte kan dra extra vatten och avlopp.
Vi har spis och matlagningsyta samt en liten diskho på ena sidan och stora diskhon för disk samt diskmaskinen på andra sidan. Det är helt perfekt för oss, men det är ju inte alltid möjligt att genomföra om man tex inte kan dra extra vatten och avlopp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Bättre!e_kjellgren skrev:
Ett tips, sätt flera lådor bredvid spisen för kastruller och stekpannor (och stekpannorna ska bo i översta lådan, bästa tipset jag fått härifrån forumet). Försök få det så att kastrullerna inte behöver staplas i varandra. Det är så skönt att bara lyfta fram rätt kastrull direkt ur lådan utan att behöva rota i ett skåp eller flytta runt på andra kastruller.
Jag tycker att det skulle vara snyggare med vitrinskåpen symmetriskt på var sin sida om fönstret. Jag förstår resonemanget med att ha porslinet bredvid diskmaskinen, så jag skulle nästan hellre skippa ena vitrinskåpet om du vill ha porslinet i skåp med hel lucka.
Ugnsformar är bäst i lådor, åtminstone om de är tunga. Kryddor, buljongtärningar, olja, vinäger m.m. är däremot bra i skåp vid spisen.BirgitS skrev:
Ja det är absolut möjligt. Jag har bara fastnat i tanken på att ha mitt skrivbord där, lite avskilt från resten av huset.. Men det tål att funderas på.A annsofian skrev:
Jag förstår. Avskildheten kan ju lösas med hylla, stor blomma eller t.o.m draperi brevid matplatsen. Om du flyttar upp har du också närmare mellan baspunkterna diskho, spis och kyl/frys. Har sett nån gyllene regel om liksidig triangel mellan dessa tre.e_kjellgren skrev:
Och såklart 80-häll och minst 120 till diskhon 😁
Kul att se hur idéerna växer fram!
Med reservation för att det är svårt att få känsla för avstånden.
Jag tycker det är bra att vinkeln och inredningen mittemot glasdörren försvann. De blev otympliga på något sätt. Varianten med en lång bänkskiva i ”arbetsrumsdelen” var också trevlig. Lite avsides yta som kan nyttjas till att ha köksmaskiner som ska stå framme, utrymmeskrävande grejer som bakplåtar på jäsning eller kanske en ytterligare lite avskild plats för arbete, läxläsning etc.
Någon skrev om triangeln kyl-spis-diskho. Värt är också att fundera på triangeln kyl-diskho-köksbord. Man har olika vanor, men i alla fall en del flyttar mycket mellan bord och kyl vid frukost, mellanmål. Och mycket av disken rör ju sig mellan bord, diskbänk, -maskin, skåp. Därför undrar jag om du tänkt på att ha kylen längst till vänster om man ser från köksbordsdelen. Och kanske skifta på spis och diskbänk. Med spisen till höger blir det rimligt med ugn i högskåp där du har kylen på bilderna.
En annan tanke som är bra att ha med är att tänka in fristående möbler i konceptet. Du har någon bild där ytan mittemot glasdörren är tom. Det innebär flexibilitet. Du kan ha en skänk eller vitrinskåp för att lösa förvaringen. Men kan ta bort det om golvytan blir viktigare. Estetiskt kan en fristående möbel bidra till ett personligt och intressant uttryck.
Ang. överskåp så är det ju så n smaksak. Luftigt men mindre plats. En kompromiss kan vara grundare skåp. Själv har jag haft ett kök utan överskåp och det gjorde stor positiv skillnad. Inte minst möjliggör det att hänga favoritpannan och kastrullen och annat i krokar vid spisen. Skönt att slippa öppna skåp och lådor! (Detta gäller grejerna som används ofta, det som står öppet blir ju annars flottigt och dammigt.) Om man kör utan överskåp så är det bra att ha annan plats för porslin och andra vardagsgrejer. Det funkar i översta lådorna i underskåpen, men längre ner tycker jag är lite drygt ergonomiskt.
Med reservation för att det är svårt att få känsla för avstånden.
Jag tycker det är bra att vinkeln och inredningen mittemot glasdörren försvann. De blev otympliga på något sätt. Varianten med en lång bänkskiva i ”arbetsrumsdelen” var också trevlig. Lite avsides yta som kan nyttjas till att ha köksmaskiner som ska stå framme, utrymmeskrävande grejer som bakplåtar på jäsning eller kanske en ytterligare lite avskild plats för arbete, läxläsning etc.
Någon skrev om triangeln kyl-spis-diskho. Värt är också att fundera på triangeln kyl-diskho-köksbord. Man har olika vanor, men i alla fall en del flyttar mycket mellan bord och kyl vid frukost, mellanmål. Och mycket av disken rör ju sig mellan bord, diskbänk, -maskin, skåp. Därför undrar jag om du tänkt på att ha kylen längst till vänster om man ser från köksbordsdelen. Och kanske skifta på spis och diskbänk. Med spisen till höger blir det rimligt med ugn i högskåp där du har kylen på bilderna.
En annan tanke som är bra att ha med är att tänka in fristående möbler i konceptet. Du har någon bild där ytan mittemot glasdörren är tom. Det innebär flexibilitet. Du kan ha en skänk eller vitrinskåp för att lösa förvaringen. Men kan ta bort det om golvytan blir viktigare. Estetiskt kan en fristående möbel bidra till ett personligt och intressant uttryck.
Ang. överskåp så är det ju så n smaksak. Luftigt men mindre plats. En kompromiss kan vara grundare skåp. Själv har jag haft ett kök utan överskåp och det gjorde stor positiv skillnad. Inte minst möjliggör det att hänga favoritpannan och kastrullen och annat i krokar vid spisen. Skönt att slippa öppna skåp och lådor! (Detta gäller grejerna som används ofta, det som står öppet blir ju annars flottigt och dammigt.) Om man kör utan överskåp så är det bra att ha annan plats för porslin och andra vardagsgrejer. Det funkar i översta lådorna i underskåpen, men längre ner tycker jag är lite drygt ergonomiskt.
Anledningen till placering av spis och häll är att jag har ventilationskanalen där idag.V Vinkelkaka skrev:Kul att se hur idéerna växer fram!
Med reservation för att det är svårt att få känsla för avstånden.
Jag tycker det är bra att vinkeln och inredningen mittemot glasdörren försvann. De blev otympliga på något sätt. Varianten med en lång bänkskiva i ”arbetsrumsdelen” var också trevlig. Lite avsides yta som kan nyttjas till att ha köksmaskiner som ska stå framme, utrymmeskrävande grejer som bakplåtar på jäsning eller kanske en ytterligare lite avskild plats för arbete, läxläsning etc.
Någon skrev om triangeln kyl-spis-diskho. Värt är också att fundera på triangeln kyl-diskho-köksbord. Man har olika vanor, men i alla fall en del flyttar mycket mellan bord och kyl vid frukost, mellanmål. Och mycket av disken rör ju sig mellan bord, diskbänk, -maskin, skåp. Därför undrar jag om du tänkt på att ha kylen längst till vänster om man ser från köksbordsdelen. Och kanske skifta på spis och diskbänk. Med spisen till höger blir det rimligt med ugn i högskåp där du har kylen på bilderna.
En annan tanke som är bra att ha med är att tänka in fristående möbler i konceptet. Du har någon bild där ytan mittemot glasdörren är tom. Det innebär flexibilitet. Du kan ha en skänk eller vitrinskåp för att lösa förvaringen. Men kan ta bort det om golvytan blir viktigare. Estetiskt kan en fristående möbel bidra till ett personligt och intressant uttryck.
Ang. överskåp så är det ju så n smaksak. Luftigt men mindre plats. En kompromiss kan vara grundare skåp. Själv har jag haft ett kök utan överskåp och det gjorde stor positiv skillnad. Inte minst möjliggör det att hänga favoritpannan och kastrullen och annat i krokar vid spisen. Skönt att slippa öppna skåp och lådor! (Detta gäller grejerna som används ofta, det som står öppet blir ju annars flottigt och dammigt.) Om man kör utan överskåp så är det bra att ha annan plats för porslin och andra vardagsgrejer. Det funkar i översta lådorna i underskåpen, men längre ner tycker jag är lite drygt ergonomiskt.
Håller helt med om det du skriver om fast vs flyttbar inredning..
Såhär ser köket ut mer idag med kyl och städskåp i samma utrymme som köksytan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske skulle bli ännu bättre om man sparar lite vägg där bakom:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






