D Dublin skrev:
Jag hade nog valt att sätta diskhon ett steg åt höger för att få mer bänkyta mellan spis och diskho. Annars tycker jag det ser bra ut. Fattar dock inte de sista bilderna du postade på "andra sidan" på en av bilderna är det två högskåp till vänster om kyl/frys på den andra är det tre...
Det är samma, ett städskåp längst in mot väggen som kanske syns dåligt på ena bilden.
Men intressant tanke om ytan där emellan ho och häll. Ny version kommer!
 
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Det är samma, ett städskåp längst in mot väggen som kanske syns dåligt på ena bilden.
Men intressant tanke om ytan där emellan ho och häll. Ny version kommer!
Det jag tänker är att man (eller vi i alla fall 🙂 ) brukar handdiska lite större saker som då står på tork intill diskhon. Jag kan tänka mig en sån yta till höger om diskhon och ha ytan mellan ho och spis "fredad" från saker som står framme - den ytan är då alltid tillgänglig för matlagning eller bakning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har smutsig disk på ena sidan diskhon och ren disk på tork på andra sidan. Det behövs speciellt när jag står och lagar mat, för då ställer jag använda bunkar och skärbrädor på den ”smutsiga” sidan. Ofta står maken och diskar dem samtidigt som jag härjar vid spisen, så både ”ren” och ”smutsig” sida behövs samtidigt som matlagning pågår.

Vi har spis och matlagningsyta samt en liten diskho på ena sidan och stora diskhon för disk samt diskmaskinen på andra sidan. Det är helt perfekt för oss, men det är ju inte alltid möjligt att genomföra om man tex inte kan dra extra vatten och avlopp.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
3D-ritning av modernt kök med gröna skåp, matbord med stolar och bänk, vit kakelvägg samt köksö på ljus trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
[bild]
Vad har du tänkt att ha i vitrinskåpet bredvid hällen?
För mig känns det mer naturligt att ha ugnsformar, kryddor eller annat som används vid matlagningen där än de vackraste glasen etc.

Tillägg:
Finns det bra med plats för att fälla ner ugnsluckan?
 
Redigerat:
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
[bild]
Bättre!

Ett tips, sätt flera lådor bredvid spisen för kastruller och stekpannor (och stekpannorna ska bo i översta lådan, bästa tipset jag fått härifrån forumet). Försök få det så att kastrullerna inte behöver staplas i varandra. Det är så skönt att bara lyfta fram rätt kastrull direkt ur lådan utan att behöva rota i ett skåp eller flytta runt på andra kastruller.

Jag tycker att det skulle vara snyggare med vitrinskåpen symmetriskt på var sin sida om fönstret. Jag förstår resonemanget med att ha porslinet bredvid diskmaskinen, så jag skulle nästan hellre skippa ena vitrinskåpet om du vill ha porslinet i skåp med hel lucka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du tänkt att ha i vitrinskåpet bredvid hällen?
För mig känns det mer naturligt att ha ugnsformar, kryddor eller annat som används vid matlagningen där än de vackraste glasen etc.
Ugnsformar är bäst i lådor, åtminstone om de är tunga. Kryddor, buljongtärningar, olja, vinäger m.m. är däremot bra i skåp vid spisen.
 
  • Gilla
e_kjellgren och 1 till
  • Laddar…
Köksplaneringen ser rätt splittrad ut, är det tänkbart att flytta upp hela delen med spis, diskho etc mittemot den del med skåp kyl frys etc? Mitt intryck är att matplatsen kommer för nära beredningsytorna.
 
  • Gilla
e_kjellgren
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Köksplaneringen ser rätt splittrad ut, är det tänkbart att flytta upp hela delen med spis, diskho etc mittemot den del med skåp kyl frys etc? Mitt intryck är att matplatsen kommer för nära beredningsytorna.
Ja det är absolut möjligt. Jag har bara fastnat i tanken på att ha mitt skrivbord där, lite avskilt från resten av huset.. Men det tål att funderas på.
 
  • Gilla
annsofian
  • Laddar…
3D-rendering av ett modernt kök med grön köksinredning, vita bänkskivor, matbord och stolar, samt ett sittbänk, mot en bakgrund av vita kakel och träparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett kök med grön köksinredning, vit bänkskiva, matgrupp med bord och stolar, och träparkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Ja det är absolut möjligt. Jag har bara fastnat i tanken på att ha mitt skrivbord där, lite avskilt från resten av huset.. Men det tål att funderas på.
Jag förstår. Avskildheten kan ju lösas med hylla, stor blomma eller t.o.m draperi brevid matplatsen. Om du flyttar upp har du också närmare mellan baspunkterna diskho, spis och kyl/frys. Har sett nån gyllene regel om liksidig triangel mellan dessa tre.
Och såklart 80-häll och minst 120 till diskhon 😁
 
Ok, har suttit med Ikea online och ritat om lite, bytte även luckorna till Sinarp, vad tycks?

3D-design av kök med Sinarp-skåpluckor, köksbord, stolar och vit bänkskiva, skapad med Ikea online planeringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt köksdesign med Ikea skåp, Sinarp-luckor, köksö med vit bänkskiva, diskbänk och matplats med fönster i bakgrunden. 3D-design av kök med Sinarp-luckor, mörka skåp, kylskåp och ljusa bänkskivor. Golv av ljust trä, fönster och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, gjorde om det här hörnet lite, behöver inte så lång bänk innan kylen.

Köksdesign med mörka skåp, kylskåp och kort arbetsbänk i hörn. Ljus bänkskiva och trägolv syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
Kul att se hur idéerna växer fram!

Med reservation för att det är svårt att få känsla för avstånden.
Jag tycker det är bra att vinkeln och inredningen mittemot glasdörren försvann. De blev otympliga på något sätt. Varianten med en lång bänkskiva i ”arbetsrumsdelen” var också trevlig. Lite avsides yta som kan nyttjas till att ha köksmaskiner som ska stå framme, utrymmeskrävande grejer som bakplåtar på jäsning eller kanske en ytterligare lite avskild plats för arbete, läxläsning etc.

Någon skrev om triangeln kyl-spis-diskho. Värt är också att fundera på triangeln kyl-diskho-köksbord. Man har olika vanor, men i alla fall en del flyttar mycket mellan bord och kyl vid frukost, mellanmål. Och mycket av disken rör ju sig mellan bord, diskbänk, -maskin, skåp. Därför undrar jag om du tänkt på att ha kylen längst till vänster om man ser från köksbordsdelen. Och kanske skifta på spis och diskbänk. Med spisen till höger blir det rimligt med ugn i högskåp där du har kylen på bilderna.

En annan tanke som är bra att ha med är att tänka in fristående möbler i konceptet. Du har någon bild där ytan mittemot glasdörren är tom. Det innebär flexibilitet. Du kan ha en skänk eller vitrinskåp för att lösa förvaringen. Men kan ta bort det om golvytan blir viktigare. Estetiskt kan en fristående möbel bidra till ett personligt och intressant uttryck.

Ang. överskåp så är det ju så n smaksak. Luftigt men mindre plats. En kompromiss kan vara grundare skåp. Själv har jag haft ett kök utan överskåp och det gjorde stor positiv skillnad. Inte minst möjliggör det att hänga favoritpannan och kastrullen och annat i krokar vid spisen. Skönt att slippa öppna skåp och lådor! (Detta gäller grejerna som används ofta, det som står öppet blir ju annars flottigt och dammigt.) Om man kör utan överskåp så är det bra att ha annan plats för porslin och andra vardagsgrejer. Det funkar i översta lådorna i underskåpen, men längre ner tycker jag är lite drygt ergonomiskt.
 
  • Gilla
annsofian och 1 till
  • Laddar…
V Vinkelkaka skrev:
Kul att se hur idéerna växer fram!

Med reservation för att det är svårt att få känsla för avstånden.
Jag tycker det är bra att vinkeln och inredningen mittemot glasdörren försvann. De blev otympliga på något sätt. Varianten med en lång bänkskiva i ”arbetsrumsdelen” var också trevlig. Lite avsides yta som kan nyttjas till att ha köksmaskiner som ska stå framme, utrymmeskrävande grejer som bakplåtar på jäsning eller kanske en ytterligare lite avskild plats för arbete, läxläsning etc.

Någon skrev om triangeln kyl-spis-diskho. Värt är också att fundera på triangeln kyl-diskho-köksbord. Man har olika vanor, men i alla fall en del flyttar mycket mellan bord och kyl vid frukost, mellanmål. Och mycket av disken rör ju sig mellan bord, diskbänk, -maskin, skåp. Därför undrar jag om du tänkt på att ha kylen längst till vänster om man ser från köksbordsdelen. Och kanske skifta på spis och diskbänk. Med spisen till höger blir det rimligt med ugn i högskåp där du har kylen på bilderna.

En annan tanke som är bra att ha med är att tänka in fristående möbler i konceptet. Du har någon bild där ytan mittemot glasdörren är tom. Det innebär flexibilitet. Du kan ha en skänk eller vitrinskåp för att lösa förvaringen. Men kan ta bort det om golvytan blir viktigare. Estetiskt kan en fristående möbel bidra till ett personligt och intressant uttryck.

Ang. överskåp så är det ju så n smaksak. Luftigt men mindre plats. En kompromiss kan vara grundare skåp. Själv har jag haft ett kök utan överskåp och det gjorde stor positiv skillnad. Inte minst möjliggör det att hänga favoritpannan och kastrullen och annat i krokar vid spisen. Skönt att slippa öppna skåp och lådor! (Detta gäller grejerna som används ofta, det som står öppet blir ju annars flottigt och dammigt.) Om man kör utan överskåp så är det bra att ha annan plats för porslin och andra vardagsgrejer. Det funkar i översta lådorna i underskåpen, men längre ner tycker jag är lite drygt ergonomiskt.
Anledningen till placering av spis och häll är att jag har ventilationskanalen där idag.

Håller helt med om det du skriver om fast vs flyttbar inredning..

Såhär ser köket ut mer idag med kyl och städskåp i samma utrymme som köksytan:

3D-ritning av kök med mörka träskåp, vit bänkskiva, spis, kylskåp och matbord med stolar. Kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske skulle bli ännu bättre om man sparar lite vägg där bakom:
3D-design av ett kök med ö, diskbänk, spis, kylskåp och matplats vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett kök med spis, diskbänk, skåp och kyl, samt en matplats med bord och stolar i ett öppet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.