Tycker dina egna ursprungliga idéer var bättre. Tycker definitivt det är värt lite bänkyta för att få upp ugnen. Sedan om det går för dig (det beror på vilka lådor du har under) skulle jag sänka ugnen ett snäpp från vad IKEA föreslår så att micron inte hamnar så otroligt högt upp i alla fall om det är en kombiugn. Mitt bästa beslut när vi gjorde om köket i höstas var att gå på en större häll. Väldigt mycket skönare att kunna köra två stora stekpannor samtidigt utan att ena får ett element som bara värmer i mitten.
 
Jag hade valt rakt kök och då flyttat diskhon mer åt höger. Då blir arbetsytan mellan ho och häll större och ni kan (om ni absolut vill ha fönster där) ha fönstret över arbetsbänken istället för diskhon. Ett fönster vid diskhon är konstant smutsigt så det är bättre vid bänken. Där är man ju också mer än vid hon om man har diskmaskin.

Angående överskåp är det en fråga om smak och utrymme. Personligen tycker jag att det är snyggare med överskåp och vi hade inte heller fått plats med allt utan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det värsta jag vet i ett kök är hörnskåp. Svårt att nå innehållet och utnyttja det effektivt samt om det ligger i ett hörn i köket även ytan längst in i hörnet är svårt att nå, städa etc. Jag skulle kunna tänka mig att ha skåp eller hyllor i vinkel men utan hörnskåp om det går, annars bara raka bänk och skåp. Personligen skulle jag göra allt för att eliminera dessa varelser i mitt nya kök. Funktion går före design, köket är en arbetsplats. :-)
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
Z zoda skrev:
Det värsta jag vet i ett kök är hörnskåp. Svårt att nå innehållet och utnyttja det effektivt samt om det ligger i ett hörn i köket även ytan längst in i hörnet är svårt att nå, städa etc. Jag skulle kunna tänka mig att ha skåp eller hyllor i vinkel men utan hörnskåp om det går, annars bara raka bänk och skåp. Personligen skulle jag göra allt för att eliminera dessa varelser i mitt nya kök. Funktion går före design, köket är en arbetsplats. :)
Det finns lösningar för hörnskåp som fungerar väldigt smidigt.
Tex det underskåp med snurrkarusell jag har för kastruller, karotter, grytor mm.
Det fungerar riktigt bra tycker jag.
Sedan förvarar man kanske mera saker som används sällan där om man har mer traditionella hörnskåp...
Sylt å saft redskap osv. All förvaring som kan tas tillvara i ett kök är bra. Värre är att ha ont om plats så att det blir trångt skåpen och svårt att kategorisera och organisera olika saker.
Man ska kunna hitta snabbt utan att leta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Hej

Jag sitter med lite olika varianter på nytt kök
Skulle ni välja köket med vinkel eller det raka?
Fördelem med vinkeln är att det blir ett avslut till "arbetsrummet" intill
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.
Tycker ytan mellan spis och vask är alldeles för liten.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns lösningar för hörnskåp som fungerar väldigt smidigt.
Tex det underskåp med snurrkarusell jag har för kastruller, karotter, grytor mm.
Det fungerar riktigt bra tycker jag.
Sedan förvarar man kanske mera saker som används sällan där om man har mer traditionella hörnskåp...
Sylt å saft redskap osv. All förvaring som kan tas tillvara i ett kök är bra. Värre är att ha ont om plats så att det blir trångt skåpen och svårt att kategorisera och organisera olika saker.
Man ska kunna hitta snabbt utan att leta.
Du har helt rätt i att hörnskåp med snurrkarusell underlättar, men man förlorar ca 20% av lagringsytan samt ofta har man vikdörrar som är besvärigare att öppna. Man kan utnyttja hela skåpet med vanliga hyllor men hanteringen blir svårare.
 
Z zoda skrev:
Du har helt rätt i att hörnskåp med snurrkarusell underlättar, men man förlorar ca 20% av lagringsytan samt ofta har man vikdörrar som är besvärigare att öppna. Man kan utnyttja hela skåpet med vanliga hyllor men hanteringen blir svårare.
De två val jag är mest nöjd med efter vår köksrenovering är dels en 70cm häll (även om jag så här i efterhand gärna skulle haft 80!) och att vi satte in Le Mans-hyllor istället för traditionella karuseller i hörnskåpet. Visst, de kostar lite mer men de är mycket mer praktiska.

https://www.theofils.se/hornskap-le-mans-ii/
 
zarkov zarkov skrev:
De två val jag är mest nöjd med efter vår köksrenovering är dels en 70cm häll (även om jag så här i efterhand gärna skulle haft 80!) och att vi satte in Le Mans-hyllor istället för traditionella karuseller i hörnskåpet. Visst, de kostar lite mer men de är mycket mer praktiska.

[länk]
Nytt för mig, tack! Vikdörrar eliminerade, men förlorad lagringsyta kvarstår, samt svårare att städa bottenplattan inuti i skåpet än i fallet av hörnskåp med vikdörrar. Både karusell och Le Mans hyllor dock smarta lösningar, utan tvekan.
 
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Ja inte är dom snygga överskåpen, men vänjer man sig vid att ha glas och tallrikar i utdragslådor?
Blir det inte skramligt?

[bild]

[bild]
Eftersom det är ditt/ert kök så skall er personliga känsla för utseende råda, likaså att ni tänker igenom utrymmes/förvaringsbehov.
Ger därför bara några allmänna råd och tips.
Beträffande ugn , tänk på att man skall kunna stå framför ugnen öppna lucka och ta ut tex en bakplåt utan att något bakom är i vägen.
Diskmaskin, om luckan öppnas framåt, tänk på att det finns utrymme på båda sidor så att inte luckan måste stängas för att kunna ställa in disken i tex överskåp.
Har man inget emot öveskåp(tycker själv de är ok) så föreslår jag att använda glashyllor i dessa, det gör att man lättare ser vad som finns på de högre hyllorna, de tar också mindre plats(höjd) än trähyllor.
I underskåp är lådor effektivare än luckor då man i lådor kommer åt det som finns längre in utan att plocka ut det som finns framför.
Bänkyta, även ökat djup på bänkyta kan ge fördelar, det behöver inte vara tex 60cm. Har man utrymme/möjlighet så kan man tex ha 70cm, om man i samband med det har överskåp så kan skåpens nederkant placeras ”relativt ” lågt utan att man upplever att de könns irriterande nära ansiktet. Större bänkskive djup ger också möjlighet till djupare överskåp. Djupare bänkskivor kommer att kräva täcksidor på yttersta golvskåpen eftersom det blir 10cm ”tomrum ” mellan skåp och bakomliggande vägg. Tomrummet ger dock möjlighet till kabel/ vatten/avlopp bakom skåpen om så behövs(tex för att justera diskhons placering).
Överskåp, om sådana används och inga estetiska invändningar finns. Välj vid normal takhöjd ett skåp vars överkant placeras mot taket. Detta ger möjlighet till maximal skåphöjd(dimension )utan damm samling ovanpå.
Beträffande placering av skåp/spis mm, i tänkta ritningar, genomför en virituell matlagning med disk och allt.
För varje moment(tex hämta smör i kylskåp, gå med det till beredningsyta) dra ett streck i ritningen. Summera längden på alka streck och jämför mellan dina olika alternativ. Detta ger en uppfattning om hur mycket man måste röra sig i köket för att använda det.
Finns säkert mycket mer att tänka på men detta är bara lite tips.
Stressa inte fram en layout, oavsett vad andra tycker så är det ert kök och det skall fungera för er och vara vackert i era ögon.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Hej

Jag sitter med lite olika varianter på nytt kök
Skulle ni välja köket med vinkel eller det raka?
Fördelem med vinkeln är att det blir ett avslut till "arbetsrummet" intill
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.
Är det viktigt för dig med öppenheten i tak mellan kök och arbetsplatsen? Om inte sp skulle du kunna sätta från taket hängande vitrinskåp ovanför vinkeln och ha glasdörrar på båda sidor för ljusgenomsläpp.
Detta med tanke på vad du sa om att det blir lite knepigt att komma åt det du förvarar i skåpet på väggen ovanför vinkeln men att du vill ha skåp nära diskmaskinen.
 
  • Gilla
e_kjellgren
  • Laddar…
När vi skulle bestämma vilken layout vi skulle ha på vårat nya kök så gjorde vi följande. Vi hade två olika layouter och vi var inte säker på vilken som vi skulle välja. Vi markerade ut kökets väggar med ett snöre i skala 1:10 på gräsmattan. Sedan byggde vi upp den första layoutens underskåp med banan kartonger som vi hade hämtat från affären. Vi placerade altan bordet där köksbordet skulle stå och sedan kunde vi gå runt i köket och känna oss för. Sedan bytte vi layout och testade nästa. Detta gjorde att vi kunde känna på de olika layouterna innan vi bestämde oss. Lite omständigt, men man vill att det skall bli bra. Vi kunde testa placering av köksö mm. Vi är helnöjda med lösningen som vi valde. Jag snodde iden från jobbet, när vi skall bygga upp en ny arbetsplats så bygger vi upp den ibland i kartong och tejp för att testa olika förslag innan vi bestämmer oss.
 
  • Gilla
e_kjellgren och 1 till
  • Laddar…
Du kanske ska fundera på 70cm djupa underskåp. Det ger både mer plats på bänkarna och mer förvaring i skåpen. Särskilt om du funderar på att ta bort överskåpen tänker jag. Vi valde 70 bänkskåp i vårt nya kök och är supernöjda.
 
Z zoda skrev:
Du har helt rätt i att hörnskåp med snurrkarusell underlättar, men man förlorar ca 20% av lagringsytan …
Man förlorar närmare hälften av ytan!
Ett 80 cm hörnskåp med karusell med två hyllor har 0,65 m² lagringsyta. Om man tar ut karusellen och sätter in en hylla istället blir ytan 1,2 m².
 
Som när mäklarna säger "läge, läge, läge" om bostäder så anser jag att "bänkyta, bänkyta, bänkyta" gäller för kök.
 
Unikt namn
Mina inspel.

Ett fönster vid en kökskran blir direkt vattenfläckigt, viket syns väldigt tydligt när solen ligger på. Vi flyttade blandaren till en vägg utan fönster när vi byggde om senast pga detta.

En 2+ meter lång sammanhållen bänkyta (utan överskåp, gärna vid fönster) gör att små barn sitta bredvid på bänken när ni bakar tex pepparkakor. Större barn kan lätt stå brevid när de hjälpa till. Det bjuder in till gemensamma mysiga stunder i köket.
Detta utöver att bänkyta är king vid all form av köksarbete.

Tycker även att ugn passar bäst i under arbetsbänken, om man inte har ett jättekök och kan unna sig ett ugnstorn med dubbelugn utan att offra någon nämnvärd bänkyta.
Har man svårt att böja sig ner är dock ugnstornet toppen.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.