5 404 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
Hjälp mig med köksdesign
Ok, betänk nu att hällen är 80cm (ritat som ett 20-skåp + 60 häll)
Vad tycks om designen?
Hur löser man det med 80-häll när dom flesta inbyggnadsugnarna verkar vara 60cm?
Sen satte jag in ett french door kyl/frys, kommer förmodligen ta ett kyl över frysskåp istället, dom verkar lite klumpiga dom där franska.
Vad tycks om designen?
Hur löser man det med 80-häll när dom flesta inbyggnadsugnarna verkar vara 60cm?
Sen satte jag in ett french door kyl/frys, kommer förmodligen ta ett kyl över frysskåp istället, dom verkar lite klumpiga dom där franska.
Här kommer fyra varianter jag tänker mig
Bakre väggen skulle bli såhär, den är gemensam i alla skisser:
Sen är det främre väggen, nr 1 med micro i väggskåp:
Nr 2 med micron i ett högskåp:
Nr 3 med fläktkåpa:
Nr 4 med en kombiugn:
Vad tror ni blir bäst och snyggast?
Bakre väggen skulle bli såhär, den är gemensam i alla skisser:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är det främre väggen, nr 1 med micro i väggskåp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 2 med micron i ett högskåp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 3 med fläktkåpa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 4 med en kombiugn:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni blir bäst och snyggast?
Jag skulle som sagt alla gånger ta en fullstor dubbel kyl/frys - du har ju väldigt mycket skåp nu, har provat att ”ställa in” grejer? Typ - här står kastruller, här tallrikar, här glas/vinglas.
Kanske mikron i överskåpet på höger sida istället så att den kommer nära kyl/frys?
Är det skafferiet längst bort i hörnet? Det kanske man vill ha lite närmare spisen.
Tycker alla tre alternativen ser bra ut. Alternativet med fläktkåpa gör att det känns lite luftigare och kanske är det kul med något som bryter av där på väggen.
Kanske mikron i överskåpet på höger sida istället så att den kommer nära kyl/frys?
Är det skafferiet längst bort i hörnet? Det kanske man vill ha lite närmare spisen.
Tycker alla tre alternativen ser bra ut. Alternativet med fläktkåpa gör att det känns lite luftigare och kanske är det kul med något som bryter av där på väggen.
Det är ett städskåp där i hörnet.P Peter321 skrev:Jag skulle som sagt alla gånger ta en fullstor dubbel kyl/frys - du har ju väldigt mycket skåp nu, har provat att ”ställa in” grejer? Typ - här står kastruller, här tallrikar, här glas/vinglas.
Kanske mikron i överskåpet på höger sida istället så att den kommer nära kyl/frys?
Är det skafferiet längst bort i hörnet? Det kanske man vill ha lite närmare spisen.
Tycker alla tre alternativen ser bra ut. Alternativet med fläktkåpa gör att det känns lite luftigare och kanske är det kul med något som bryter av där på väggen.
Jag är också inne på att flytta micro däråt.. ska testa!
Nu har jag två versioner kvar, det som skiljer är långväggen, andra sidan är likadan.
1
2
Andra sidan:
Vad är den spontana tanken?
1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2
Andra sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är den spontana tanken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag kanske missar något men det jag ser är att mikron är på olika ställen. Då kan man fundera på hur man brukar använda mikron.
Om det oftast är att man tar fram något ur frysen och stoppar direkt in i mikron, så är det praktiskt om mikron är nära frysen.
Om man oftare använder mikron för tillagning i samband med att man håller på med annat på spisen, så är det nog bättre om mikron är nära spisen.
I alternativ 1 så kan det vara bra att fundera på om kvarvarande överskåpsutrymme räcker till för det som man snabbt vill få in i ett överskåp när man tömmer diskmaskinen.
Tillägg:
Se över åt vilket håll som skåpdörrarna öppnas. Det ser rätt konstigt ut på vissa ställen.
Om det oftast är att man tar fram något ur frysen och stoppar direkt in i mikron, så är det praktiskt om mikron är nära frysen.
Om man oftare använder mikron för tillagning i samband med att man håller på med annat på spisen, så är det nog bättre om mikron är nära spisen.
I alternativ 1 så kan det vara bra att fundera på om kvarvarande överskåpsutrymme räcker till för det som man snabbt vill få in i ett överskåp när man tömmer diskmaskinen.
Tillägg:
Se över åt vilket håll som skåpdörrarna öppnas. Det ser rätt konstigt ut på vissa ställen.
Redigerat:
Tycker båda ser jättebra ut, tror du kommer bli nöjd oavsett. Däremot tycker jag det är ett stort misstag med så mycket gigantiska skåp på andra sidan och ändå inte en dubbelkyl/frys. Åtminstone om boendet är för mer än två personer.e_kjellgren skrev:
Att det är väldigt mycket skåp.e_kjellgren skrev:
Vad har man i alla dessa skåp
Vi har inte dubbel kyl och frys. Men jag har frys på jobb, och när vi renoverar klart i källaren kommer vi sätta en där.
Man får i princip inte plats med något i frysen på en modern kyl/frys kombi.
Utan denna extra frys hade det varit väldigt begränsande.
Vad jag vill säga är att in med en frys, och bort med ett skåp.
Bra tanke där med kapacitet i överskåp i närheten av diskmaskinen, det är det exakta syftet till placering av både skåp och diskmaskin.BirgitS skrev:
Jag kanske missar något men det jag ser är att mikron är på olika ställen. Då kan man fundera på hur man brukar använda mikron.
Om det oftast är att man tar fram något ur frysen och stoppar direkt in i mikron, så är det praktiskt om mikron är nära frysen.
Om man oftare använder mikron för tillagning i samband med att man håller på med annat på spisen, så är det nog bättre om mikron är nära spisen.
I alternativ 1 så kan det vara bra att fundera på om kvarvarande överskåpsutrymme räcker till för det som man snabbt vill få in i ett överskåp när man tömmer diskmaskinen.
Tillägg:
Se över åt vilket håll som skåpdörrarna öppnas. Det ser rätt konstigt ut på vissa ställen.
Tanken med dom är ett städskåp och två garderober/linneskåp.P Peter321 skrev:
Kombinerad kyl/frys är 70 i bredd och 203 i höjd så det är väldigt många fler liter är jag har idag med ett 60 skåp som bara är 185. Jag tänker också att det är mest praktiskt att ha kyldelen lite högre så man slipper böja sig ner till hyllor i knähöjd.
Ska ta det i beaktande! Tanken var att två av dom där skåpen är garderober och ett är städskåp..M Mortsken skrev:Att det är väldigt mycket skåp.
Vad har man i alla dessa skåp
Vi har inte dubbel kyl och frys. Men jag har frys på jobb, och när vi renoverar klart i källaren kommer vi sätta en där.
Man får i princip inte plats med något i frysen på en modern kyl/frys kombi.
Utan denna extra frys hade det varit väldigt begränsande.
Vad jag vill säga är att in med en frys, och bort med ett skåp.
Jag hade nog valt att sätta diskhon ett steg åt höger för att få mer bänkyta mellan spis och diskho. Annars tycker jag det ser bra ut. Fattar dock inte de sista bilderna du postade på "andra sidan" på en av bilderna är det två högskåp till vänster om kyl/frys på den andra är det tre...



