Ok, betänk nu att hällen är 80cm (ritat som ett 20-skåp + 60 häll)
Vad tycks om designen?
Hur löser man det med 80-häll när dom flesta inbyggnadsugnarna verkar vara 60cm?
Sen satte jag in ett french door kyl/frys, kommer förmodligen ta ett kyl över frysskåp istället, dom verkar lite klumpiga dom där franska.
 
  • 3D-köksdesign med grön skåpinredning, bänk med inbyggsugn och häll, fransk kyl/frys till höger, vit matplats framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök med spishäll, inbyggnadsugn, diskbänk, och franska dörrar samt köksö och matplats med bord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med en 80cm bred häll, fristående kyl/frys med franska dörrar, och matplats med bord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Jag har min 80häll centrerat över ett 60skåp med ugn i. Marbodalkök dock.

Tycker nog att 80hällen är lite överskattad dock.
 
  • Gilla
e_kjellgren
  • Laddar…
Om du har plats för det tycker jag du ska ta två stycken kyl+frys i standardstorlek bredvid varandra. Vi har en extra hög kyl+frys och det hade varit enklare att hålla ordning i kylen med mer utrymme, dvs två istället för en.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Här kommer fyra varianter jag tänker mig

Bakre väggen skulle bli såhär, den är gemensam i alla skisser:

3D-design av köksinredning med grå kylskåp och gröna skåp, vit marmorbänkskiva och ett stort fönster till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det främre väggen, nr 1 med micro i väggskåp:

3D-rendering av ett kök med vita väggar, gröna skåp, diskbänk och spis. Möbler inkluderar ett bord och stolar i ljus trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 2 med micron i ett högskåp:

3D-modell av kök med gröna skåp, ett fönster, köksbänk och bord med stolar och en bänk. Vänster vägg har en micro i högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 3 med fläktkåpa:

3D-ritning av kök med gröna skåp, fläktkåpa, och micro i väggskåp. Matplats med vit bordsskiva och träbänk. Parkettgolv och kaklad bakvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 4 med en kombiugn:

3D-köksdesign med grön skåpinredning, vit bänkskiva och inbyggd spis under skåp. Bord med stolar och bänk, och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni blir bäst och snyggast?
 
Jag skulle som sagt alla gånger ta en fullstor dubbel kyl/frys - du har ju väldigt mycket skåp nu, har provat att ”ställa in” grejer? Typ - här står kastruller, här tallrikar, här glas/vinglas.

Kanske mikron i överskåpet på höger sida istället så att den kommer nära kyl/frys?

Är det skafferiet längst bort i hörnet? Det kanske man vill ha lite närmare spisen.

Tycker alla tre alternativen ser bra ut. Alternativet med fläktkåpa gör att det känns lite luftigare och kanske är det kul med något som bryter av där på väggen.
 
  • Gilla
e_kjellgren
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag skulle som sagt alla gånger ta en fullstor dubbel kyl/frys - du har ju väldigt mycket skåp nu, har provat att ”ställa in” grejer? Typ - här står kastruller, här tallrikar, här glas/vinglas.

Kanske mikron i överskåpet på höger sida istället så att den kommer nära kyl/frys?

Är det skafferiet längst bort i hörnet? Det kanske man vill ha lite närmare spisen.

Tycker alla tre alternativen ser bra ut. Alternativet med fläktkåpa gör att det känns lite luftigare och kanske är det kul med något som bryter av där på väggen.
Det är ett städskåp där i hörnet.
Jag är också inne på att flytta micro däråt.. ska testa!
 
3D-rendering av ett modernt kök med grå skåp, köksö med spis och diskho, samt matplats med stolar och bord i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu har jag två versioner kvar, det som skiljer är långväggen, andra sidan är likadan.

1

3D-modell av ett kök med grön köksinredning, bänkskiva i marmor, vitt kakel, och ett matbord med stolar och bänkar i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2

3D-ritning av ett kök med gröna skåpluckor, vitt kakel, en spis, diskho, matbord med stolar och fönster.

Andra sidan:


3D-visning av ett kök med gröna skåp, kylskåp och marmorliknande bänkskivor samt fönster och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av kökslayout med gråa skåp, kylskåp, bänkskiva i marmor och fönster till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är den spontana tanken?
 
BirgitS
Jag kanske missar något men det jag ser är att mikron är på olika ställen. Då kan man fundera på hur man brukar använda mikron.

Om det oftast är att man tar fram något ur frysen och stoppar direkt in i mikron, så är det praktiskt om mikron är nära frysen.
Om man oftare använder mikron för tillagning i samband med att man håller på med annat på spisen, så är det nog bättre om mikron är nära spisen.

I alternativ 1 så kan det vara bra att fundera på om kvarvarande överskåpsutrymme räcker till för det som man snabbt vill få in i ett överskåp när man tömmer diskmaskinen.

Tillägg:
Se över åt vilket håll som skåpdörrarna öppnas. Det ser rätt konstigt ut på vissa ställen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Nu har jag två versioner kvar, det som skiljer är långväggen, andra sidan är likadan.

1

[bild]

2

[bild]

Andra sidan:


[bild]

[bild]

Vad är den spontana tanken?
Tycker båda ser jättebra ut, tror du kommer bli nöjd oavsett. Däremot tycker jag det är ett stort misstag med så mycket gigantiska skåp på andra sidan och ändå inte en dubbelkyl/frys. Åtminstone om boendet är för mer än två personer.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Vad är den spontana tanken?
Att det är väldigt mycket skåp.
Vad har man i alla dessa skåp :)

Vi har inte dubbel kyl och frys. Men jag har frys på jobb, och när vi renoverar klart i källaren kommer vi sätta en där.
Man får i princip inte plats med något i frysen på en modern kyl/frys kombi.
Utan denna extra frys hade det varit väldigt begränsande.
Vad jag vill säga är att in med en frys, och bort med ett skåp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kanske missar något men det jag ser är att mikron är på olika ställen. Då kan man fundera på hur man brukar använda mikron.

Om det oftast är att man tar fram något ur frysen och stoppar direkt in i mikron, så är det praktiskt om mikron är nära frysen.
Om man oftare använder mikron för tillagning i samband med att man håller på med annat på spisen, så är det nog bättre om mikron är nära spisen.

I alternativ 1 så kan det vara bra att fundera på om kvarvarande överskåpsutrymme räcker till för det som man snabbt vill få in i ett överskåp när man tömmer diskmaskinen.

Tillägg:
Se över åt vilket håll som skåpdörrarna öppnas. Det ser rätt konstigt ut på vissa ställen.
Bra tanke där med kapacitet i överskåp i närheten av diskmaskinen, det är det exakta syftet till placering av både skåp och diskmaskin.
 
P Peter321 skrev:
Tycker båda ser jättebra ut, tror du kommer bli nöjd oavsett. Däremot tycker jag det är ett stort misstag med så mycket gigantiska skåp på andra sidan och ändå inte en dubbelkyl/frys. Åtminstone om boendet är för mer än två personer.
Tanken med dom är ett städskåp och två garderober/linneskåp.
Kombinerad kyl/frys är 70 i bredd och 203 i höjd så det är väldigt många fler liter är jag har idag med ett 60 skåp som bara är 185. Jag tänker också att det är mest praktiskt att ha kyldelen lite högre så man slipper böja sig ner till hyllor i knähöjd.
 
M Mortsken skrev:
Att det är väldigt mycket skåp.
Vad har man i alla dessa skåp :)

Vi har inte dubbel kyl och frys. Men jag har frys på jobb, och när vi renoverar klart i källaren kommer vi sätta en där.
Man får i princip inte plats med något i frysen på en modern kyl/frys kombi.
Utan denna extra frys hade det varit väldigt begränsande.
Vad jag vill säga är att in med en frys, och bort med ett skåp.
Ska ta det i beaktande! Tanken var att två av dom där skåpen är garderober och ett är städskåp..
 
Jag hade nog valt att sätta diskhon ett steg åt höger för att få mer bänkyta mellan spis och diskho. Annars tycker jag det ser bra ut. Fattar dock inte de sista bilderna du postade på "andra sidan" på en av bilderna är det två högskåp till vänster om kyl/frys på den andra är det tre...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.