Hej

Jag sitter med lite olika varianter på nytt kök
Skulle ni välja köket med vinkel eller det raka?
Fördelem med vinkeln är att det blir ett avslut till "arbetsrummet" intill
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.

• 3D-ritning av ett kök med gröna skåp, diskbänk, ugn och fläkt. Ett matbord med stolar och en bänk är placerade i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-köksdesign med vinklad bänkskiva, inbyggd diskmaskin, och matplats intill fönster. Grönt skåp och vitbänkskiva i trä och rostfritt stål.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av kök med gröna skåp, vit bänkskiva, diskho, inbyggd ugn och köksfläkt, samt matbord med stolar. Fönster ovanför diskbänk.
  • 3D-modell av ett kök med gröna skåp, vit diskbänk, träbänkskiva, vinklad layout, bord och stolar, samt planerat fönster ovanför diskbänken.
    Skapa konto
  • 3D-design av kök med vinkel, bord, stolar, skåp och fönster ovanför diskbänken. Visar olika layoutalternativ.
    Skapa konto
  • 3D-planlösning över ett kök med L-format kök, rostfri diskbänk, träbänkskiva och matplats med bord och stolar, samt fönster ovanför diskbänken.
    Skapa konto
  • 3D-vy av ett vinklat kök med gröna skåp, rostfri diskbänk och träbänkskiva, matplats med stolar och bänk, samt svart köksfläkt.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av ett kök med öppen planlösning, inklusive integrerade vitvaror, diskbänk, höga skåp och matplats.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av ett kök med gröna skåp, stolar vid ett bord, spishäll, diskbänk och fönster. Ljus trägolv och vitt kakel på väggarna.
    Skapa konto
  • 3D-illustration av ett kök med gröna skåp, en rostfri diskbänk och ett matbord med stolar. Vinkeln mot ett arbetsrum syns.
    Skapa konto
  • 3D-illustration av ett modernt kök med vinkel, rostfri diskbänk och träbänkskiva. Utsikt genom fönster visar grönskande trädgård.
    Skapa konto
Smaken är olika men gillar man att laga mat så vill man ofta ha mer samanhängande bänkyta än vad som finns på bilderna

• Gilla
A-M-S och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Smaken är olika men gillar man att laga mat så vill man ofta ha mer samanhängande bänkyta än vad som finns på bilderna
Jag håller med, kanske flytta ner ugnen under hällen och sedan ett överskåp borta tlll vänster istället så att det blir mer bänkats bredvid hällen.

• Gilla
Jimipe
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
kanske flytta ner ugnen under hällen
Då faller ju ett av dom tyngsta argumenten för separerad ugn/häll, nämligen att ha ugnen i "bättre" arbetshöjd

• Gilla
Jimipe och 3 till
  • Laddar…
e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Hej

Jag sitter med lite olika varianter på nytt kök
Skulle ni välja köket med vinkel eller det raka?
Fördelem med vinkeln är att det blir ett avslut till "arbetsrummet" intill
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.
Det är för liten yta mellan diskho och spis.. där sker 90% av all beredning. Minst 80 gärna 120 cm.. skippa hellre högskåpet med ugnen om det står emellan dessa två. Micron kan gå in i ett väggskåp och ugnen under spisen.. satsa hellre på ett skafferi i ett högskåp på annan plats

• Gilla
MaKrBr och 4 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Då faller ju ett av dom tyngsta argumenten för separerad ugn/häll, nämligen att ha ugnen i "bättre" arbetshöjd
Samtidigt så slipper man en del os från ugnen om den linjerar med hällen under fläkten.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Otroligt vilken bra input ni ger!
3D-planering av kök med gröna skåp, en bänkspis, ugn, och diskbänk under fönster. Bord och stolar i mitten, ljus trägolv.
Skapa konto

Satte in 2st 80-skåp runt hällen och flyttade ner ugnen.
Släpper man på kravet att blandaren ska vara mitt i fönstret kan man även få överskåpet att inte hamna så mycket över vinkeln. Är det nog utrymme tro eller ska jag slänga in ett 20-skåp?

3D-design av ett kök med gröna skåp. Inbyggd ugn, spishäll, diskbänk under fönster, och vit bänkskiva. Matbord och stolar i mitten.
Skapa konto

Jag hade försökt skippa alla skåp ovanför bänkskivan. Ångrar inte en sekund att vi skippade det när vi gjorde om köket. Tycker det ser mycket bättre ut. Kan man passa på att rensa bort lite skräp man ändå inte behöver.

• Gilla
thebuilder0456
  • Laddar…
Helt klart det i vinkel. Nu ser köken ut att vara lika långa ändå, men jag tycker att kök som är på endast en sida/vägg blir ett väldigt springande i. Det lilla utskicket kan dessutom vara praktiskt om fler ska jobba med samma sak, exempelvis vid pepparkaksbakning eller något annat kul. Jag personligen tycker inte om överskåp eftersom det tar mycket volym i rummet, men några som du har kan vara ok.

Ja inte är dom snygga överskåpen, men vänjer man sig vid att ha glas och tallrikar i utdragslådor?
Blir det inte skramligt?

3D-rendering av ett modernt kök med gröna underskåp, vit bänkskiva, spis, diskho och matbord med stolar.

3D-ritning av ett kök med grön köksinredning och vita marmorytor, inkluderar överskåp, diskho och spis.
Skapa konto

Ja då kan man ju lika gärna dunka in ett större fönster, samma mått som det neråt vänster

3D-modell av ett kök med gröna skåp och spis, bord med stolar och två fönster som släpper in ljus på vänster sida.

e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Ja inte är dom snygga överskåpen, men vänjer man sig vid att ha glas och tallrikar i utdragslådor?
Blir det inte skramligt?
Tycker inte det är något problem alls. Har inte tänkt på att det skulle vara det minsta skramligt.

Sen får man också beakta hur mycket förvaring man villhöver i köket. Utan överskåpen tappar du ju två skåp som kanske kan göras höga (upp till tak) och därmed rymma rätt mycket. Snyggare utan men kanske även mindre funktionellt.

(Vi har fler skåp än i dina skisser och skulle ändå gärna ha fler. 😅)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ossian K Olsson
3D-ritning av ett kök med skåp och bänkskiva, markerade ändringar i rött, inklusive överskåp och alternativa placeringar för köksmöbler och vitvaror.
Skapa konto

Jag hade inte satt in något fönster utan kört överskåp hela vägen. Inte haft det i vinkel.

Sen vet jag inte exakt vilka mått det är. Men från väggen till vänster hade jag kört 60cm skåp+60cm häll/ugn+60cm skåp+60 cm diskmaskin + 80 cm ho + resten av skåpen.

3D-rendering av kök med skåp, bänkskiva och spis; diskussion om placering av skåp och bänkskiva samt integrering av kyl och frys.
Skapa konto

Sen hade jag haft en bänkskiva här hela vägen bort. Som både skulle gå att nyttja som arbetsbord och köksgrejer. Sen ser jag inte om det är hel kyl hel frys, är det inte det hade jag valt det utan tvekan. Kanske till och med skulle haft överskåp där för att kunna ha belysning under och förvaring i.

• Gilla
hhallen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.