Hej
Jag sitter med lite olika varianter på nytt kök
Skulle ni välja köket med vinkel eller det raka?
Fördelem med vinkeln är att det blir ett avslut till "arbetsrummet" intill
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.
Nackdelen är att det det blir svårt att accessa väggskåpet där ovanför som jag vill ha i närheten av diskmaskinen.
En annan sak jag funderar på är att det inte blir nån bra yta att ställa saker på i närheten av kylskåpet, hur löser jag det?
Det som är ändringsbart i köket är fönstret ovanför diskbänken, det finns inte än utan kommer att sättas in. Så den placeringen är flexibel.
I övrigt så tänker jag 50-skåp där det är ritat ett 30+20. Sett att det finns hos tex HTH och Marbodal.
Har också tänkt ha hyllor på vinkeln som på sista bilden. Samt en rostfri diskbänk + träbänkskiva.
Smaken är olika men gillar man att laga mat så vill man ofta ha mer samanhängande bänkyta än vad som finns på bilderna
Det är för liten yta mellan diskho och spis.. där sker 90% av all beredning. Minst 80 gärna 120 cm.. skippa hellre högskåpet med ugnen om det står emellan dessa två. Micron kan gå in i ett väggskåp och ugnen under spisen.. satsa hellre på ett skafferi i ett högskåp på annan platse_kjellgren skrev:
Hej
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Otroligt vilken bra input ni ger!
Satte in 2st 80-skåp runt hällen och flyttade ner ugnen.
Släpper man på kravet att blandaren ska vara mitt i fönstret kan man även få överskåpet att inte hamna så mycket över vinkeln. Är det nog utrymme tro eller ska jag slänga in ett 20-skåp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satte in 2st 80-skåp runt hällen och flyttade ner ugnen.
Släpper man på kravet att blandaren ska vara mitt i fönstret kan man även få överskåpet att inte hamna så mycket över vinkeln. Är det nog utrymme tro eller ska jag slänga in ett 20-skåp?
Logga in
Skapa konto
Jag hade försökt skippa alla skåp ovanför bänkskivan. Ångrar inte en sekund att vi skippade det när vi gjorde om köket. Tycker det ser mycket bättre ut. Kan man passa på att rensa bort lite skräp man ändå inte behöver.
Helt klart det i vinkel. Nu ser köken ut att vara lika långa ändå, men jag tycker att kök som är på endast en sida/vägg blir ett väldigt springande i. Det lilla utskicket kan dessutom vara praktiskt om fler ska jobba med samma sak, exempelvis vid pepparkaksbakning eller något annat kul. Jag personligen tycker inte om överskåp eftersom det tar mycket volym i rummet, men några som du har kan vara ok.
Du kan ha lådmatta. Denna är också bra:e_kjellgren skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/uppdatera-halplatta-foer-ladfoervaring-antracit-00460011/
Sen får man också beakta hur mycket förvaring man villhöver i köket. Utan överskåpen tappar du ju två skåp som kanske kan göras höga (upp till tak) och därmed rymma rätt mycket. Snyggare utan men kanske även mindre funktionellt.
(Vi har fler skåp än i dina skisser och skulle ändå gärna ha fler. 😅)
(Vi har fler skåp än i dina skisser och skulle ändå gärna ha fler. 😅)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Logga in
Skapa konto
Jag hade inte satt in något fönster utan kört överskåp hela vägen. Inte haft det i vinkel.
Sen vet jag inte exakt vilka mått det är. Men från väggen till vänster hade jag kört 60cm skåp+60cm häll/ugn+60cm skåp+60 cm diskmaskin + 80 cm ho + resten av skåpen.
Logga in
Skapa konto
Sen hade jag haft en bänkskiva här hela vägen bort. Som både skulle gå att nyttja som arbetsbord och köksgrejer. Sen ser jag inte om det är hel kyl hel frys, är det inte det hade jag valt det utan tvekan. Kanske till och med skulle haft överskåp där för att kunna ha belysning under och förvaring i.
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer