1 286 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Hjälp mig hur kopplar man strömbrytare med eluttag . stuga
Jag har en liten stuga och har skaffat en batteri med inverter. Jag har strömbrytare och eluttag och som ni vet kommer en kapel från strömbrytare mer 3 tråder blå och brun och gulgrön. Och samma från eluttaget men hur kopplar de på rätt sätt.
Som det brukar gå, behöver man fråga, så ska man ringa en elektriker istället för att koppla själv.nise13 skrev:
Vidare, Batteri med inverter?! Du ska nog se till att du kopplar in detta på rätt sätt, dvs, inte matar ut på nätet. Det krävs frånskiljare om du matar kräm från invertern så att ingen stackars nättekniker dör när denne jobbar på ett förväntat frånkopplat elnät.
Lägg upp några bilder så blir det lättare att förstå. Kom gärna med lite mer information också. Är det uttag och strömbrytare som redan sitter uppe? Finns det något annat som förser dem med ström idag?
Tack för din hjälp. Jag ska lägga en bild men står att går inte att ladda upp bilden. Jag ska försöka igenA Avemo skrev:
Det stämmer uttag och strömbrytareA Avemo skrev:
Det är fortfarande ingen helhetsbild och det är inte helt uppenbart vad frågan är.nise13 skrev:
1. Skall detta vara fristående i ett hus som helt saknar anslutning till nätet?
2. Vart går kablarna på bilderna?
3. Du skriver om strömbrytare. Var kommer de in i bilden?
På vägguttaget är blå och brun på nolla och fas medan gulgrön är jord. Som @useless skriver är kabeln på bilden inte avsedd för fast installation. Men någonstans kanske du måste ha en sådan kabel för att ansluta till invertern.
Detta är liten stuga som saknar nätet. Ingen elnät alls .den ena Kaplerna kommer från strömbrytare och den andra som kommer från eluttaget. Där man ska koppla inverter.A Avemo skrev:Det är fortfarande ingen helhetsbild och det är inte helt uppenbart vad frågan är.
1. Skall detta vara fristående i ett hus som helt saknar anslutning till nätet?
2. Vart går kablarna på bilderna?
3. Du skriver om strömbrytare. Var kommer de in i bilden?
På vägguttaget är blå och brun på nolla och fas medan gulgrön är jord. Som @useless skriver är kabeln på bilden inte avsedd för fast installation. Men någonstans kanske du måste ha en sådan kabel för att ansluta till invertern.
Man ska inte koppla en inverter till ett eluttag!nise13 skrev:
Du får nog lägga upp lite mer bilder och förklara vad du vill göra. Men utifrån att du inte ens verkar veta hur man kopplar tre sladdar till ett vägguttag så skulle jag starkt rekommendera att du lägger ner projektet och anlitar någon med bättre koll.
Om du har ett batteri, och vill använda det som källa för att driva något så är det ju effektivare att ha ett system (liknande båt/bil/husvagn) som motsvarar batteriets spänning (t ex 12/24 volt). Då kan du lätt ha motsvarande LED-belysning eller mobilladdare t ex. och behöver inte ha inverter fram till sådana förbrukare.
Om du behöver inverter för att du behöver t ex 230 volt (laptop?) så har väl invertern ett uttag att stoppa kontakten i så du behöver ingen brytare, bara dra ur/sätta i kontakten?
Men oklart vad du vill använda din el till.
Om du behöver inverter för att du behöver t ex 230 volt (laptop?) så har väl invertern ett uttag att stoppa kontakten i så du behöver ingen brytare, bara dra ur/sätta i kontakten?
Men oklart vad du vill använda din el till.