Jag sitter här i vårt kök, dricker kaffe med en bit kladdkaka som blivit kvar sen helgen och njuter av höstsolens strålar som öser in över matplatsen.

Det låter trevligt men det är det inte. Köket skall slängas ut och hela rummet skall få sig en ordentlig uppfräschning.. det är i alla fall min tanke. Köket är från 70-talet och mycket har inte gjorts sen dess, mer än nya vitvaror.

Jag har de senaste veckorna läst som en galning på detta forum för att samla på mig så mycket information det bara går, men vid en viss punkt så känns det som om alla andras frågor har blivit besvarade men inga utav de jag har. Mycket har jag dock lärt mig och jag tackar för det!

Nu till mina problem.. köket är gammalt och det ska bytas ut helt och hållet. Vi har dock inte världens största budget så det kommer att bli ett Ikea-kök, vitt, med luckan 'Ädel'. Så mycket är klart. (Yejj!)

Golvet blir ett ek-parkettgolv.. men oljad, mattlackad eller lackad? Har läst era diskussioner kring de olika men jag blir inte mycket klokare :)

Bänkskivan.. Helst av allt skulle jag vilja ha svart granit men det finns inget utrymme för det i budgeten så då kollade jag runt lite på mitt andrahandsval som var massiv ek. Men efter att ha läst runt på forumet så inser jag att det kanske inte är det klokaste valet (även om det är det snyggaste). Så då funderade jag på någon typ av laminatskiva och hittade denna på bygghemma.se http://www.bygghemma.se/inomhus/k%C3%B6k%20och%20tv%C3%A4ttstuga/b%C3%A4nkskivor/b%C3%A4nkskivor/b%C3%A4nkskiva%20high%20gloss%20neapel/p-142396-142396
Vad tror ni? Ek - kräver sitt underhåll men är vackert och slipbart. Laminat (som efterliknar blank granit) - Lätt att repa? Men kräver inte lika mycket underhåll.

Kakel då.. Det blir mosaik och det blir ljust. Ska man välja ett blankt kakel mot den blanka skivan eller blir det för mycket blankt? Och matt kakel mot ekskivan blir det för matt?

Sista frågan då :cool:

Som bänkbelysning blir det spottar, har tittat på Hide-a-lite 12V halogen på 20W. Det är 2m bänkskiva som ska belysas mellan en väg och spisfläkten. Har läst om ett avstånd på 40cm vilket då skulle innebära 4 stycken. Räcker det eller ska man slänga upp en femte? Dom skall även kopplas till en dimmer.
Hur skall dom sitta under skåpen? Mitt på? Nära väggen eller långt ut? Beror det också på vad man har för kakel och bänkskiva?

Nu låter det kanske som om jag inte kan ta några beslut själv, men det kan jag faktiskt :rolleyes: Skulle bara behöva lite input och rätning av frågetecken innan man står där utan ett kök och funderar på om man ska ha golvet på längden eller tvärsen ;)

Hoppas ni inte somnade under tiden! Tack på förhand :)

Vi har Ikeas laminatskiva och jag är toknöjd. Svartbetsad träkopia som kräver noll underhåll. Dessutom med en silvrig plastkant, kostade 700:- för hela mitt kök! Hade massiv bok i lägenheten vi bodde i innan och som du skriver så är det underhåll.

Ang golvet skulle jag tänkt om helt. Jag lade in Tarketts 14 mm mattlackade ekparkett i vårt kök och såhär efter tre år så ångrar jag mig. Alla jack efter barnens bestickkast blir svarta, har även ett fett skrapmärke efter nåt som jag inte vet vad det var? Vi har även två hundar som repar golven, dock i hela huset. Varför inte plastmatta? Eller klinkers såklart.

Hej!

Vi är nästan klara med vårt Ikea-kök. Vi fastnade för vitt helblankt. (Öppen planlösning)

Vi la helmatt ek (Kährs 15 mm) och är toknöjda med det. Å andra sidan är det en tvåa utan barn/hundar så slitaget är inte så stort. Hade vi haft barn hade vi nog tänkt annorlunda.

Vi tog Ikeas ekskiva med häll men köpte också en "riktig" diskbänk på 160cm med två hoar för att kunna slabba.

Vi funderade också kring våra spotar. Det slutade med att vi dels beställde några extra och sedan gaffatejpade upp dem för att se hur det blev innan vi satte fast dem på riktigt. (Bra att kolla på kvällen när det är mörkt ute.) Man vill ju ha ljuset där man arbetar (mitten/framkant av bänken) så spotarna satte vi i framkant under överskåpen. (Jag har dålig koll på vilken sort och watt tal vi har . Det är inte Ikeas utan vi beställde av Marbodal)

Vårt kakel (när det kommer) är halvmatt i lite skiftade vitgrå nyanser. Eftersom luckorna är helblanka kände vi att det skulle bli för "hårt" med blankt kakel. Snyggt med kontrasten matt/blankt!

Tack för svar! Tilläggas bör att vi är 2 personer i 20årsåldern.. inga barn eller djur ännu och när dom kommer så flyttar vi nog härifrån.
Jag har tänkt på det där med klinker-golv också och då lägga klinker vid tillredningsdelen och ekparkett vid matplatsdelen och visst hade det blivit snyggt men också alldeles för mycket jobb :P

Den bänkskivan du pratar om, '5.2 racing', har jag kollat på också och den är såklart väldigt fin. Får åka och kolla på den igen då kanske...

Ingen som kan kommentera den bänkskivan jag länkade till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.