K kungcoopa skrev:
Intressant att tillverkaren (Gnosjö) säger att det måste jordas. Ska jag alltså koppla in gulgröna ändå?
Det är en fråga du troligen inte kan få något vettigt svar på från Gnosjö. Kravet är virrigt, och de skriver dessutom uttag vilket gör det än mer virrigt. Är det nån modern variant med Wifi/Bluetooth? Då kan det vara av EMC-skäl. Är det av säkerhetsskäl så uppfylls detta krav i ditt ojordade rum, dvs den "får" blir strömförande. Jag skulle inte oroa mig över att inte ansluta skyddsjord till dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
(skruvade bort och kollade att jord saknades trots jordade uttag)
Det här missade jag. Om samtliga uttag i rummet är skyddsjordade varianter och du har en skyddsledare framdragen till dem så är ju saken enkel, koppla in skyddsjorden! Glöm inte att kontrollera att den verkligen är ansluten till elcentralen. Varför det är gjort på detta felaktiga sätt vet man inte, men kanske finns det något hinder, som att alla uttag inte har möjlighet att skyddsjordas eller att jordade och ojordade uttag hamnar för nära varandra i en öppen planlösning. Du skulle nog behöva visa oss rummet.

A avh67f skrev:
Bo hur tänker du där med uttaget och radiatorn nära fönstret? Du menar att det finns en förhöjd risk man bör ha i åtanke?
Inte nära ett fönster, utan nära varandra. Uttag och radiator är potentiellt matade från olika faser. Så vid ett dubbelt fel (enkelt fel i vardera apparat) så riskerar man att få 400 V mellan dem. Och JFBn skyddar som sagt inte.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Enkel regel, låt bli att röra vid element och annat elektriskt material samtidigt. ...🤓

Ät inte gul snö,slå inte din partner .,.😇

• Haha
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det här missade jag. Om samtliga uttag i rummet är skyddsjordade varianter och du har en skyddsledare framdragen till dem så är ju saken enkel, koppla in skyddsjorden! Glöm inte att kontrollera att den verkligen är ansluten till elcentralen. Varför det är gjort på detta felaktiga sätt vet man inte, men kanske finns det något hinder, som att alla uttag inte har möjlighet att skyddsjordas eller att jordade och ojordade uttag hamnar för nära varandra i en öppen planlösning. Du skulle nog behöva visa oss rummet.
Kanske var lite otydlig, själva uttaget är alltså ett jordat sådant, men ingen jord finns framdragen till dosan/uttaget

Gissningsvis så har man behövt byta uttag någon gång i tiden och då köpt jordat uttag av okunskap eller att det var dyrare/gick inte få tag i ojordat just då.

• Gilla
  • Ledsen
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Att montera jordade uttag utan att ansluta jordfjädern till skyddsjord måste väl anses vara ett grovt fel? Man kan ju tänka sig att någon ser att uttaget är jordat och därför sätter en jordad förlängningskabel där - en kabel som kanske går ut genom fönstret till ett verktyg ute på gräsmattan...
Förvisso ska all utrustning i ett och samma rum vara antingen med eller utan skyddsjord. Är rummet torrt får det vara ojordat - men då ska det rimligen användas ojordade uttag så man vet det. Man kan i och för sig sätta en jordad förlängningskabel i ett ojordat uttag (och dra ut genom fönstret...) men då ser man ju i alla fall att kabeln inte är jordad.
Så kungcoopa bör byta ut alla de jordade uttagen mot ojordade - eller ansluta jord överallt i rummet.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
För skojs skull ställde jag frågan till Gnosjö (tillverkaren av elementet) huruvida det skulle jordas eller ej. Kan ni hjälpa mig förstå vad de menar?

Jag:
Hej! Jag köpte en 800w 400v radiator,

I manualen står det att radiatorn måste jordas. Vad är anledningen till det? Jag bor i hus byggt 1974 och i rummet där radiatorn ska sitta är samtliga uttag ej jordade.

Ska jag ändå tillföra jord till rummet i form av en jordad radiator?

Gnosjö:
Hej,
Har du ingen jord i huset behövs det inte.

Jag:
Hej, det finns jordtråd framdraget till dosan som matar radiatorn. Men alla vägguttag i rummet är ojordade.

Jord finns i andra rum.

Ska jag koppla in jorden till radiatorn ?

Gnosjö:
Det viktiga är att det inte finns ngn jord i samma slinga som radiatorn kopplas in i, du bör/måste anlita en elektriker som löser detta till dig då jag inte vet hur ditt ”system” ser ut. Elementet fungerar utan jord men det får inte bli ngn olycka så be en behörig elektriker kika på detta.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Bra att du ställde frågan. Tycker den är viktig i och med att det stod ska i anvisningarna.

Men det var ju rätt svar där av Gnosjö (sammanfattning: de svarar samma som oss)

Synd bara att anvisningarna är skriven på ett sådant sätt. Elsäkerhetsverket är rätt tydlig med hur en sådan skrivelse ska tolkas. Undrar om Gnosjö tänkt på det?

Nu handlar det mer om hur en yrkesman får agera vid en sådan skrivelse. Kanske inte så intressant här? En egen installation i hemmet behöver ju inte intygas via någon egenkontroll utan det blir ju för ett annat syfte.

A avh67f skrev:
Bra att du ställde frågan. Tycker den är viktig i och med att det stod ska i anvisningarna.

Men det var ju rätt svar där av Gnosjö (sammanfattning: de svarar samma som oss)

Synd bara att anvisningarna är skriven på ett sådant sätt. Elsäkerhetsverket är rätt tydlig med hur en sådan skrivelse ska tolkas. Undrar om Gnosjö tänkt på det?

Nu handlar det mer om hur en yrkesman får agera vid en sådan skrivelse. Kanske inte så intressant här? En egen installation i hemmet behöver ju inte intygas via någon egenkontroll utan det blir ju för ett annat syfte.
Det som gör mig förvirrad är sista,

Vad skulle det spela för roll?

"Det viktiga är att det inte finns ngn jord i samma slinga som radiatorn kopplas in i, du bör/måste anlita en elektriker som löser detta till dig då jag inte vet hur ditt ”system” ser ut. Elementet fungerar utan jord men det får inte bli ngn olycka så be en behörig elektriker kika på detta."

Det är bra att du blir förvirrad för det han skriver är förvirrande, dvs han vet inte vad han pratar om. Det får finnas en skyddsledare med i gruppledningen, men den ska inte anslutas till radiatorerna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bra att du blir förvirrad för det han skriver är förvirrande, dvs han vet inte vad han pratar om. Det får finnas en skyddsledare med i gruppledningen, men den ska inte anslutas till radiatorerna.
Lust att hjälpa mig formulera ett svar till Gnosjö? Tex,

"Tack för svar, jag har nu pratat med en elektriker som förklarade detta: ........ och bad mig ställa denna fråga till er: ........"

För att se hur de svarar? 😀

Lovar att återkoppla här sen med svar 👍

Tack för svar, jag har nu pratat med en elektriker som förklarade detta med att:

Det är rummet och endast rummet som styr ifall en förbrukare ska anslutas till skyddsjord eller inte. Sedan kan tillverkaren ställa krav på funktionsjordning.

Formuleringen i manualen är otydlig och felaktig. Varför är det viktigt att ansluta gnosjö's radiatorer till "jord", och varför ska det ske via ett "uttag". Tillverkarens anvisningar anses mycket viktiga och ska kunna överrida installationsregler, varför man inte får vara så här otydlig. Om de menar att era radiatorer behöver funktionsjordas så måste det anges tydligt.

Svaren från supporten är gravt okunniga. Vet man inte så bör man säga det, inte försöka dra nån vals om "jord i huset".

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.