11 803 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Hjälp mig dra elen i mitt garage?
Finns den dimensionen i ACEflex?pelpet skrev:
Om den gör det så kan det vara en god ide´, visst måste det avsäkras i matande ände då, men det kan det kanske vara värt för att slippa gräva 15m.
Alltså helt och hållet idiotiskt är det ju inte att dra en 5g2,5 om förimpedansen i anläggningen tillåter 16A på denna kabel. Men har du "svagt" elnät där du bor så kan dessa 15m av klenare area vara droppen som...
Men det skulle åtminstone gå att driva det där garaget någorlunda vettigt med denna area och 16A, man får kanske tänka sig lite för när man slår igång olika maskiner så man inte skjuter säkringar av överbelastning. Jag själv har ju både hus och garage på 16A mätarsäkringar och skjuter ju inte säkringarna för den skull ändå.
Medlem
· Blekinge
· 12 333 inlägg
Kan ni elektriker förklara en gång till hur långa kabellängder hänger ihop med utlösningsvillkor för säkringar?
Se kabeln som ett motstånd med en viss resistans per meter. Om du har en länger kabel så får det högre motstånd i kabeln. Eftersom spänningen är konstant (inom sina gränser) så sjunker strömmen i kabeln när den blir längre varför det tar längre tid för säkringen att lösa ut vid kortslutning.
För personskydd så ska säkringen alltid lösa inom max 5 0,4 sekunder vid kortslutning.
kortslutningen kan t.ex. ske genom att en kabel lossnar inne i diskmaskinen och faller mot höljet på maskinen.
Då blir det en så kallad stum kortslutning och allt spääningsfall sker i fasledaren till maskinen och i returledaren (nollan) från maskinen. Kortslutningen är "total" så inget spänningsfall sker där.
Detta betyder vidare att det alltså blir 115V över fasledaren och 115V över nolledaren, dvs höljet på maskinen får 115V.
Hänger ni med så långt? Fråga annars.
Denna spänning anses ju farlig, även i USA där man har 110V så försöker man skydda befolkningen från att dö av detta. Men det är ju inte lika illa som 230V.
Vid 230V genom kroppen kan strömmen i princip omedelbart nå livsfarliga styrkor, medan vid 115 volt är det inte troligt att man direkt får livsfarlig strömstyrka genom kroppen (om man inte är dyblöt då, kanske med saltvatten). Men däremot om man får strömmen genom sig en liten längre stund så börjar huden kolna där det går in och ut, och strömstyrkan ökar snabbt till livsfarlig nivå. Och man kan få de mA som behövs för att få muskellåsning vid 115V
Så därför får en kortslutning ske under max5 0,4 sekunder, för att annars kan det gå illa för personer som blir utsatta. (Det finns andra skäl också till att strömmen måste bryta tillräckligt fort, kanske snabbare också, men ur synvinkeln personskydd gäller detta)
Vidare då.
Om du har 230V i ena änden, men en riktigt riktigt lång 1,5mm[SUP]2[/SUP] ledning, som råkar få den rena resistansen 23 ohm.
Om man då kortsluter så blir det alltså bara 10A ström, men fortfarande får maskinen 115V på höljet = farlig.
(Här använde jag ohms lag, fråga så förklarar jag i nästa inlägg)
Och sitter det en 10A säkring så löser den givetvis aldrig. Det går ju bara 10A.
Även med 11ohm i ledningen så tar det för en porslinssäkring mååånga timmar innan den går av de 20A som då går.
Därför måste ledning och säkringar dimensioneras så utlösningsvillkoret uppfylls.
Och då tittar man på hela ledningens resistans (impedans om vi ska vara tekniskt petiga) ändå från transformatorn och ut till sista vägguttaget.
Delen mellan transformator, via distributionsnätet och sen servisen in till husets elmätare brukar kallas förimpedans. Som man kan nyttja och sen bara räkna ut vad man sen har inom fastigheten för resistans och addera.
Idag är mätinstrument såpass överkomliga att man ofta bara mäter upp impedansen istället.
Sen har olika säkringstyper lite olika värden på hur mycket ström som behövs för att säkert lösa inom5 0,4 sekunder. Så ligger man lite över gränsen så kan man göra 3 olika saker.
* Grövre eller kortare ledning.
* Lägre säkringsstorlek
* Ev annan slags säkring.
kortslutningen kan t.ex. ske genom att en kabel lossnar inne i diskmaskinen och faller mot höljet på maskinen.
Då blir det en så kallad stum kortslutning och allt spääningsfall sker i fasledaren till maskinen och i returledaren (nollan) från maskinen. Kortslutningen är "total" så inget spänningsfall sker där.
Detta betyder vidare att det alltså blir 115V över fasledaren och 115V över nolledaren, dvs höljet på maskinen får 115V.
Hänger ni med så långt? Fråga annars.
Denna spänning anses ju farlig, även i USA där man har 110V så försöker man skydda befolkningen från att dö av detta. Men det är ju inte lika illa som 230V.
Vid 230V genom kroppen kan strömmen i princip omedelbart nå livsfarliga styrkor, medan vid 115 volt är det inte troligt att man direkt får livsfarlig strömstyrka genom kroppen (om man inte är dyblöt då, kanske med saltvatten). Men däremot om man får strömmen genom sig en liten längre stund så börjar huden kolna där det går in och ut, och strömstyrkan ökar snabbt till livsfarlig nivå. Och man kan få de mA som behövs för att få muskellåsning vid 115V
Så därför får en kortslutning ske under max
Vidare då.
Om du har 230V i ena änden, men en riktigt riktigt lång 1,5mm[SUP]2[/SUP] ledning, som råkar få den rena resistansen 23 ohm.
Om man då kortsluter så blir det alltså bara 10A ström, men fortfarande får maskinen 115V på höljet = farlig.
(Här använde jag ohms lag, fråga så förklarar jag i nästa inlägg)
Och sitter det en 10A säkring så löser den givetvis aldrig. Det går ju bara 10A.
Även med 11ohm i ledningen så tar det för en porslinssäkring mååånga timmar innan den går av de 20A som då går.
Därför måste ledning och säkringar dimensioneras så utlösningsvillkoret uppfylls.
Och då tittar man på hela ledningens resistans (impedans om vi ska vara tekniskt petiga) ändå från transformatorn och ut till sista vägguttaget.
Delen mellan transformator, via distributionsnätet och sen servisen in till husets elmätare brukar kallas förimpedans. Som man kan nyttja och sen bara räkna ut vad man sen har inom fastigheten för resistans och addera.
Idag är mätinstrument såpass överkomliga att man ofta bara mäter upp impedansen istället.
Sen har olika säkringstyper lite olika värden på hur mycket ström som behövs för att säkert lösa inom
* Grövre eller kortare ledning.
* Lägre säkringsstorlek
* Ev annan slags säkring.
Redigerat:
Ja så var det ju, my bad ...Tobbe_3 skrev:
Och det var uteslutande jordslutning jag avhandlade, det är ju detta fel som är väsentligt att hantera vad det gäller personskydd.
Jag korrigerade lite i mitt inlägg.
Det blir EXLQ 1.5 mellan ljuskällorna. Dragningen blir inte som på min bild utan så som elektrikern vill☺. Han är väldigt bra att göra med och han bestämmer utförande så får jag göra mycket själv. Han påpekade att befintlig matning nog kan vara dragen utan rör runt och bara lagd i backen. Så dumt att försöka dra i något större där och komma på det när man förstört befintlig dragning.
Så i dag har jag dragit tråd genom mina gamla rör till radiatorn som suttit där innan. Det jag tyckte fungerade förträffligt var sådan där "tråd" man har till presenter. Starkare än symaskinstråd, trasslar inte och sugs bra. Så slipper man en bomullstuss på en fiskelina som kan fastna. Sen tog jag begränsningstråd till robotgräsklippare som jag hade över och drog igenom. Så nu är det bara att testa vad jag kan tänkas få igenom.
Så i dag har jag dragit tråd genom mina gamla rör till radiatorn som suttit där innan. Det jag tyckte fungerade förträffligt var sådan där "tråd" man har till presenter. Starkare än symaskinstråd, trasslar inte och sugs bra. Så slipper man en bomullstuss på en fiskelina som kan fastna. Sen tog jag begränsningstråd till robotgräsklippare som jag hade över och drog igenom. Så nu är det bara att testa vad jag kan tänkas få igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu är det snart klart och matningen till garaget blev S1XV 5G6. Det blev även en egen undercentral i garaget. Sen ett 3-fas uttag med 220 uttag inbyggt. Kommer inte köra stora laster samtidigt så det fungerar bra.
Sedan blev det EXLQ 3G1,5 och EXLQ Plus 5G1,5. Uttagen och dosorna tror jag är är schneider.
Bjuder även på den ända tillgängliga bilden jag har. Klamringen här är inte snygg men resten i garaget är den symmetrisk och där har jag även borrat kabeln under alla sådana här hinder. Problemet här var att 3-fasmatningen var tänkt att vara dragen rakt underifrån. Men så blev inte fallet och då hade jag redan klamrat EXLQ kabeln och jag orkade verkligen inte att göra om den biten. Därav det ser lite illa ut just där.
Sedan blev det EXLQ 3G1,5 och EXLQ Plus 5G1,5. Uttagen och dosorna tror jag är är schneider.
Bjuder även på den ända tillgängliga bilden jag har. Klamringen här är inte snygg men resten i garaget är den symmetrisk och där har jag även borrat kabeln under alla sådana här hinder. Problemet här var att 3-fasmatningen var tänkt att vara dragen rakt underifrån. Men så blev inte fallet och då hade jag redan klamrat EXLQ kabeln och jag orkade verkligen inte att göra om den biten. Därav det ser lite illa ut just där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nej, den klamringen är inget att skryta om.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden