12 440 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Hjälp mig datera verandan
Tyvärr är du nog lite fel på det. När denna byggdes fanns det redan järnväg i närområdet och när järnvägen byggdes i området fanns det redan sågverk. Men det stämmer säkert med dina hemtrakter, antar att du fått det bekräftat med din närmaste länsantikvarie. 
Verkligen ingen som har en liknande veranda hemma ?
Verkligen ingen som har en liknande veranda hemma ?
No harm, ljag pratar om området söder om Dalälven.
Ang. märken från handverktyg på pärlsponten. Jag levde i tron att pärlsponten gjorde sitt intåg med ångsågarna på mitten av 1800-talet. Handhyvlad pärlspont har jag inte hört talas om. Kan ju tänkas att det vid någon ommålning eller så blivit märken i pärlsponten.
Låter som en väldigt sansad och klok reflektion.Macarus skrev:
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Nog fanns handhylad pärlspont, googla för att hitta exempel på "handhyvlad pärlspont". Nog för att den blev vanlig med ångsågarna men visst finns exempel på äldre handhyvlad varianter av pärlspont. Att man vid borttagning av gammal färg kan få märken, ok, men för mig ser det ut som slamfärg på bilden och då är det väl mer långsökt att det skulle vara pga ommålning än att det faktiskt är handhyvlat. Spekulerar bara, men jag tippar att TS observation kan vara rimlig, trots att det är MYCKET vanligare med maskinsågad pärlspont.
Intressant med handhyvlad pärlspont. Där lärde jag mig något nytt
.
Jag håller med om att det ser ut som slamfärg, fast det stämmer ju i sin tur inget vidare med hyvlad pärlspont. Slamfärg hör ju hemma på sågade ytor. Kanske ett senare tillskott av någon oerfaren rödfärgsmålare?
Hursomhelst, även om det kan vara handhyvlad pärlspont från 1800-talets första hälft är det ju mycket troligare ändå att pärlsponten är maskinhyvlad och kommer från ångsågseran under det senare 1800-talet. Det stämmer ju också bättre med utsmyckningarna i schweizerstil. De var väl på modet ungefär under 1850-1920 och allra mest under säg 1880-1910. Är denna senare period som är min bästa gissning för verandan. Denna datering stämmer också med spåntaket som ju också är en ångsågs/maskintillverkad produkt (med undantag för tjocka s.k. kyrkspån).
Jag håller med om att det ser ut som slamfärg, fast det stämmer ju i sin tur inget vidare med hyvlad pärlspont. Slamfärg hör ju hemma på sågade ytor. Kanske ett senare tillskott av någon oerfaren rödfärgsmålare?
Hursomhelst, även om det kan vara handhyvlad pärlspont från 1800-talets första hälft är det ju mycket troligare ändå att pärlsponten är maskinhyvlad och kommer från ångsågseran under det senare 1800-talet. Det stämmer ju också bättre med utsmyckningarna i schweizerstil. De var väl på modet ungefär under 1850-1920 och allra mest under säg 1880-1910. Är denna senare period som är min bästa gissning för verandan. Denna datering stämmer också med spåntaket som ju också är en ångsågs/maskintillverkad produkt (med undantag för tjocka s.k. kyrkspån).
Redigerat:
Kritad linoljefärg ser också ut sådär, och röd linoljefärg är inte så ovanlig som man kan tro när man väl börjar syna röda hus lite närmare. Indus, du har fått ganska bra svar både tidigt och sent i tråden om trolig tidpunkt, närmare än så är det ju svårt att komma. Den är ju verkligen egen, ett fint hantverk, men det är ju helt klart en egen stil. Stilhistoriskt står den för sig själv. 
Angående handhyvlat etc. Vårt hus är ombyggt 1895 men mycket är ändå handhyvlat och kilsågat. Det var liksom de verktyg man hade som man ju arbetade med sådär på fattiga landet. (Uppsalatrakten för oss)
Angående handhyvlat etc. Vårt hus är ombyggt 1895 men mycket är ändå handhyvlat och kilsågat. Det var liksom de verktyg man hade som man ju arbetade med sådär på fattiga landet. (Uppsalatrakten för oss)
Ja vårt hus som vi från början trodde var målat med röd slamfärg efter att ha sett gåramålningar och gamla foto fick omvärdera det när vi rev ner tegelfasaden och fick fram originalpanelen som var hyvlad, spontad liggande panel målad med röd linoljefärg. Det är nog inte alls så ovanligt som man kan tro utan nog mer att man förutsätter att röda hus målats med slamfärg.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Sen är det väl inte omöjligt att man återanvänt pärlsponten, det är ju ganska korta bitar. Å andra sidan så är det ju ganska snabbt gjort att ta fram några få m2 pärlspont som det handlar om för hand. Man har ju gjort ganska mycket andra snickerier.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Intressant tråd! Och spännande veranda. Snickerierna, särskilt upptill i fronten är rätt säregna. Tycker det känns svårt att placera den efter 1900, och spjälornas utformning känns som om det kunde vara 1870-80 också. Har ingen aning om lokala traditioner i trakten där huset finns, men snickerierna ser nästan mer ut som man förväntar sig i Finland eller möjligen Ryssland. En sån influens, oavsett om den kommer genom inspiration eller person kan undergräva dateringsförsöken. Därmed inte sagt att det finns en sådan.
Vad var det förresten för dimensioner på pärlspånten?
Vad var det förresten för dimensioner på pärlspånten?
Jag chansar att den är byggd på 1960-talet. Jag har inga belägg alls för det men jag tycker övre delen ser väldigt intakt ut med alla solstrålar och detaljer i behåll. snart får du skicka in en bit till labbet så vi får ett svar.
Tyvärr är den inte så intakt som den ser ut, kommer bli någon timmes sysselsättning när den ska lagas. Den är gjord i två bitar av vad som verkar vara ytved och den har därför böjt sig ordentligt, sedan är den ju pga sin ålder och konstruktion ganska skör så den biten i projektet är lite skrämmande. Den går garanterat sönder om jag skulle slå mot en vägg eller råka tappa den. :sly:
Blir onekligen väldigt sugen på att skicka in en bit efter alla möjliga och omöjliga gissningar i denna tråden.
Fortsättning följer men denna tiden på året innebär att andra sysslor måste prioriteras, så jag återkommer nog inte förrän framåt våren. Har dock hunnit kapa alla dåliga stolpar och huggit ut blad för att kunna skarva på nya bitar längst nere. Tyvärr kan inte sågverket leverera virke förrän snön försvunnit. Tydligen sladdar hans truck bara runt om det ligger snö marken......måste ju finnas snökedjor till sådana maskiner.
Blir onekligen väldigt sugen på att skicka in en bit efter alla möjliga och omöjliga gissningar i denna tråden.
Fortsättning följer men denna tiden på året innebär att andra sysslor måste prioriteras, så jag återkommer nog inte förrän framåt våren. Har dock hunnit kapa alla dåliga stolpar och huggit ut blad för att kunna skarva på nya bitar längst nere. Tyvärr kan inte sågverket leverera virke förrän snön försvunnit. Tydligen sladdar hans truck bara runt om det ligger snö marken......måste ju finnas snökedjor till sådana maskiner.
Klicka här för att svara