Hej!

Jag dränerade om i våras och passade då på att byta ut den inkommande vattenledningen och samtidigt förflytta vattenmätaren från tvättstugan in i pannrummet. Den befintliga vatteninstallationen än en historia för sig. Den tidigare ägarens far var tydligen rörmockare och han trodde nog att den egenskapen gick i arv, vilket verkligen inte var fallet. Resultatet var ett oförståeligt spindelnät av kopparrör som utgick från tvättstugan in i pannrummet, sedan ut i tvättstugan igen…förbrukare som har dimension 15 cu matas med 12 cu, listan på konstigheter kan göras lång. Jag har spenderat mååånga timmar ståendes i källaren med blicken uppe i taket, kliat mig i huvudet och försöka lista ut hur tidigare ägare egentligen tänkt.

Nåväl nog om historiken. När jag flyttade vattenmätaren hade jag fullt upp med annat och kopplade bara in mig på det befintliga kaoset. Jag passade dock på att förbereda för en relax i gamla tvättstugan samt en ny tvättstuga i intilliggande rum genom att gjuta in ny matning (LK Pex RiR) i golvet. Nu börjar det bli dags att ta tag i kaoset och jag behöver lite hjälp i tankearbetet.

Jag hade tänkt köpa två st LK Fördelare 2+2, där de nedre avsticken kopplas till de nya Pex-rören via LK Pex koppling. De övre avsticken tänkte jag koppla till de tidigare förbrukarna (två badrum och kök) med 15 cu via mutter och klämring. Jag vet att det inte är rekommenderat men jag antar att det inte är några problem?

Fördelaren för kallvatten ansluter jag till den nya matningen (20 PAL) via "LK Anslutningskoppling" RSK 187 58 90. På den andra sidan tänkte jag ansluta LK 505 Ventilrör 22 via Klämkoppl. rak 22x20R utv och 22 cu.

På det ena avsticket på LK 505 ansluter jag LK 550 Blandningsventil 22, som jag sedan ansluter till den andra fördelaren via 22 cu och samma Klämkoppl. rak 22x20R utv som ovan. Andra änden på varmvattenfördelaren pluggas.
Det andra avsticket på LK 505 ansluter jag till min VVB, VV på LK 550 kommer också från VVB, båda via 22 cu.
LK 505 kompletteras slutligen med Säkerhetsventil 9kg/ samt Vakuumventil

Fördelarna tänkte jag fästa på väggen med LK Fördelarkonsol.

Jag hoppas jag lyckats göra mig förstådd utan några illustrationer som förklarar upplägget.
Vad tror ni om den här lösningen, har jag missat något eller kommer det fungera?

Jag tolkar tystnaden som att jag inte lyckades göra mig förstådd. Behold my MS Paint-powers:

Kopparkaos.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen?

Det är kanske väl omfattande fråga på en gång. Spontant och lekmannamässigt set det väl bra ut.
Jag hade taget en fördelare med inbyggda ventiler istället, inte så många pengar extra men ack så skönt när det behöver kopplas i systemet.
Jag hade dessutom inte använt kopparör mellan fördelarna och VVB, utan PEX, för att det är enklare att dra, eftersom man slipper bocka koppar.

Tack för svar!

Nä, det är ju inte direkt en ja/nej-fråga, men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunnat formulera mig på annat sätt heller..

Jo, jag har sneglat på LK's "UNI-Avst"-fördelare också och det kanske blir den till slut. Isåfall skippar jag nog de uppåtriktade avsticken till de befintliga förbrukarna och kopplar istället dessa via 20R invändig på värmefördelaren och via röret mellan ventilröret och VVB.

Anledningen till att jag valt koppar och inte PEX är för att det känns omöjligt att få en estetiskt tilltalande installation med PEX. Jag tänkte dock försöka undvika att bocka rören och istället köpa rördelar och löda.

Löda kopparrör för förbrukningsvatten kräver gassvets, det räcker inte med vanlig gaslåga oftast. Men jag håller med om att det är snyggare.

Menar du hårdlödning? Vad jag vet så är mjuklödning godkänt för tappvatten.

Jag menar hårdlödning, dels för att slippa lod med tillsatser, och dels för hållfastheten.
Men det är klart, med en ordentlig gaslåga går det att mjuklöda också.

Det blir isåfall lod med 97% tenn och 3% silver, som t.ex. Rinkaby säljer. Jag har läst det som skrivits här i forumet och hållfastheten och min tolkning är att hållfastheten är mer än tillräcklig med mjuklod, men jag ska läsa på lite mer ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.