Jag håller på att koppla in golvvärme och tänker använda en blandningsventil från ESBE. Mitt problem är att jag inte får plats att gänga ihop dem eftersom det är två stycken (vinklar) som skall in på samma sätt. Det är dessutom tekninskt omöjligt när man väl har gängat ihop den ena. Om ni tittar på bilden så förstår ni kanske. Jag har kollat på Rinkaby rör och sett en koppling som heter Union rak, kan man använda en sådan? I så fall vilken av de? Eller har ni några andra förslag?
esbe.gif
 
Det där borde väl gå att få ihop om du skruvar på plaströren sist?
 
Det går ju om du först tar två skarvar (nipplar) med utvändiga gängor och monterar på slang resp shuntsidan - därefter drar du ihop detta med en skarv med lekande muttrar. Tråkigt dyrt bara. Verkar mycket smartare att lossa på slangarnas klämkoppling och använda en vanlig rak nippel som Pularn sa...
 
Tack för ert svar !!. Det var lite dumt att jag inte gjorde det när vi hade tömt hela värmesystemet för en vecka sen. Jag som tyckte att jag hade gjort så smart med två kranar där.
Helst ville jag inte tömma igen och få en massa luft i systemet.
Hur ser en skarv med lekande muttrar ut ? Det kan inte vara en sånt du menar ?
3643.jpg
 
Ja!!!
Tack Magnus, den där borde fungera!
2961.jpg
Och det var inte dyrt heller!
Jag funderar så länge ! och hoppas på  flera tips innan jag beställer imorgon  ;)
 
MagnusS skrev:
Typ Rinkabyrör 2961. Men varning, en del golvvärmeshuntar (läs Wirsbo Push-12) har M-gängor. Vem tror ni beställde fel nipplar?
Sådana gängor är det på fördelarna och halvkopplingarna också. Gissa vem som beställde fel saker till det? ::)

Om någon behöver nipplar med M28 (tror jag det var) i båda ändarna så har jag några stycken....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.