Hej,
Håller på att försöka lära mig mer om VA-hanteringen på min tomt. Har tre stycken rör som sticker upp från marken och försöker lära mig hur det hänger ihop.
Jag han konstaterat följande
A: Detta är avlopp. Jag testar det genom att spela i toaletten och kranar inne i huset och ser att det rinner vatten i detta rör. Antar att poängen med detta rör är att kunna spola vid behov. Vi har kommunalt avlopp som detta rinner vidare till.
B: Hit kommer dagvatten från stuprören. Det kommer in två rör, från olika sidor av huset. Sen står det massa vatten i röret och vid behov så rinner det vidare till rör nummer C. Någon som vet varför man gör såhär i stället för att bara leda vattnet direkt till stenkistan? Obs. har inte kommunal dagvattenhantering.
C: Detta förstår jag inte vad det tillför. Ser bara ut som att det kommer in vatten från B och sedan rinner det vidare till någon stenkista (antar jag???)
Här är två bilder på hur det ser ut nere i rör B
Det är väldigt svårt att ta en bild ner i rör C (eftersom det är så smalt) men man kan se att det leds in vatten från rör B och sedan rinner det vidare någonstans.
Tacksam för er input!
Håller på att försöka lära mig mer om VA-hanteringen på min tomt. Har tre stycken rör som sticker upp från marken och försöker lära mig hur det hänger ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag han konstaterat följande
A: Detta är avlopp. Jag testar det genom att spela i toaletten och kranar inne i huset och ser att det rinner vatten i detta rör. Antar att poängen med detta rör är att kunna spola vid behov. Vi har kommunalt avlopp som detta rinner vidare till.
B: Hit kommer dagvatten från stuprören. Det kommer in två rör, från olika sidor av huset. Sen står det massa vatten i röret och vid behov så rinner det vidare till rör nummer C. Någon som vet varför man gör såhär i stället för att bara leda vattnet direkt till stenkistan? Obs. har inte kommunal dagvattenhantering.
C: Detta förstår jag inte vad det tillför. Ser bara ut som att det kommer in vatten från B och sedan rinner det vidare till någon stenkista (antar jag???)
Här är två bilder på hur det ser ut nere i rör B
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är väldigt svårt att ta en bild ner i rör C (eftersom det är så smalt) men man kan se att det leds in vatten från rör B och sedan rinner det vidare någonstans.
Tacksam för er input!
Du har listat ut det korrekt.
B är ett sandfång. Vattnets partiklar lägger sig i botten på denna brunn och det rena vattnet rinner vidare i ledningen som C är kopplat till. Alltså till stenkistan. På så sätt hamnar inte sanden i ledningar och stenkista. C är en spolmöjlighet för detta rör.
B är ett sandfång. Vattnets partiklar lägger sig i botten på denna brunn och det rena vattnet rinner vidare i ledningen som C är kopplat till. Alltså till stenkistan. På så sätt hamnar inte sanden i ledningar och stenkista. C är en spolmöjlighet för detta rör.
Stort tack för förklaringen. Kan sandfångaren bli full och behövas tömmas då och då? Frågar bara av nyfikenhet så jag vet ifall det är något jag ska vara vaksam över.Claes Sörmland skrev:
Ja någon gång om många år kan sandfånget behöva slamsugas. Men ofta har de långt liv. Finns det silt och finsand kring dräneringsledningarna och det rör sig mycket vatten genom dem kan det dock gå fort.O oddan skrev:
Ni råkar inte veta någon knep för att ta reda på vart stenkistan ligger? 
Stort tack för svaren och informationen!Claes Sörmland skrev:
Om den inte är alltför djupt nedgrävd, och i gräsmattan, kan man ibland ana att gräset ovanför är något lite sämre än det intilliggande. Så mitt första hade varit ut där och kolla noga efter en 'udda tråkig plätt'.O oddan skrev:
Hade kanske också kunnat skicka ner en iller lite försiktigt, när slangen tar stopp görs ett märke och sen vet man hur långt bort den BÖR ligga iallafall.
Det kan vara så att dräneringsledningar och takavvattning går till samma sandfång. Det är inte en toppenlösning eftersom ett störtregn som fyller anläggningen så utsätter grunden för vatten men nog inte ovanligt.O oddan skrev:
Du kan spola vatten och från vilket rör det rinner för att utreda detta. Du kan också hälla en liter mjölk i t ex hängrännan och se var den vita mjölken dyker upp.
Jag har redan testat att spola med vattenslangen ner i alla stuprör och sett att ena sidan av huset leder till ett rör i sandfångaren och andra sidan av huset leder till andra röret i sandfångaren. Det är svårare att testa vart dräneringen leder. Kanske kan hälla 1000 L mjölk vid husgrunden och se om det kommer till sandfångaren?Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så att dräneringsledningar och takavvattning går till samma sandfång. Det är inte en toppenlösning eftersom ett störtregn som fyller anläggningen så utsätter grunden för vatten men nog inte ovanligt.
Du kan spola vatten och från vilket rör det rinner för att utreda detta. Du kan också hälla en liter mjölk i t ex hängrännan och se var den vita mjölken dyker upp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Novis på solceller, hjälp mig att räkna på kabelarea plis!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kan du hjälpa mig att identifiera vilken typ av gardinglide detta är?
Fönster & Dörrar -
Hjälp mig att förstå "VOC" .....
Ventilation -
Nån som kan hjälpa mig lista ut dessa missfärgningar vatten.
Vatten & Avlopp -
Kan någon hjälpa mig att förstå
El