Jag förvarar nu skruv, plugg, bräckjärn, bits, spackel, arbetskläder och diverse plock i ett förrådsutrymme under trappan. Resten av verktygen bor i en verktygslåda på golvet i en klädkammare. Lösningen är inte optimal och jag har fått klartecken från frun att ta en större del av klädkammaren i anspråk för att göra en verktygshörna eller vad man nu kan kalla det för. Utrymmet kommer att delas med ytterplagg som hänger i den streckade delen av den bifogade ritningen.

Ytan försvåras av att det går vattenledningar längs väggarna, se bilder. Den användbara delen av väggarna har jag mätt upp till 140 respektive 80 cm.

Har ni förslag på hur jag skulle kunna nyttja ytan på något smart sätt? Jag tänker mig en budget på runt 3 000 kr.

• Enkel ritning av ett klädkammarens plan med mått och streckad linje för ytterplagg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En klädkammare med verktygslåda, ytterkläder, och vattenledningar längs väggarna.
    Skapa konto
  • Hörn av ett klädkammare med en hylla, klädhängare, och synliga vattenledningar längs väggen.
    Skapa konto
  • Klädkammare med ytterkläder och skor på hyllor, verktygslåda på golvet och vattenledningar längs väggen.
    Skapa konto
  • Hand mäter en vägg tapetserad med blommigt mönster med ett måttband, visar 140 cm.
    Skapa konto
  • Mätning av väggutrymme med vattenrör och måttband visande 140 cm, mot blommigt tapetbakgrund.
    Skapa konto
  • Mätning av utrymme med vattenledningar och måttstock vid en tapetserad vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Ledsen
Huzzbutt
  • Laddar…
Hur djupt är det innanför kanten till vänster?
Ska det gå att göra något där inne eller ska verktygen 'bara' förvaras där?
Vilka verktyg är det?
Ska även alla skruv+beslag mm vara där?

Förutsatt att du inte ska ha en arbetsbänk du ska slå o hamra på så är ett elfasystem the way to go. Enklast är varianten med en skena du fäster uppe i taket o sen hänger de vertikala skenorna på.

Det är 10 cm till vänster. Inte mycket att jobba med.

Eftersom ytterkläder och skor kommer förvaras öppet i samma utrymme har jag inte räknat med att kunna göra något som dammar eller så, men att ha någon form av skruvbord eller arbetsyta vore ändå ett stort plus om det skulle gå att hitta någon bra lösning för det.

Den verktygslåda som skymtar nere i högra hörnet innehåller det mesta i handverktygsväg, hörselkåpor, skruvdragare, slagskruvdragare m.m.. Sedan har vi en japansåg och en vanlig såg och en metallsåg, ett bräckjärn. ett 60 cm vattenpass, en låda med spärrskaft och ett trettiotal hylsor, gummihammare, vanlig hammare, samt div laddare och batterier. Jag gillar att ha de vanligaste verktygen i verktygsväskan, men tänker mig vettig förvaring för övriga, samt kanske främst för skruvar, bits, plugg m.m.

W WSmith skrev:
Det är 10 cm till vänster. Inte mycket att jobba med.

Eftersom ytterkläder och skor kommer förvaras öppet i samma utrymme har jag inte räknat med att kunna göra något som dammar eller så, men att ha någon form av skruvbord eller arbetsyta vore ändå ett stort plus om det skulle gå att hitta någon bra lösning för det.

Den verktygslåda som skymtar nere i högra hörnet innehåller det mesta i handverktygsväg, hörselkåpor, skruvdragare, slagskruvdragare m.m.. Sedan har vi en japansåg och en vanlig såg och en metallsåg, ett bräckjärn. ett 60 cm vattenpass, en låda med spärrskaft och ett trettiotal hylsor, gummihammare, vanlig hammare, samt div laddare och batterier. Jag gillar att ha de vanligaste verktygen i verktygsväskan, men tänker mig vettig förvaring för övriga, samt kanske främst för skruvar, bits, plugg m.m.
Som dilemma skrev, ett elfa-system ger dig möjligheterna med ett modulärt system. Jag hade kanske funderat på en uppfällbar skiva (gångjärn mot väggen, fäll ut, fäll ner ben).
Då kan man göra enklare operationer inne i skrubben och när man är klar får man tillbaka ytan.
Om du har ett bord till vänster har du möjligheten att jobba med lite längre saker än om du skulle ha det på väggen rakt fram.
Med tanke på att det är inomhus och hänger en barnflyttväst där så hade jag nog satsat på att ha allt i förslutna lådor.

• Gilla
WSmith
  • Laddar…
Jag hade satt grunda hyllor och verktygstavlor på vänstra väggen, ställt en hurts rakt fram med så bred skiva som möjligt på, och så ett väggskåp ovanför. Då har du i alla fall en liten bänk att göra saker på.

• Gilla
Jöggebo och 1 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag hade satt grunda hyllor och verktygstavlor på vänstra väggen, ställt en hurts rakt fram med så bred skiva som möjligt på, och så ett väggskåp ovanför. Då har du i alla fall en liten bänk att göra saker på.
Verktygstavla är bra om man ska använda verktygen där inne, ska man ta med sig verktygen och föra jobbet på olika platser i boendet blir det plötsligt inte lika bra att behöva ta ner alla verktyg och släpa med sig, sen rengöra dem (om ej får vara dammigt /smutsigt med kläderna) och sen hänga upp dem.
Jag röstar för lådor ;)

En hurts längst in ger ju möjlighet för en rejälare arbetsyta men nackdelen är möjligtvis bredden på rummet som kan begränsa vad man gör..

• Gilla
WSmith och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tänker att jag kan hänga skrymmande verktyg samt de jag använder mer sällan på väggen men sedan förvara övriga i verktygslådan. Bra idé med hurts dock! Någon som har erfarenhet av ett skåp likt detta:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ch-vagnar/verktygsskap-2-dorrar-006414/#tab02

Det skulle passa rätt bra på bredden. Emottar gärna tips på andra liknande lösningar! Kanske kan jag sen såga till en tjockare träskiva och fästa ovanpå för att få till en oöm arbetsyta. Ovanför arbetsytan, mot väggen rakt fram, fäster jag en tavla. Ovanför den en lite djupare hylla med plastbackar för laddare och liknande prylar.

Ett alternativ skulle vara att fästa en tjockare träskiva som går vägg till vägg längst in, d.v.s. att jag annekterar en del av det streckade utrymmet. När det väl behövs yta får jag väl flytta undan kläderna. Utrymmet under kan användas för hurts eller plastback för laddare och verktyg samt parkering för verktygslådan. Någon som har använt t.ex. Ikeas köksbänkskivor till liknande ändamål?

På väggen till vänster kanske det skulle passa med grunda hyllplan där alla skruvar och liknande kan få bo i små plastlådor, samt några grövre skruvar i väggen skruvar för att hänga vattenpass, kofot m.m.

Många tankar nu. Jag har gjort en ny skiss på väggen rakt fram. Stoppa mig gärna om ni ser några problem! :D

• Skiss över verkstadsutrymme med föreslagen placering av hyllplan, verktygstavla, träskiva och hurts.
    Skapa konto
Jag är fortsatt skeptiskt till att hänga upp verktyg, kanske mest för att jag inte klarar hantera sånt för det bara blir röra.
Om du ska hänga upp skrymmande verktyg på väggen tar de bara onödig plats? Skaffar du en hurts får de åka i där istället föreslår jag.
Om den lilla kulventilen på kopparröret kan strypa till ngt viktigt ställe så tänk på att du vill kunna komma åt den.

Fortsätter argumentera för en bänk direkt till vänster, typ denna Arbetsbänk med verktygstavla och förvaringsskåp i en organiserad verkstadsmiljö.
Skapa konto
men mindre i alla dimensioner såklart.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag måste säga att jag gillar @Frustrator s idé med en ned-/uppfällbar bänk med stödben.

Varför inte vända på tänket?

Om utrymmet räcker till som arbetsutrymme för det mesta du gör tänker jag ett antal Elfahyllor för förvaring av hårdvara (skruv mm) och verktygsväskor/-backar för olika fraktioner av verktyg samt en liten tavla med de verktyg som används hela tiden.

Bygg sedan en ställning på hjul med skohyllor och klädstång så kan du rulla ut det ur utrymmet när du behöver pula med något vid din fällbara arbetsbänk. När du är klar städar du av och rullar in garderobsställningen igen.

Ett par tomma verktygslådor som du fyller med nödvändiga verktyg och maskiner när du ska fixa något på annan plats i bostaden gör dig "mobil".

Bara en annan tanke...
//Ronnie

W WSmith skrev:
Ja, jag tänker att jag kan hänga skrymmande verktyg samt de jag använder mer sällan på väggen men sedan förvara övriga i verktygslådan. Bra idé med hurts dock! Någon som har erfarenhet av ett skåp likt detta:
[länk]

Det skulle passa rätt bra på bredden. Emottar gärna tips på andra liknande lösningar! Kanske kan jag sen såga till en tjockare träskiva och fästa ovanpå för att få till en oöm arbetsyta. Ovanför arbetsytan, mot väggen rakt fram, fäster jag en tavla. Ovanför den en lite djupare hylla med plastbackar för laddare och liknande prylar.

Ett alternativ skulle vara att fästa en tjockare träskiva som går vägg till vägg längst in, d.v.s. att jag annekterar en del av det streckade utrymmet. När det väl behövs yta får jag väl flytta undan kläderna. Utrymmet under kan användas för hurts eller plastback för laddare och verktyg samt parkering för verktygslådan. Någon som har använt t.ex. Ikeas köksbänkskivor till liknande ändamål?

På väggen till vänster kanske det skulle passa med grunda hyllplan där alla skruvar och liknande kan få bo i små plastlådor, samt några grövre skruvar i väggen skruvar för att hänga vattenpass, kofot m.m.

Många tankar nu. Jag har gjort en ny skiss på väggen rakt fram. Stoppa mig gärna om ni ser några problem! :D
Steg ett: Köp ett fång blommor till din fru. Det är en väldigt kärlekshandling att ge sin partner plats som denna, så se till att återgälda.

Jag gillar din skiss. Så hade jag också gjort. Jag hade sett till att det gick att sitta vid skivan på t.ex en hög pall, dvs skåpet under får inte vara ivägen för knäna. utnyttja gärna den förvaringen till max, men se till att det går att ta bort de saker som är ivägen när du vill sitta vid skivan.

Jag hade också utnyttjat väggen till vänster till grund förvaring för allsjöns plock. Du har ju redan hyllor som sitter där. Låt sitta kvar och kombinera med exempelvis lite plockbackar. De på CO verkade vara 170 djupa vilket väl är lite mycket i ditt fall, men om man letar runt lite kan man nog hitta grundare. Vet att jag har ett gäng sådana liggande.

Julaskåpet funkar säkert, men jag tycker det verkar otroligt overkill. Satsa på något billigare, snickra ihop lösa hyllor av lite spillmaterial istället.

Ikeas bänkskiva funkar utmärkt, men se till att hålla lite koll på begagnatmarknaden så kan du komma över bänkskiva för små pengar.

Glöm inte att dra fram el! Även lite dedikerad belysning kommer du vara nöjd att du fixat.

Jag tycker du ska rannsaka dig själv kring vad du använder i verktygsväg och hur ofta. Jag tänker mig att om man har ett sånt där utrymmer som du planerar så kommer man ofta använda det till att fixa något litet. Det jag därmed skulle vilja ha snabb tillgång till är
- Skruvmejslar av alla sorter stora, små, torx, insex
- Skiftnyklar
- Tänger
- En hammare
Kanske även
- En liten skruvdragare
- En pyts vit färg samt mindre pensel
- Multimeter

Resterade verktyg kan ligga i en dysfunktionell verktygslåda. Maskiner såsom borrmaskiner, sågar och annat hade jag haft på de övre hyllorna i genomskinliga backar typ smartstore. Jag hade gjort de övre hyllorna djupa nog att svälja en del, det finns ingen anledning att ha grunda lådor där. Du kan också fästa belysningen på det understa hyllplanet ovanför bänkskivan.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tänkte bara skicka en uppdatering. Ni ska veta att jag uppskattar er kunniga input. Projektet har dock hamnat på is, dels pga budgetprioriteringar, dels för att jag vill skaffa mig en bättre bild av mitt behov innan jag skrider till verket. Lite har dock hänt, och kanske tillräckligt. Fick loss en bokhylla från sonens rum och har nu börjat fylla den med nödvändigheter. Det tomma facket ska snart fyllas med fiskesaker. Det får vara så här tills vidare. En dag kommer jag ta tag i situationen, men den dagen är inte idag.

• Bokhylla med diverse föremål och verktygslådor i ett rum med tapetserade väggar, ett tomt fack väntar på fiskesaker.
    Skapa konto
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.