2 631 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Hjälp med värmesystem till svärföräldrarna (acc tank)
Llvp ska stå på Heat och ej auto eller annat. Och minst 2 -3 grader över önskad temperatur. Fläkten ska gå så högt som möjligt för att nå ut med värmen. Men minst på medel om den stör. Prova även hur vingarna ska stå för att ge dem bäst effekt. En fristående fläkt kan hjälpa till att driva värmflödet vidare.
Försök att elda så ofta ni kan. En liten fristående vvb som drivs med el kan vara lämpliga från maj. Det är väl möjligt att åtminstone sänka värmen i de rum som inte används.
Försök att elda så ofta ni kan. En liten fristående vvb som drivs med el kan vara lämpliga från maj. Det är väl möjligt att åtminstone sänka värmen i de rum som inte används.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hittar inga som helst skyltar utom det som hänger och man ser på bilderna, vet inte ens om det hör till pannan original eller om det är något som hittats vid annat tillfälle...SågspånPappspikEternit skrev:
Vad för acctank skulle du rekkomendera isf,
Jag hittade en kompis som har en isolerad acctank på 700-800L stående sen ett år tillbaka, han säger att den är fin men vågar man riskera att sätta in en sån med tanke på invändig rost och annat?
Då är det enbart en passivtank, ingen tappslinga eller liknande. Kan man trycktesta en tank för att säkra att den håller och vågar använda?
Han ska ta lite bilder imorgon så lägger jag upp dem också!
Vh Simon
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Jag har ingen erfarenhet av den pannan, så jag vet inte om den har kapacitet att ge tillräckligt med värme för att mata en eller flera ackumulatortankar. En person tidigare i tråden påstår att pannan inte kan det.
Om du har tillgång till rörgrejer, en Laddomat och praktisk kunskap (inte minst) går det ju att testa med din polares tank.
Om du har tillgång till rörgrejer, en Laddomat och praktisk kunskap (inte minst) går det ju att testa med din polares tank.
Finns det något sätt att ta reda på mer om pannan ifall det inte finns en typ plåt på den?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ingen erfarenhet av den pannan, så jag vet inte om den har kapacitet att ge tillräckligt med värme för att mata en eller flera ackumulatortankar. En person tidigare i tråden påstår att pannan inte kan det.
Ifall det inte finns en laddomat, är det värt att prova iaf?
Kan man trycktesta tanken utan att örst släpa ner den till tanken? Kommer bli ett helvete att få ner den i källaren och kommer behöva plocka bort en halv vägg typ ^^
Tack för svar hittills, detta är en vetenskap långt mer än jag någonsin trodde
Vh Simon
En 500 literstank brukar kosta 500 på blocket, och ryms genom en vanlig dörr (i alla fall om man plockar bort isoleringen). Jag skulle nog satsat på det istället för att riva väggar för att få in din kompis tank.
Tankar är billiga begagnade, jag skulle inte bemödat mig att trycktesta. Men klart man kan vattenfylla och trycktesta. Lite besvärligt bara. Jag har i alla fall chansat på 4 äldre tankar och alla var hela.
Pannan ser skit ut. Köp en begagnad baxi solo innova eller liknande, om du ska elda större mängder ved.
Tankar är billiga begagnade, jag skulle inte bemödat mig att trycktesta. Men klart man kan vattenfylla och trycktesta. Lite besvärligt bara. Jag har i alla fall chansat på 4 äldre tankar och alla var hela.
Pannan ser skit ut. Köp en begagnad baxi solo innova eller liknande, om du ska elda större mängder ved.
Pannan kan du som sagt helt glömma om du menar elda med ved på ett rimligt sätt. Och inte meningsfullt att du lägger jobb på tankar med den. Gör som BSOD skriver och börja med en vettig panna sen sanera installationerna samtidigt du bygger in den och ev ackumulator.S Sier skrev:Finns det något sätt att ta reda på mer om pannan ifall det inte finns en typ plåt på den?
Ifall det inte finns en laddomat, är det värt att prova iaf?
Kan man trycktesta tanken utan att örst släpa ner den till tanken? Kommer bli ett helvete att få ner den i källaren och kommer behöva plocka bort en halv vägg typ ^^
Tack för svar hittills, detta är en vetenskap långt mer än jag någonsin trodde
Vh Simon
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden