Hej!
Har snart gett upp och vet inte vad som kan vara fel och söker därför experthjälp här. Jag har fyra stycken radiatorer på övervåningen med enrörssystem, matad från en NIBE S735. Hela systemet byggdes/driftsattes under vår/sommar 2024.

De första tre radiatorerna fungerar bra och ger tillräcklig värme. Den sista i kretsen ger i stort sett ingen värme alls.
Till/från till problemradiatorn så är det just nu 30°C utanpå kopplingarna och den är märkbart varm med handen nere på ventilen. Uppe på termostaten är det 19°C på utsidan.

Jag har luftat elementet så det är inte problemet.
Jag har även en nyckel för att öppna fullt (3 varv) på termostaten, så den begränsar inte.
Har även kontrollerat ventilen nertill bakom locket så den är öppen max, men där är det ju redan varmt så där är inte problemet.

Vad kan jag göra nu? Kan det vara något som fysiskt begränsar inne i kopplet så som byggskräp eller kan en termostat vara felaktig från start?

• Närbild av en radiatoranslutning med ett kopparrör och en ventil, del av ett enrörssystem för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kopplingar och ventiler på ett enrörssystem för radiatorer, med två vita plaströr anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så stiftet i termostatventilen enkel fjädrar in och ut. Knacka med hammare på ventilen. Om det är ventil med förinställning inuti kanske någon dragit till förinställningen för mycket? Kan ju vara smuts/skräp i systemet också. Bra att kolla filter om möjligt.

Nog borde väl vvs/ husleverntör lämna över ett fungerande hus.. kontakta dom

Tack för svar. Jag har knackat så jag blir galen redan haha.
När jag justerade upp termostaten så hade jag luftningnippeln öppen (elementet var fortfarande tomt då pga ingen tillströmning alls) och då hördes ett pysande och bubblande ljud. Efter ca 20min så spottades det ut rödrostigt vatten ur nippeln. Så termostaten är i min mening öppen men frågan är hur mycket.

Kan ventilen nertill vara skadad annars så den bara släpper förbi varmvattnet? Så elementet liksom bara blir förbikopplat?

V Vector skrev:
Nog borde väl vvs/ husleverntör lämna över ett fungerande hus.. kontakta dom
Ja det har jag. Efter 6 månader så åtgärdas inget direkt enligt dem och resterande punkter tas upp på 2-årsbesiktningen som är 17 månader bort...

S Stig_helmer skrev:
Tack för svar. Jag har knackat så jag blir galen redan haha.
När jag justerade upp termostaten så hade jag luftningnippeln öppen (elementet var fortfarande tomt då pga ingen tillströmning alls) och då hördes ett pysande och bubblande ljud. Efter ca 20min så spottades det ut rödrostigt vatten ur nippeln. Så termostaten är i min mening öppen men frågan är hur mycket.

Kan ventilen nertill vara skadad annars så den bara släpper förbi varmvattnet? Så elementet liksom bara blir förbikopplat?
Är båda rören nertill varma. 4 raddar. Under locket på sidan på kopplet bere, så finns justerskruv. Om du tänker dig att justerskruven går att gänga ut/in med 4 varv. Då bir den första radens skruv 1 varv ut från botten, nästa 2 varv, o.s.v, sista 4 varv ut. Då kommer ett delflöde att åka förbi varje radd.
Detta är en tumregel och brukar fungera. Kan bli att justera ner flödet lite senare, men det märker du.

PS Nu verkar det som att flödet går förbi, kan du på något sätt få till att alla rör blir kalla ( stänga av ) och sen sätta fart på flödet. Enligt ditt foto 2 så ska det högra bli varmast först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.