Hej!

Vi skall bygga ett sluttningshus och har tittat på ett hus från Onsalavillan. Vi har valt att ändra planlösning på deras hus 166.

Vi skulle behöva lite hjälp och åsikter från er på vad vi skall tänka på. Detta är vårt första hus så vi har inte någon tidigare erfarenhet på vad man bör tänka på.

De blå planskisserna är version 1 och de gröna är version 2.

I första utgåvan ville vi ändra främst fönster och dörrplaceringar.

Vi var inte heller riktigt nöjda med badrummet på nedre plan, dock blev vi inte helt nöjda med den senaste skissen heller. Vi har funderat och har kommit fram till att den ursprungliga ritningen nog var bättre.

Vi tog även bort de inbyggda garderoberna från det vänstra sovrummet och använder detta till köksskåp istället.

Vi minskade på klinkern i entrén, för att undvika att man drar med sig smuts in i huset när man går upp och ner i trappan, vad tycker ni om det, ser det konstigt ut?

Vi vill ha in lite mer ljus i hallen i nedre plan, men lösningen blev nog inte helt optimal här heller, kanske ett smalt fönster till hallen vore bättre?

Vi är fortfarande tveksamma om skiljeväggen mellan allrummet och kontoret i nedre plan skall vara förskjuten eller gå i linje med burspråket. Vad tycker ni verkar bäst?

Tacksam för kommentarer!

Mvh

Henrik & Susanne

PS. För mer högupplösta bilder se vår blogg http://villaloteskar.blogspot.com DS.

• fasadritning_v1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planskiss_v1.jpg
    Skapa konto
  • fasadritning_v2.jpg
    Skapa konto
  • planskiss_v2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hej! Jag tycker det mesta ser väldigt bra ut från mitt perspektiv och vad jag önskar av ett hus. Gillar kök-v-rum-matplats-delen - ser ut att kunna bli bra.

Finns det någon möjlighet att flytta eller vrida eller vända trappan så den kommer lite längre från entrén? Jag har bott i ett hus med trappan sådär nära entrén och det var inget vidare. I och för sig kanske det kan funka med att göra klinker-delen lite mindre men det beror kanske också på hur många och lydiga ( ;-) ) barn ni har och hur många lika lydiga kompisar de har ;-)

Angående väggen vid burspråket så tycker jag att väggen kan vara lite förskjuten jämfört med burspråksväggen - kan bli ett bra utrymme att ställa bokhyllor/förvaring eller att sätta TV:n så den smälter in i väggen bättre kanske?

Bra med ordentligt med förvaring vid entrén.

Jag tror det kommer bli ett jättefint hus!

honk82 skrev:
Hej!
Vi minskade på klinkern i entrén, för att undvika att man drar med sig smuts in i huset när man går upp och ner i trappan, vad tycker ni om det, ser det konstigt ut?
Bra idé. Folk går med ytterskor där det är klinkers, så enkelt är det. Däremot skulle jag fortsätta med klinker-golvet rakt fram i hela hallens längd. Då blir det inte panik-trångt ifall hela familjen kommer in samtidigt. Man kan även hänga av sig ytterjackan innan man snörar upp snöiga vinterskor. (Platsen direkt till höger fungerar bra som plats för en bänk, eller barnvagnsparkering.)

Varför ska så många hus ha trappan till övervåningen direkt innanför ytterdörren???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.