43 876 läst ·
99 svar
44k läst
99 svar
Hjälp med val av friskluftsventiler mm
Självklart! Åtminstone jag uppskattar en tråd med lite konkret information för en gångs skullexerg skrev:Låter intressant o konstigt om utsuget från bad går till kaminen. Det är inte så att den går in i murstocken i en kanal bredvid? Frånluftsfläktar ska gå kontinuerligt och gör att undertrycket bibehålls i huset. Detta sker oavsett vilken våning fläktarna sitter. Gläntar man på ett fönster kommer luft att sugas in genom den nedre halvan av öppningen och ut genom den övre halvan så detta ger ett missvisande resultat. Att vädra är naturligtvis inte fel men så fort ett fönster öppnas har man ödelagt möjligheten att få in friskluft i de övriga friskluftsventilerna i huset. Kan ni inte göra provet med tätningslisten en gång för alla, snälla..
Det kan givetvis vara så att det är en kanal intill. Jag har verkligen dålig koll.exerg skrev:Låter intressant o konstigt om utsuget från bad går till kaminen. Det är inte så att den går in i murstocken i en kanal bredvid? Frånluftsfläktar ska gå kontinuerligt och gör att undertrycket bibehålls i huset. Detta sker oavsett vilken våning fläktarna sitter. Gläntar man på ett fönster kommer luft att sugas in genom den nedre halvan av öppningen och ut genom den övre halvan så detta ger ett missvisande resultat. Att vädra är naturligtvis inte fel men så fort ett fönster öppnas har man ödelagt möjligheten att få in friskluft i de övriga friskluftsventilerna i huset. Kan ni inte göra provet med tätningslisten en gång för alla, snälla..
Tidigare ägaren nämnde att den innan honom haft det sammankopplat på ngt sätt....fast det var för att varmluft skulle spridas på undervåning från braskamin med hjälp av en fläkt, som nu är urkopplad. Nu vet jag inte hur den kanalen funkar???
Orolig över att det kan bli fuktigt i badrummet där nere i källaren.
Om frånluftsfläktar ska gå hela tiden ska min köksfläkt alltså stå på & brumma & suga hela tiden??
Kommer ju låta i köket konstant.
Paxfläktarna får jag kolla på så det ställs in, om det går, att de går hela tiden.
Ska se om jag löser det där med tätningslisten, kollade snabbt på beskrivningen & får testa till helgen.
Lovar
Jag lägger in en bild på övervåningen i det sovrum jag tänkt borra i.
Berätta vart ni hade satt hålet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo där står att det ska sättas över fönstret. Hade jag inte skrivit här i denna tråd hade jag satt det där direkt, men här pratas det ju om att det ska sitta lågt. I & med rekomendationerna från tex den sidan så vill jag nu bara dubbelkolla om jag verkligen ska sätta hålet lågt & ännu mer exakt vart, därav bilden.
Ja inte lätt.
Satte själv nyligen in 4 termostyrda PAX RTP i mina sovrum. Två nere och två uppe.
PAX RTP80/100 är ganska vettiga. Man kan justera dem med spjäll, stängd/öppen/automatisk -5c-->+10c.
Gillar att man själv kan styra dem, men bökiga att installera.
Man fick sätta på eget insektsnät samt rör genomföringen var korkat utformad, man var tvungen att uppskatta längden på röret. Inte bara sticka igenom och rita.
De hittades då billigast på https://www.elbutik.se
Precis som någon sa så fick jag fenomenet med in nere, ut uppe. Fast jag har frånluftsfläkt på ovanvåningen. Tycker själv inte det gör något för man får luftombyte ändå. kanske inte direkt utifrån men genom resten av huset. Den härliga morgonstanken försvann
Satte själv nyligen in 4 termostyrda PAX RTP i mina sovrum. Två nere och två uppe.
PAX RTP80/100 är ganska vettiga. Man kan justera dem med spjäll, stängd/öppen/automatisk -5c-->+10c.
Gillar att man själv kan styra dem, men bökiga att installera.
Man fick sätta på eget insektsnät samt rör genomföringen var korkat utformad, man var tvungen att uppskatta längden på röret. Inte bara sticka igenom och rita.
De hittades då billigast på https://www.elbutik.se
Precis som någon sa så fick jag fenomenet med in nere, ut uppe. Fast jag har frånluftsfläkt på ovanvåningen. Tycker själv inte det gör något för man får luftombyte ändå. kanske inte direkt utifrån men genom resten av huset. Den härliga morgonstanken försvann
Tibello, Vitsen är ju att den kalla uteluften ska hinna värmas av radiatorvärmen innan den kommer ut i rummet så självklart kan den inte sitta bredvid radiatorn, varken till vänster eller till höger. De är gjorda att släppa in luften bakom radiatorn och beroende på hur stort undertryck som det är i huset, väljer man att antingen ta in luften ovanför radiatorn och leda ner den bakom eller att ta in luften under radiatorn och föra upp den bakom radiatorn.
Ok. Du ser ju bilden själv. Det känns som det blir tajt att sätta in en ventil under radiatorn, ngn utav dem.
Tror du det kan bli bra?
Annars får jag väl sätta hålen som Fresh råder om ovanför fönstret & hoppas det blir iaf lite bättre ventilation & drag genom huset än inget alls.
Varför råder de att sätta dem ovan fönstret om det är fel?
Precis ovanför radiatorn & leda ner det går ju inte som ni ser, så enda sättet isf är precis under & låta luften gå upp bakom radiatorn. Men vill först att ngn kunnig av er säger att det blir bra.
Förlåt för att jag är så vilsen & trög men vill få det bra
Tack för allt
Tror du det kan bli bra?
Annars får jag väl sätta hålen som Fresh råder om ovanför fönstret & hoppas det blir iaf lite bättre ventilation & drag genom huset än inget alls.
Varför råder de att sätta dem ovan fönstret om det är fel?
Precis ovanför radiatorn & leda ner det går ju inte som ni ser, så enda sättet isf är precis under & låta luften gå upp bakom radiatorn. Men vill först att ngn kunnig av er säger att det blir bra.
Förlåt för att jag är så vilsen & trög men vill få det bra
Tack för allt
Du har perfekta förhållanden att kunna sätta uteluftsdonen både under och över radiatorn. Tycker du att det duger att luften från undervåningen och källaren ventilerar sovrummet så kan du sätta ventilen ovanför fönstret men då är det svårt att beteckna den som "friskluftsventil"
Shit vad bra info!!!!
Tusen tack
Då sätter jag den under. Freshventilen har en öppning uppåt så då kommer ju luften direkt upp under radiatorn.
För det räcker väl? Behöver inte leda det mer på annat sätt.
Jag börjar borra inom kort!
Perfekt.
Nedervåning där hamnar de över fönstret.
Fast jag lejer nog in ngn som gör borrhålen. Nu vet jag vad jag ska säga till honom att de ska sitta.
Så nöjd nu!
Då sätter jag den under. Freshventilen har en öppning uppåt så då kommer ju luften direkt upp under radiatorn.
För det räcker väl? Behöver inte leda det mer på annat sätt.
Jag börjar borra inom kort!
Perfekt.
Nedervåning där hamnar de över fönstret.
Fast jag lejer nog in ngn som gör borrhålen. Nu vet jag vad jag ska säga till honom att de ska sitta.
Så nöjd nu!
Ok, tack för länkarna, exerg.
Men ingenstans ser jag att de ger rådet att sätta tilluft ventiler nere vid golvet på övervåningen i Sventilerade hus.
Bara att det inte ska vara ovan fönster eller över fönster.
Har aldrig heller i verkligheten sett nåt lägre än bakom radiatorer och det avråds ju också från.
Kan iaf dra slutsatsen att om man ser till att ventilera ut någon meter eller två över översta tilluftsdonet så kan det tänkas fungera som tänkt, att luften går inåt.
Men ingenstans ser jag att de ger rådet att sätta tilluft ventiler nere vid golvet på övervåningen i Sventilerade hus.
Bara att det inte ska vara ovan fönster eller över fönster.
Har aldrig heller i verkligheten sett nåt lägre än bakom radiatorer och det avråds ju också från.
Kan iaf dra slutsatsen att om man ser till att ventilera ut någon meter eller två över översta tilluftsdonet så kan det tänkas fungera som tänkt, att luften går inåt.
Redigerat: