43 874 läst ·
99 svar
44k läst
99 svar
Hjälp med val av friskluftsventiler mm
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Den där går ju bara att montera vid fönsterbyte.
Om du ska ta tilluften bakom tegelfasaden måste du säkerställa att du har bra luftväxling där och att den inte är igensatt av murbruk.
På mitt hus finns det ingen luftspalt och jag har sett två fasadrenoveringar i mitt område med teglet murat direkt utanpå mineralull.
Om du ska ta tilluften bakom tegelfasaden måste du säkerställa att du har bra luftväxling där och att den inte är igensatt av murbruk.
På mitt hus finns det ingen luftspalt och jag har sett två fasadrenoveringar i mitt område med teglet murat direkt utanpå mineralull.
Brukar gå alldeles utmärkt att ta bort en del av drevningen och vidga springan under fönstret så att den smala kanalen når ut under fönsterblecket. Förr fanns tom liknande konstruktioner med inbyggd fläkt o elvärmare för att kunna släppa in större luftmängder.
Istället för att använda en tunn rektangulär kanal eller rund 80 mm genom vägg kan ett antal mindre elrör räcka för de luftmängder som behövs, särskilt om luften tas in under radiatorn där det är något större undertryck https://www.leifarvidsson.se/easy-vent-mini-inomhusdel-inkl-grundfilter och det är lättare att borra flera mindre hål än ett stort 80 mm. Tänk på att om radiatorn blir avstängd så blir det rejält kalla golv
Ok för mig går lösningen med ventil i fönstret bort pga det känns estetiskt inte bra.
Vart kan jag lämpligast sätta ventilen på övervåningen?
Precis intill i höjd med radiator? Lågt alltså.
Är det lämpligt?
Hur ser jag att det inte är igensatt utan går att ta friskluft från insidan av fasaden?
Vart kan jag lämpligast sätta ventilen på övervåningen?
Precis intill i höjd med radiator? Lågt alltså.
Är det lämpligt?
Hur ser jag att det inte är igensatt utan går att ta friskluft från insidan av fasaden?
Att ventiler placeras över fönster eller bakom radiatorer beror på att radiatorernas varma luftström skall blandas med den kallare friskluften innan den orsakar obehag. Utan inblandning av varmare luft rinner kalluften ner och lägger sig på golvet och ger kalla fötter
Jag gör ett försök till: Undertryck råder längst ner i ett hus och högst upp råder övertryck,Mao så vill uteluften ta sig in nere i huset och ut uppe vid taket på övervåningen. Vad händer om det sitter en ventil ovan fönster där på ovanvåningen? Nu är det inte fullt så illa för hus har som regel frånluft som minskar övertrycket till viss del men för att det ska fungera som tänkt måste utsuget skapa såpass stort undertryck att det, med råge, överstiger övervåningens övertryck i den höjd friskluftsventilen sitter. Nere vid golv på övervåningen är övertrycket betydligt mindre än ovan fönstret och om huset är hyfsat tätt och det inte är insatt för många friskluftsventiler på nedervåningen, så kan fläktarna möjligtvis skapa såpass undertryck i sovrummet att luft sugs in där. Om ni nu kunde göra ett enkelt prov: att ta bort 5 cm av tätningslisten i överkant fönstret och känn efter om det suger in luft där. Gör det inte det så förstår ni att det inte är där eller ovan fönstret nån ventil skall sitta. Ta sedan bort 5 cm i nerkant fönstret och känn efter om det sugs in. Om det gör det så blir det ännu bättre när ventilen sitter ännu lägre. För de som har källare är det ännu krångligare då under o övertrycken är ännu mer markanta. Här lite om tryckskillnader i hus http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx och läs sedan tidigare rek sajt http://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Ok jag förstår nu 
Tack
Jag tror att jag kör på golvnivå på övervåningen i sovrummen då.
En annan fråga jag ff är oklar över; Paxfläktarna går med jämna mellanrum i badrum, vid behov tror jag.
Köksfläkten går endast när vi lagar mat.
Blir det problem när den inte går hela tiden?
Husaet är nog rejält tätt & exatraisolerat.
Paxfläktar sattes in vid denna renovering.
En ytterligare fråga som jag inte ställt tidigare är i ett badrum i källare går en kanal från. Där finns ingen friskluft & ska väl inte finnas heller? Det går en kanal som på ngt sätt är sammankopplat med vår braskamin.
Dock eldas det inte så frekvent i braskaminen. Tidigare satt även en fläkt i kanalen som ej går numer enl tidigare ägare.
Vet inte om han även eldade mer frekvent?
Vad bör jag tänka på här?
Friskluftsventil ska det väl inte vara antar jag men hur får man undan all fuktig luft? Behöver här göras ngt?
Tack
Jag tror att jag kör på golvnivå på övervåningen i sovrummen då.
En annan fråga jag ff är oklar över; Paxfläktarna går med jämna mellanrum i badrum, vid behov tror jag.
Köksfläkten går endast när vi lagar mat.
Blir det problem när den inte går hela tiden?
Husaet är nog rejält tätt & exatraisolerat.
Paxfläktar sattes in vid denna renovering.
En ytterligare fråga som jag inte ställt tidigare är i ett badrum i källare går en kanal från. Där finns ingen friskluft & ska väl inte finnas heller? Det går en kanal som på ngt sätt är sammankopplat med vår braskamin.
Dock eldas det inte så frekvent i braskaminen. Tidigare satt även en fläkt i kanalen som ej går numer enl tidigare ägare.
Vet inte om han även eldade mer frekvent?
Vad bör jag tänka på här?
Friskluftsventil ska det väl inte vara antar jag men hur får man undan all fuktig luft? Behöver här göras ngt?
Nu är det ju inte fullt så enkelt att all frånluft går ut genom taket, åtminstone inte hos mig. På båda våningarna finns det frånluft i form av eldstäder samt mekanisk frånluft (PAX-fläktar typ) i badrum/tvättstuga/toaletter. Det sovrum som har akutast dålig luft ligger granne med ett badrum med mekanisk frånluft. Men jag köper att man bör följa flödet innan man tar upp hål i fasaden
. Jag kan iaf direkt säga att det drar in genom fönstret om man öppnar det på glänt i aktuellt rum.
(ledsen om jag kidnappar tråden lite, men jag tänker att det är ganska liknande problem vi har
)
(ledsen om jag kidnappar tråden lite, men jag tänker att det är ganska liknande problem vi har
Låter intressant o konstigt om utsuget från bad går till kaminen. Det är inte så att den går in i murstocken i en kanal bredvid? Frånluftsfläktar ska gå kontinuerligt och gör att undertrycket bibehålls i huset. Detta sker oavsett vilken våning fläktarna sitter. Gläntar man på ett fönster kommer luft att sugas in genom den nedre halvan av öppningen och ut genom den övre halvan så detta ger ett missvisande resultat. Att vädra är naturligtvis inte fel men så fort ett fönster öppnas har man ödelagt möjligheten att få in friskluft i de övriga friskluftsventilerna i huset. Kan ni inte göra provet med tätningslisten en gång för alla, snälla..