Hej!
Skulle behöva lite input på bänkbelysningar under överskåpen.
Jag kan fortfarande välja vart och om det ska vara rörutstick eller apparat dosor i väggarna för elen.
Kom gärna med förslag på vad jag ska välja för armaturer och placering.

3D-ritning av kök med bänkskivor, överskåp, diskho, ugn och kylskåp. Fråga om bänkbelysning och placering av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Välj något du kan ändra både färgtemperatur och ljusstyrka på.

RoTe RoTe skrev:
Välj något du kan ändra både färgtemperatur och ljusstyrka på.
Tack för svar, men behöver lite mer svar än så för att veta vilken armatur jag ska köpa och hur den kopplas.

Hej

Hur stor är budgeteten för inköpet av armaturerna?
Är det prisnivå med Biltema, Svenskt Tenn eller någonstans mellan dessa?

• Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Hur stor är budgeteten för inköpet av armaturerna?
Är det prisnivå med Biltema, Svenskt Tenn eller någonstans mellan dessa?
Någonstans mitt emellan. En vara är som en balansvåg när kvalitet i ena skålen och pris i andra skålen väger jämnt så anser jag att det är prisvärt, det är sällan eller aldrig det inträffar på en vara i lågprissegmentet.

RoTe
K kan inte allt skrev:
Tack för svar, men behöver lite mer svar än så för att veta vilken armatur jag ska köpa och hur den kopplas.
Vad har du för lösning på smart hem i övriga huset? Enklast är väl att köra något som kan prata med det.

BirgitS
Man fäller ofta in Led-lister eller -spottar i en täckskiva som sätts på undersidan av överskåpen. Är det något sånt du vill ha?
De brukar kopplas in via ett drivdon som man har i/på överskåpen.
Vill du själv fixa belysningen eller ska du ta in en elektriker för det?
I det första fallet är det väl enklast. säkrast och mest lagligt om en elektriker sätter upp uttag i/över överskåpen och du sen kopplar in drivdonet med en vanligt sladd med stickkontakt. Om du tar in en elektriker så kan du ju låta den personen göra som vanligt.

Över diskhon behöver du nog antingen en stark spott i taket eller en hängande taklampa för att se bra nere i diskhon.

Har du funderat på att ha en inbyggd fläkt i stället?
Den typen av fläkt som du har lagt in brukar nog se bäst ut om den inte är direkt mot överskåp.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad har du för lösning på smart hem i övriga huset? Enklast är väl att köra något som kan prata med det.
Finns inte så mycket smarta hem ännu, håller på att bygga huset. Har pillat med Shelly och har en del pryttlar från dom som styr belysning på tomten och i andra huset.
Är ganska basic av mej och ganska ointresserad av smarta hem som blir gammalt och går ur tiden som tex Telldus. Tanken är väl att kuna tända/släcka/dimmra med Shellys grejor, pga att dom kan jag skapligt bra.

BirgitS BirgitS skrev:
Man fäller ofta in Led-lister eller -spottar i en täckskiva som sätts på undersidan av överskåpen. Är det något sånt du vill ha?
De brukar kopplas in via ett drivdon som man har i/på överskåpen.
Vill du själv fixa belysningen eller ska du ta in en elektriker för det?
I det första fallet är det väl enklast. säkrast och mest lagligt om en elektriker sätter upp uttag i/över överskåpen och du sen kopplar in drivdonet med en vanligt sladd med stickkontakt. Om du tar in en elektriker så kan du ju låta den personen göra som vanligt.

Över diskhon behöver du nog antingen en stark spott i taket eller en hängande taklampa för att se bra nere i diskhon.

Har du funderat på att ha en inbyggd fläkt i stället?
Den typen av fläkt som du har lagt in brukar nog se bäst ut om den inte är direkt mot överskåp.
"Fläkten är bara en kåpa, fläkten är redan monterad på taket och fläktkåpan finns redan så det får bli dom så länge, slöjdar nog till någon form av kryddställ ovanför fläktkåpan.
Jag hur saker och ting kopplas har jag koll på men inte lika bra koll på vad det finns för alternativ av armaturer och vad man ska satsa på, så man inte får något skräp som låter illa och går sönder titt som tätt.
Elektriker o laglighet kan vi lämna utanför diskussionen, jag kan reglerna om det.
Bättre om vi börjar med val av armaturer så jag vet om jag ska släppa ut rör ur väggen eller ha apparatdosor.

BirgitS
Vi har köpt ledtejp, profiler och drivdon från Xcen till vitrinskåp och badrum. De säljer även till affärer, restauranger etc. så kvaliteten kan du nog lita på. I badrummet är det ena drivdonet ansluten med sladd till ett vägguttag och det andra från ett rörutlopp. Xcen har drivdon som kan styras med olika smarta system t.ex. Zigbee, Plejd, men det olika drivdon beroende på system så man måste bestämma det först.

Purre
Vi har Hide-a-lite G2, tror det 3000K modellen vi har.

Har du någon plan för var alla eluttag ska finnas?
Annars kan en armatur med eluttag som sätts i vinkeln mellan väggen och skåpet kanske av intresse.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har du någon plan för var alla eluttag ska finnas?
Annars kan en armatur med eluttag som sätts i vinkeln mellan väggen och skåpet kanske av intresse.
Tanken är att det blir 3 st hörnboxar med 3 uttag i varje. Tanken är ha separat el till belysningen kanske ska helt enkelt sätta en apparatdosa i överskåpen för belysningen då kan jag väl välja vilken som helst armatur och styrning.

Purre Purre skrev:
Vi har Hide-a-lite G2, tror det 3000K modellen vi har.
Ska titta på det!

BirgitS BirgitS skrev:
Vi har köpt ledtejp, profiler och drivdon från Xcen till vitrinskåp och badrum. De säljer även till affärer, restauranger etc. så kvaliteten kan du nog lita på. I badrummet är det ena drivdonet ansluten med sladd till ett vägguttag och det andra från ett rörutlopp. Xcen har drivdon som kan styras med olika smarta system t.ex. Zigbee, Plejd, men det olika drivdon beroende på system så man måste bestämma det först.
Ska titta på det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.