Hej!
Skulle behöva lite input på bänkbelysningar under överskåpen.
Jag kan fortfarande välja vart och om det ska vara rörutstick eller apparat dosor i väggarna för elen.
Kom gärna med förslag på vad jag ska välja för armaturer och placering.
Skulle behöva lite input på bänkbelysningar under överskåpen.
Jag kan fortfarande välja vart och om det ska vara rörutstick eller apparat dosor i väggarna för elen.
Kom gärna med förslag på vad jag ska välja för armaturer och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonstans mitt emellan. En vara är som en balansvåg när kvalitet i ena skålen och pris i andra skålen väger jämnt så anser jag att det är prisvärt, det är sällan eller aldrig det inträffar på en vara i lågprissegmentet.Pjosk75 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Man fäller ofta in Led-lister eller -spottar i en täckskiva som sätts på undersidan av överskåpen. Är det något sånt du vill ha?
De brukar kopplas in via ett drivdon som man har i/på överskåpen.
Vill du själv fixa belysningen eller ska du ta in en elektriker för det?
I det första fallet är det väl enklast. säkrast och mest lagligt om en elektriker sätter upp uttag i/över överskåpen och du sen kopplar in drivdonet med en vanligt sladd med stickkontakt. Om du tar in en elektriker så kan du ju låta den personen göra som vanligt.
Över diskhon behöver du nog antingen en stark spott i taket eller en hängande taklampa för att se bra nere i diskhon.
Har du funderat på att ha en inbyggd fläkt i stället?
Den typen av fläkt som du har lagt in brukar nog se bäst ut om den inte är direkt mot överskåp.
I det första fallet är det väl enklast. säkrast och mest lagligt om en elektriker sätter upp uttag i/över överskåpen och du sen kopplar in drivdonet med en vanligt sladd med stickkontakt. Om du tar in en elektriker så kan du ju låta den personen göra som vanligt.
Över diskhon behöver du nog antingen en stark spott i taket eller en hängande taklampa för att se bra nere i diskhon.
Den typen av fläkt som du har lagt in brukar nog se bäst ut om den inte är direkt mot överskåp.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns inte så mycket smarta hem ännu, håller på att bygga huset. Har pillat med Shelly och har en del pryttlar från dom som styr belysning på tomten och i andra huset.RoTe skrev:
Är ganska basic av mej och ganska ointresserad av smarta hem som blir gammalt och går ur tiden som tex Telldus. Tanken är väl att kuna tända/släcka/dimmra med Shellys grejor, pga att dom kan jag skapligt bra.
"Fläkten är bara en kåpa, fläkten är redan monterad på taket och fläktkåpan finns redan så det får bli dom så länge, slöjdar nog till någon form av kryddställ ovanför fläktkåpan.BirgitS skrev:
Man fäller ofta in Led-lister eller -spottar i en täckskiva som sätts på undersidan av överskåpen. Är det något sånt du vill ha?
Jag hur saker och ting kopplas har jag koll på men inte lika bra koll på vad det finns för alternativ av armaturer och vad man ska satsa på, så man inte får något skräp som låter illa och går sönder titt som tätt.
Elektriker o laglighet kan vi lämna utanför diskussionen, jag kan reglerna om det.
Bättre om vi börjar med val av armaturer så jag vet om jag ska släppa ut rör ur väggen eller ha apparatdosor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Vi har köpt ledtejp, profiler och drivdon från Xcen till vitrinskåp och badrum. De säljer även till affärer, restauranger etc. så kvaliteten kan du nog lita på. I badrummet är det ena drivdonet ansluten med sladd till ett vägguttag och det andra från ett rörutlopp. Xcen har drivdon som kan styras med olika smarta system t.ex. Zigbee, Plejd, men det olika drivdon beroende på system så man måste bestämma det först.
Tanken är att det blir 3 st hörnboxar med 3 uttag i varje. Tanken är ha separat el till belysningen kanske ska helt enkelt sätta en apparatdosa i överskåpen för belysningen då kan jag väl välja vilken som helst armatur och styrning.Pjosk75 skrev:
Ska titta på det!BirgitS skrev:
Vi har köpt ledtejp, profiler och drivdon från Xcen till vitrinskåp och badrum. De säljer även till affärer, restauranger etc. så kvaliteten kan du nog lita på. I badrummet är det ena drivdonet ansluten med sladd till ett vägguttag och det andra från ett rörutlopp. Xcen har drivdon som kan styras med olika smarta system t.ex. Zigbee, Plejd, men det olika drivdon beroende på system så man måste bestämma det först.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden