Hej! Har en gammaldags utomhuskran enligt bilden nedan. Vill nu hitta något för att ansluta trädgårdsslangen, köpte en kultappsventil som dock inte passar. Finns inte heller något mindre av just denna modell. Försöker få assistans i butiken men dem vågar inte svara på hur jag ska fixa det här tacksam för all hjälp!
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Du behöver en nippel. De finns med olika dimension i resp. ände. Den skall passa på de utanpåliggande gängorna vi ser på bilden.
Det är s.k kallade röräöngor på det mesta av rörsystem. Till skillnad från ”M” gängor som det brukar vara på skruvar och muttrar.
Rörgöngor anges med två olika mått antingen ”R10, R15…” Eller G1/2 (=R15) osv. På bilden gissar jag att du har en R25 eller R20. Sättet att ange med G är det gamla, syftar på tum, 1/2 tum 3/8 dels tum osv. Men det är inte ytterdiametern i tum det handlar om.
Sedan beror det på vad du skall koppla till. De olika systemen för trädgårdsslangar brukar ha snabbkopplingar med allt från R15 - R25. De nipplar som ingår i de systemen brukar ha inbyggd packning, köper du VVS delar kan du behöva täta med lin.
Det är s.k kallade röräöngor på det mesta av rörsystem. Till skillnad från ”M” gängor som det brukar vara på skruvar och muttrar.
Rörgöngor anges med två olika mått antingen ”R10, R15…” Eller G1/2 (=R15) osv. På bilden gissar jag att du har en R25 eller R20. Sättet att ange med G är det gamla, syftar på tum, 1/2 tum 3/8 dels tum osv. Men det är inte ytterdiametern i tum det handlar om.
Sedan beror det på vad du skall koppla till. De olika systemen för trädgårdsslangar brukar ha snabbkopplingar med allt från R15 - R25. De nipplar som ingår i de systemen brukar ha inbyggd packning, köper du VVS delar kan du behöva täta med lin.
En helt vanlig gardenaövergång med 3/4"-gänga ser ut att passa.
https://www.bauhaus.se/slangkopplin...MI2M2AhpS9_gIVnguiAx3TWQcsEAQYBSABEgIbX_D_BwE

https://www.bauhaus.se/slangkopplin...MI2M2AhpS9_gIVnguiAx3TWQcsEAQYBSABEgIbX_D_BwE

Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Klicka här för att svara