Hej !!

Jag har ett nybygge på gång, ska ha vattenburen golvvärme mellan glespanel å plåtar golvgips ovanpå det.

Men vad ska jag ha i badrummet??

Gips är ju förbjudet...

Lämpligast hade ju varit å lägga dubbla gipslager å spara en ruta vid brunn å spackla fall där, vet att det inte är det bästa med dom där rutorna.

Känns lite överkurs att flya hela badrummet när jag inte har nå värakabel att gjuta in å styvheten lär jag ju ha när glesen är 25*125

Kom gärna med förslag!!

MVH Linus

Ska tillägga att det är torpargrund som jag pratat med en vetilationfirma om .

Iom att huset ligger på en kulle å marken är så torr så gör jag en tät grunt med isolerad med frigolit å plast på innsidan,

Ska även sätta dit en fukt styrd fläklt om det skulle bli nå fukt där under.

MVH Linus

Gips är inte förbjudet ännu. Men lösningen med skivor och att du bara spacklar i duschhörnan är inte tillåten, tätskiktet måste ligga på spackel.

Ligger glesen alltså direkt på bjälklaget? Vad är det för c/c på bjälkarna?

glesen ligger på bjälklaget.

cc 60

KOmmer inte att göras för nästa sommar!!

Är det spånskiva under?

Mvh Putte

nej ingen spån,

Reglar cc60
gles 25*125
glovvärme i plåt

torr utrymme golvgips'

MVH Linus

Jag föreslår att du lägger en 22 mm golvspån och flytspacklar direkt på denna.

Tar inte spånet bort för mycket av värmen??

Enligt min erfarenhet, nej. Men jag har inga siffror eller mätningar som kan visa hur stora förlusterna blir jämfört med andra lösningar.

En bättre konstruktion, rent energimässigt, är att lägga slangarna ovanpå golvspånet och sedan spackla in alltihop. Minst 30 mm spackel är det som gället då, men det kan variera lite beroende på leverantör.

Det låter som den vettigaste sättet att lösa det på!

Blir tvungen att gå över badrums golvet till "pannrummet" med retur slangen så då behöver jag inte anpassa glesen lika mycket i badrummet!!

Tack för bra svar Jon!!!

Tänkte på hur många säckar kommer det gå åt till ett ca 15 m2 golv?

Tänkte köra maxit 4320

Eller har du nå annat förslag??

MVH Linus

Om man gjuter med vanlig betong måste man vänta minst en månad innan vidare beläggning. Något att tänka på om det är brådis.

Ja gott om tid har jag:-)

Så det ska jag kunna fixa.

Enda funderingen jag har är hur jag lättast fixar det med golvbrunnen å fallet??

Är det bara att spackla å dra med tandad kam som vanligt när man spacklar fall??

MVH Linus

Jag tror det smidigaste är att flytspackla ovanpå betongen sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.