9 979 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
hjälp med undercentral
Det är en RUTAB-central så glöm inte att kontrolldra varenda skruv, och kolla så inga kardeler spretar i några anslutningar och att alla sladdar är ordentligt inne i överfallen.henkek skrev:
Rutab-centralerna brukar vara rent löjligt slarvigt ihopskruvade i den aspekten.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tycker den ser lustig kopplad ut. För övrigt så ser jag nog vad som är fel. Men För att vara skadeglad så säger jag det inte.
Centralen är för-kopplad för PEN-ledare.
Den blå som går från jordskenan till JFB ska du ta bort, den blå tråden från inkommande 5-ledarkabeln ska kopplas på ingången på JFBn.
Vad är det för dimension på inkommande kabel & hur stor är den avsäkrande säkring?
Den blå som går från jordskenan till JFB ska du ta bort, den blå tråden från inkommande 5-ledarkabeln ska kopplas på ingången på JFBn.
Vad är det för dimension på inkommande kabel & hur stor är den avsäkrande säkring?
Ja så kan det vara. Om det är den röda inringade blå kabeln som kommer som matning och är mot noll-skenan så är det ju totalt fel.Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande verkar i så fall vara 2,5mm2. Så vi får hoppas att TS har avsäkrat i matande ände.
Med tanke på kunskapsnivån här så skulle jag väldigt gärna kolla hur det ser ut i matande ände, så det inte finns några stora hundar begravda där.
Ser ut att matas med femledare(akkj 4x6/6?) Nollan ser ut att vara ansluten till N skenan i mitten. Sedan är det draget en rk från jordskenan till JFB och tillbaka till N skenan. Matande nolla är troligen hämtad från N skena i Huvudcentralen som är separerad från jord via JFB. Ser även ut som att bygeln mellan jord och nollskenan är kvar... Ta hem en elektriker. För ditt eget bästa.
Inte bra dettta henkek, du har gett dig in på ett jobb du inte klarar av på ett korrekt sätt och du har inte den förståelse som krävs för att se och analysera problemen du skapat. I tråden har facit för det du beskriver getts och även en trolig lösning, men inget vi kan säga säkert om du inte ger bilder på andra änden också.
Att bara kopiera vad man tycker sig se av kopplingen i andra centralen har här gett ett fel som precis som nämnts tidigare beroende på var du tagit ut faserna kan ge allvarliga konsekvenser för vad som kopplats in i denna centralen. Utan de sedvanliga pekpinnarna tycker jag du kan försöka ge fakta så att du kan få mer hjälp här eller begära hjälp av någon på plats. Alla kan fela men du har chansat i mina ögon lite för mycket med detta.
Att bara kopiera vad man tycker sig se av kopplingen i andra centralen har här gett ett fel som precis som nämnts tidigare beroende på var du tagit ut faserna kan ge allvarliga konsekvenser för vad som kopplats in i denna centralen. Utan de sedvanliga pekpinnarna tycker jag du kan försöka ge fakta så att du kan få mer hjälp här eller begära hjälp av någon på plats. Alla kan fela men du har chansat i mina ögon lite för mycket med detta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Oj, oj, oj detta ger oss verkligen "vatten på vår kvarn"!
Hempula ej centralbyten!
Hempula ej centralbyten!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Iaf inte utan "nödig kännedom".Patrik_Hed skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nu får vi hoppas att TS återkommer med mer detaljer så att vi kan reda ut hur det ska vara. Han kanske redan har insett var felet ligger.
Jag vill återigen uppmana henkek att återkomma med information om hur det är inkopplat i den gamla elcentralen.
För har du kopplat in det tokigt där kan du få flytande nolla i ditt garage och då kommer garanterat varenda inkopplad sak i garaget gå sönder. Med lite extra otur börjar det brinna.
Jag hjälper gärna till, jämfört med alternativet att bara strunta i hur du gör.
För har du kopplat in det tokigt där kan du få flytande nolla i ditt garage och då kommer garanterat varenda inkopplad sak i garaget gå sönder. Med lite extra otur börjar det brinna.
Jag hjälper gärna till, jämfört med alternativet att bara strunta i hur du gör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det hade snarare varit bättre om det inte fanns JFB, för då hade han inte förlorat nollan som han nu gjorde.lars_stefan_axelsson skrev: