Starta denna tråd för behöver lite hjälp.

Hur får jag ut spänningsfall?
U1 är 230v och U2 är 20.23v

• Elektriskt kretsdiagram som visar en transformator med primär och sekundär lindningsresistans och spänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
9 volt

9volt?

Ni kanske inte förstod eller ingen som vet?

Det är bättre att du beskriver lite hur du själv resonerar än att du får direkt facit. Då finns chansen att du lär dig mer och kan angripa andra problem med samma verktyg även om de skenbart verkar annorlunda.

Ett första steg i ditt exempel kan vara att du utnyttjar det som anges för belastningen så du kan räkna ut vad den har för impedans och sen lägga till den på sekundärsidan. Tänk efter vad det blir för impedans på den lasten sett till vad du vet där så du kan addera den korrekt.

Alternativt svarar du istället för 9 V potatis och diskuterar med en kamrat det måste alltid ses som rätt svar bara ni är överens i gruppen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nja mena inte facit mena lite mer hjälp hur går jag tillväga

Jag tycker uppgiften för det första är språkligt underkänd.
belastas med en märkeffekt på 20W, vadå?
Vi vet ju inte märkspänning så vi kan inte räkna ut resistansen eller strömmen.
Och märkspänningen på sekundärsidan är inte angiven.
Referenserna U1 och U2 är inte angivna i schemat.

Om man gör antaganden eller gissningar leder det sällan till rätt svar.
Antingen har man missuppfattat uppgiften, eller så är uppgiften felaktig. Någon information saknas.
Min gissning är dock drygt 3V

En Lösningsmetod.
1. Ta reda på strömmen!!
2. Multiplicera strömmen med resistansen på primärsidan och du får spänningsfallet över resistansen.
3. Multiplicera strömmen med primärsidans serieinduktans impedans
4. Summera spänningarna med vektoraddition. (Man kan klara sig med pythagoras sats, och slippa komplexräkning)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
U1 är 230v och u2 är 20.23v.
Ok, jo jag får klura vidare på det.

Sen finns det formler Ur lika med Ru1 gånger I1 delat på U1n gånger 100 som använts tex

Redigerat:
T The_Nyll skrev:
U1 är 230v och u2 är 20.23v.
Ok, jo jag får klura vidare på det.

Sen finns det formler Ur lika med Ru1 gånger I1 delat på U1n gånger 100 som använts tex
Vad är det för typ av kurs du går på? Första meningen pekar ju på att det gjorts mätningar är det därifrån du får 20.23 V? Man kan göra olika antaganden kring ditt exempel och då kommer det in på hur omfattande man ska gå tex beroende på syftet med kursen och hur det har gjorts mätningar tidigare osv.

Anta att U2 är märkspänning för din last 20 W och där cosfi 1 ger att du ska se den som en ren resistans då kan du komma vidare där. Tror inte att exemplet ska tas som något att lösa i mer finstilta detaljer eller på sätt som är mer korrekta fast då mer omfattande också, Om du får fram strömmen på sekundärsidan utan att bry dig om återverkan primärt och sen följer det blackarrow skrev bör du vara hemma i detta fallet.

Läser nu kursen elmaskiner och är på avsnittet transformatorer.
Har lite labb övningar och u1 och u2 som sagt har jag mät fram själv men ibland känns som att visa uppgifter är överkurs lizom

Det du kan ta med dig från exemplet är att lära dig tolka de olika uppgifterna som ges och gallra så det oväsentliga som inte bidrar tas bort. I ditt fall då tex på primärsidan se att reaktansen direkt kan hoppas över och bara använda resistans. Samma på sekundären men då först när du fått fram att lasten är en resistans runt 20 ohm och då stryker du både resistans och reaktans där och använder bara lasten för beräkning.

Snart är du nere på något som snabbt och enkelt kan skattas med huvudräkning. Sätter du omsättningen till 10 och strömmen sekundärt till 1 A ger det primärt 0.1 A som ger spänningsfall 3.8 V nära det lite mer korrekta "drygt 3 V" blackarrow skrev du får med omsättning 11.5. Det helt utan några räkningar med trianglar osv bara man inser vad som bidrar direkt.

Om du ska ha nytta av kursen lägg lite kraft på såna tankesätt så slipper du onödiga apräkneövningar. Givetvis ska du kunna och känna till de stegen också men det kan ibland dölja vettig förståelse. Med givna data får svaret 3-4 V ses som helt ok särskilt om du anger vad du hoppar över och varför.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så där har iaf dem tänkte sig om man vill stöda kolla hur dem tänker

• Handskriven beräkning och diagram över en transformator med märkspänningar och relaterade formler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är jag med nu. Kolla. Jag tar fram strömmen,
Med hjälp av i = s1 / u1 alltså 20w / 230v.
Man gör samma sak på sekundär. Alltså 20w / 20,23v.
Sen stoppar jag in resistans som är totalt 41,5 × I1 / 230v × 100

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.