23 875 läst ·
158 svar
24k läst
158 svar
Hjälp med tomtgräns
I ditt ställe hade jag avvaktat till samfällighetsföreningen bildats, sett till att själv sitta i styrelsen, och då tagit upp detta. Det är möjligt att du inte är ensam om att vilja ha ett litet staket där, och får du igenom detta så slipper du fundera kring lagen/regler. Tillsvidare hade jag satt jycken i koppel/rep där, om den absolut behövt vara på den sidan huset.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Som det är planerat ar trottoaren redan för smal, man kan ju inte komma förbi med rullstol eller barnvagn mellan buske och entrétrappsteg/yta. om du anekterar denna yta tvingas gångtrafikanter ut i körbana samt att det finns längstgående parkeringar vilket gör det till risk för att tex barn blir påkörda då de inte syns mellan mellan parkerade bilar.
Jag avråder till anektering pga risk för tredje person men du känner redan till att marken inte är din och du gör som du vill med ev koncekvenser därav.
Jag avråder till anektering pga risk för tredje person men du känner redan till att marken inte är din och du gör som du vill med ev koncekvenser därav.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Även om det fanns en samfällighet, så har de inte mandat att "dela ut" gemensam mark. Så ett sådant tillstånd kan (och bör) dras tillbaka av en senare styrelse.
För mig blir det också lite motsägelsefullt att det å ena sidan är en gata där bilar kör för fort, men ändå inget problem att fotgängare skulle tvingas gå på gatan förbi det här staketet. Av bilden framgår ju väldigt tydligt att marken gäller en typisk trottoar.
Det känns lite vilda västern om folk börjar annektera trottoarer. Om jag ex. var granne med barn som skall gå förbi här till skolan, så skulle jag inte acceptera att de tvingas gå ut på en gata med trafik som kör oansvarigt fort, för att någon lagt beslag på trottoaren.
För mig blir det också lite motsägelsefullt att det å ena sidan är en gata där bilar kör för fort, men ändå inget problem att fotgängare skulle tvingas gå på gatan förbi det här staketet. Av bilden framgår ju väldigt tydligt att marken gäller en typisk trottoar.
Det känns lite vilda västern om folk börjar annektera trottoarer. Om jag ex. var granne med barn som skall gå förbi här till skolan, så skulle jag inte acceptera att de tvingas gå ut på en gata med trafik som kör oansvarigt fort, för att någon lagt beslag på trottoaren.
Mark- och miljödomstolen eftersom det är en gemensamhetsanläggning. Om staketet strider mot Lantmäteriets anläggningsbeslut, vilket det med stor sannolikhet gör, så lär den klagande få rätt.J joksi skrev:
Tänk också på att framtida grannar kan överklaga om det strider mot beslutet.
Steg 1 - Läs vad som står i anläggningsbeslutet. Du kommer åt det via Lantmäteriets on-line tjänst Min Fastighet om du själv har en andel i anläggningen.
Jag förstår er tankegång, det går åt båda hållensåklsrt.
Jag bara konstaterar egna observationer, dvs 1) jag har aldrig själv sett någon gå på trottoaren därenot har jag sett att folk går och cyklar på körbanan och 2) gatan är ju liksom som sagt inte en genomfartsled och därmed inte heller högtrafikerad. Men, de som bor runt gatan kör ju såklart på den, och där går de tyvärr många ggr alkt för snabbt och stressigt (också en observation, både från gatan och inifrån huset).
Hur som helst, det är mycket otydligt här, men om/när de bildas en faktisk förening så kan väl den bara bestå av oss som bor här tänker jag? Har de då redan gett grönt ljus så har de ju. Precis enligt principen när man ber en granne skriva under ett papper att det är okej att bygga något nära deras tomtgräns. Eller missar jag något? Vilken annan utomstående kan knacka på min dörr ich säga något, mer än de delägande fastigheterna till Gemensamhetsanläggningen?
Och vad menas med att buskar och staket kommer ryka om det börjar skottas?
Jag bara konstaterar egna observationer, dvs 1) jag har aldrig själv sett någon gå på trottoaren därenot har jag sett att folk går och cyklar på körbanan och 2) gatan är ju liksom som sagt inte en genomfartsled och därmed inte heller högtrafikerad. Men, de som bor runt gatan kör ju såklart på den, och där går de tyvärr många ggr alkt för snabbt och stressigt (också en observation, både från gatan och inifrån huset).
Hur som helst, det är mycket otydligt här, men om/när de bildas en faktisk förening så kan väl den bara bestå av oss som bor här tänker jag? Har de då redan gett grönt ljus så har de ju. Precis enligt principen när man ber en granne skriva under ett papper att det är okej att bygga något nära deras tomtgräns. Eller missar jag något? Vilken annan utomstående kan knacka på min dörr ich säga något, mer än de delägande fastigheterna till Gemensamhetsanläggningen?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är troligen bara boende i området som kommer klaga på en ev annektering. Men som sagt tidigare kan du aldrig få ett regelrätt godkännande av en framtida styrelse att annektera marken oavsett om du har medgivande från samtliga grannar då markens syfte finns inskrivet hos LmV i anläggningsbeslutet. När någon i framtiden flyttar in kan den kräva att annekteringar försvinner och då måste de bort.
Om vägen ingår i gemensamhetsanläggningen, så är det fastigheterna som har del i den som är väghållare. Det är alltså ni själva som beslutar om farthinder. Jag tror att det också krävs godkännande av väghållningsmyndigheten, som nog är kommunen inom detaljplanelagt område. Trafikverket har skisser på hur farthinder ska utformas.J joksi skrev:
Eftersom ni inte har bildat någon samfällighetsförening så måste alla fastighetsägare vara överens om beslutet. I annat fall hade det räckt med ett majoritetsbeslut på en stämma.
Om du börjar gräva upp stenbeläggningen och bygga staket så lär det förr eller senare bli problem.
-Du kommer inte få någon post heller om postlådan står innanför ett staket!
Vad du skulle kunna göra är att sätta upp blomlådor för att markera din "uteplats" de går att flytta ifall det blir bråk.
https://media1.bauhaus.se/media/catalog/product/6/0/6000559A_3.jpg
Vad du skulle kunna göra är att sätta upp blomlådor för att markera din "uteplats" de går att flytta ifall det blir bråk.
https://media1.bauhaus.se/media/catalog/product/6/0/6000559A_3.jpg
Ja, att här är det Anläggningslagen (AL) som gäller. Varken en samfällighetsförening eller, om det saknas en sådan, alla fastighetsägare i konsensus får fatta beslut som strider mot myndighetens anläggningsbeslut. En framtida motvalls-granne kan tvinga er att riva upp sådana beslut.J joksi skrev:
För att uppföra något på annans mark, som är vad du vill göra, så behövs mer än en fråga till de som bor där nu. Det tror jag du inser. Folk flyttar, åsikter förändras och både områden och vägar kan byggas ut och få ändrad användning.J joksi skrev:Jag förstår er tankegång, det går åt båda hållensåklsrt.
När en "normal" snötraktor kör förbi på vägen med plogblad så måste snön placeras någonstans, antingen höger eller vänster sida vägen. På en sida verkar det finnas ett plank enligt din bild, på din sida vägen finns en trottoar så snön hamnar hos dig. Ett lite större snöoväder så kommer snövallen som kommer från från traktorn tryckas ut med några hundra kilos kraft. Staket, buskar och dåligt fastsatta brevlådor brukar ofta gå av, lyftas upp eller följa med.
Sannolikt finns det ju en detaljplan som måste följas, oavsett vad föreningen tycker.
Har sett många som har brevlådor som sticker upp precis bakom/på staket.T tanker skrev:Om du börjar gräva upp stenbeläggningen och bygga staket så lär det förr eller senare bli problem.
[länk]
Den länken såg intressant ut...
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Marken är kvartersmark men troligen markerad med ett g för gemensamehtsanläggning. Då har inte FÄ rådighet över marken utan då gäller anläggningsbeslutet för marken.
Om alla mina grannar var positiva till ett staket, och om jag var beredd på att tvingas riva staketet om någon annan åsikt dyker upp, hade jag smällt upp ett staket. Dock hade jag ställt det i linje med avsatsen vid dörren, dvs ca hälften så långt ut. Avsatserna (förutsätter att alla hus har samma) hindrar redan passage med exempelvis rullstol, speciellt tillsammans med träden. De som klarar att ta sig förbi träden kommer klara att ta sig förbi staketet.
Nej, du får inte lika mycket utrymme, men du uppnår det viktigaste - att kunna öppna dörren utan att jycken springer ut i gatan.
Nej, du får inte lika mycket utrymme, men du uppnår det viktigaste - att kunna öppna dörren utan att jycken springer ut i gatan.